طراحی آتلیه و دفتر معماری مشیر، مجتبی هوشنگیان شیرازی

طراحی آتلیه معماری

معمار مسئول: مجتبی هوشنگیان شیرازی

موقعیت: ایران، شیراز

نقشه فاز دو: مهسا پاک شیر

مساحت: ۸۰ مترمربع

طراحی و دکوراسیون داخلی: مجتبی هوشنگیان شیرازی، ادیب اشراق

مشاور نورپردازی: علیرضا رضاپور

سال: ۱۳۹۸

عکاس: امیرعلی غفاری

جوایز: کاندید دریافت جایزه معماری داخلی از دانشگاه AA مادرید

شرح پروژه

در این بخش خط معمار قصد دارد تا پروژه طراحی آتلیه معماری مشیر را برای شما به اشتراک بگذارد. این پروژه شامل بازسازی و تغییر کاربری یک واحد مسکونی به یک آتلیه معماری می باشد. این واحد در یک مجموعه آپارتمانی در غرب شیراز واقع شده است. طراح در طی طراحی با چالش هایی روبرو بود. یکی از این چالش ها ضرورت تغییر طراحی فضای اولیه با کاربری مسکونی به یک دفتر معماری و محدودیت های موجود آن بود. از این رو طراح می بایست متناسب با عملکردهای مورد نظر بهترین استفاده را از فضاها داشته باشد. بدین منظور بازسازی فضای موجود بر اساس تقسیم بندی فضا به سه عرصه ی آتلیه، مدیریت و پذیرش صورت پذیرفت.

طراح در این پروژه سعی کرد تا فضایی امن شبیه به خانه را برای این دفتر ساختمانی طراحی کند تا کارمندان آن بتوانند همانند اعضای یک خانواده در کنار هم در راستای رسیدن به یک هدف مشترک در شرکت قرار بگیرند و فعالیت کنند. همچنین طراح سعی بر آن داشته تا از کنار هم قرار گرفتن افراد در فضای کاریشان، روزها و شب‌هایی که برای یک گروه ساختمانی به وجود می‌آید را به اهداف یک مجموعه طوری گره بزند که علاوه بر آن، شفافیت در روابط، از ابتدا دیده شود. اعضایی که پشت دیوارها و درهای صلب در انتظار قرار نمی‌گیرند و به معنای واقعی روابطی دوستانه با یکدیگر دارند.

در بازسازی این پروژه آشپزخانه قبلی به آبدارخانه، فضای منشی و حسابداری دفتر تبدیل گشت. فضای سالن نیز که نور و دید اصلی واحد در آن قرار داشت، به فضای آتلیه و همچنین دو اتاق خواب و تراس به دفتر مدیریت و سالن کنفرانس تبدیل شد.

در این پروژه ی اداری، شیشه ها به عنوان جداره های جداکننده بین فضاها مورد مورد استفاده قرار گرفته اند؛ که در عین تقسیم فضایی، عملکرد آن ها  بتوانند به عنوان عنصری مهم و شکل دهنده با بیانی قوی و شاخص، خود را مطرح نمایند و در کل فضایی یکپارچه و منسجم را ایجاد نمایند. در ابتدای کار، سقف کاذب کناف در فاصله ای حدود ۴۰ سانتی متری از ورق های عرشه کار شده بود که به درخواست طراح حذف شده و تمامی تاسیسات مطابق طرح با نظمی که از قبل پیش بینی کرده بودند به آن اضافه شد. طراح سعی بر این داشت تا با استفاده از متریال های خام و حذف سقف در راستای نمایش سازه و تاسیسات دفتر کار، توانایی این دفتر ساختمانی را در نمایان کردن سازه ساختمان و تفکر صحیح و علمی در رابطه با تاسیسات و حتی جزئیات اجرایی در ساخت لوستر، میز و مصنوعات چوبی به رخ بکشد.

اسکلت ساختمان فلزی و سقف آن عرشه فولادی می باشد. طراحی و گنجاندن تمامی عملکردهای مورد نیاز یک آشپزخانه از قبیل: گاز، سینک، آبگرمکن و …، در فضایی کوچک به مساحت ۹۰ سانتی‌متر صورت گرفته است. در طراحی این آتلیه معماری تمامی تاسیسات الکتریکی مورد نیاز چون سیستم ویدئو پروژکتورها، سیستم برق رسانی، سیستم اعلام حریق، اعلام سرقت، سیستم روشنایی، سیستم قوی و کنترل سرمایش-گرمایش، هم‌چنین دوربین‌های مداربسته در یک کمد، بالای سر منشی قرار گرفته است.

در ادامه یادیدن تصاویر طراحی آتلیه معماری مشیر خط معمار را همراهی کنید.

طراحی آتلیه معماری طراحی آتلیه معماری طراحی آتلیه معماری طراحی آتلیه معماریطراحی آتلیه معماری طراحی آتلیه معماری طراحی آتلیه معماری طراحی آتلیه معماری

تصاویر قبل از بازسازی

طراحی آتلیه معماری طراحی آتلیه معماری طراحی آتلیه معماری طراحی آتلیه معماری

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

منبع: Aoapedia.ir

اقتباسی از دانشنامه هنرمعماری

تعداد بازدید: 1,919

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *