
طراحی داخلی ویک بوتیک، حنامبارکی

پروژه از آنجا آغاز شد که یکی از تولیدکنندگان عمده فرش برای طراحی داخلی فضایی به مساحت تقریبی ۱۶۰ مترمربع در مرکز خرید سانا (بلوار اندرزگو) برای نمایش محصولات خاص خود به دفتر ما مراجعه کرد. به پیشنهاد تیم طراحی نام بوتیک برای آن انتخاب شد و در روند طراحی سعی شده است جلوه های لوکس بودن با استفاده از طراحی داخلی به منظور نمایش هرچه بهتر محصولات به کار گرفته شود.
ایده های طراحی داخلی فروشگاه فرش ویک بوتیک بر مبنای دیاگرام زیر شکل گرفته است:
ایده بلک باکس (جعبه سیاه): نقطه محوری کانسپ طراحی فروشگاه، ایده بلک باکس یا جعبه سیاه است که از طراحی فضاهای نمایشی نظیر سالن های تئاتر و سینما الهام گرفته شده است. بدین ترتیب که با بخشیدن رنگی تیره به جداره های فضا (کف، سقف و جداره) و قطع ارتباط حسی مخاطب با فضای بیرون ، تمام توجه و تمرکز بیننده به سمت بوم، صفحه نمایش و در خصوص فروشگاه فرش به سمت استندهای نمایش فرش معطوف شود و در کنار استفاده از سایر تکنیک های حسی ( پخش صوت و رایحه مطبوع و …) نوعی تمرکز و جذابیت بیشتر برای مخاطب ایجاد نماید. معتقدیم افزایش این تمرکز و توجه مخاطبان بر روی مضمون اصلی، متضمن نیل به هدف اصلی فروشگاه یعنی بالابردن راندمان فروش خواهد بود.
ایده فرش نمادین (Red Carpet): از دیرباز گستردن فرش قرمز در پیشاهنگ فضاها و بناها، دو پیام ادای احترام و خوش آمدگویی را توامان به بیننده القا نموده است. ما این مفهوم را با ایجاد نمادی از قدرت فناوری تولید فرش ماشینی ( امکان تولید فرشی سفارشی و با طرحی خاص) و نیز قدرت طراحی فرش مجموعه پیوند زده و اقدام به گستراندن فرشی نمادین از محل ورود به فروشگاه نموده ایم که چشم را در انتهای مسیر آن با حرکتی عمودی به سمت لوگوی ویک بوتیک هدایت می کند.
ایده فضای نشستن و مهمان نوازی: یکی از خصایل فرهنگی ایرانی که با قدمت فرش گره خورده است مفهوم مهمان نوازی ایرانیست. در نظر گرفتن مکانی آراسته جهت نشستن و پذیرایی و گفتگو در فضایی آرام و توام با احترام تاثیری انکارناپذیر در ایجاد حسی مثبت برای خریدار و تعمیق وفاداری نسبت به برند خواهد داشت. این امر از طریق پیش بینی فضای نشیمن همراه با مبلمان و اکسسوری طراحی شده ویژه برای این قسمت میسر شده است.
چیدمان فروشگاهی یا چیدمان بصری(Visual Merchandising): از عوامل اصلی ترغیب مشتریان به صرف زمان طولانیتر در فروشگاه، خرید اقلام بیشتر و درنهایت تجربه خرید بهتر است، که از تأثیرات مشهود آن بر رفتار مصرفکننده میتوان به افزایش علاقه و وفاداری مشتریان به برند مربوطه اشاره کرد. در طراحی فروشگاه ویک بوتیک تمرکز چیدمان بصری برای نمایش محصل یعنی فرش ها از طریق استندهای طراحی شده ویژه برای نمایش فرش ( با زمینه تیره و در ترکیب با استیل طلایی) همراه با نورپردازی مخفی و موضعی انجام شد. این تمرکز بصری با شنیدن نوای ملایم موسیقی و پخش عطر رایحه ای دل انگیز در فضا حواس مخاطب را به نحوی مطلوب درگیر با موضوع اصلی می نماید.
محصولات جانبی مرتبط با فرش: ایده عرضه محصولات جانبی مرتبط با فرش نظیر تولید محصولاتی چون نیمکت فرشینه یا پاف و نیز اکسسوری های خاص به عنوان محصولات جانبی قابل عرضه با متریال فرش، کانسپت بوتیک را برای مجموعه تقویت می نماید و علاوه بر انتقال مفهوم سبک زندگی لوکس (متناسب با هدف فروشگاه)، قدرت و توان تولیدی مجموعه را به رخ مخاطب می کشد.
در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر دعوت می نماید.
تصاویر حین بازسازی طراحی داخلی ویک بوتیک
پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.
تحریریه خط معمار
منبع: اقتباسی از دانشنامه هنرمعماری
تعداد بازدید: 12




























