راهنمای جامع طراحی غرفه های نمایشگاهی

طراحی غرفه نمایشگاهی

اصول طراحی غرفه نمایشگاهی

یکی از راه های توسعه تجارت در دنیای امروزه حضور در نمایشگاه های مختلف می باشد.غرفه های نمایشگاهی می توانند نقش مهم و اساسی را در  نمایش محصولات و کالاهای تولیدی شرکت ها و جذب مخاطبان داشته باشند. بنابراین می توانیم بگوییم که غرفه سازی و طراحی غرفه می تواند نقش مهمی را در توسعه تجاری داشته باشد. همچنین باید به خاطر داشته باشیم که طراحی غرفه یک برند، نمایشگر و معرفی کننده کاراکتر و شخصیت برند است. مخاطب با دیدن غرفه، شخصیت و هویت برند شما را شناسایی خواهد کرد. آن چه در این بخش خط معمار قصد پرداختن به آن را دارد به ترتیب زیر می باشد:

– تعریف نمایشگاه ها

– اهمیت نمایشگاه ها برای شرکت کننده ها

– تعریف غرفه نمایشگاه

– اهداف اصلی غرفه های نمایشگاهی

– اجزای مختلف غرفه

– ویژگی های غرفه های نمایشگاهی

– انواع غرفه های نمایشگاهی

– انواع غرفه های نمایشگاهی از لحاظ ساختار

– سبک های طراحی غرفه های نمایشگاهی

– ایده های طراحی غرفه نمایشگاه و علت کاربردی بودن آن ها

– رنگ ها و تأثیرات آن ها در طراحی غرفه های نمایشگاهی

– تأثیر نور بر ارتقای طراحی غرفه های نمایشگاهی

– چه نوع لایت هایی معمولا در طراحی غرفه های نمایشگاهی استفاده می شوند

– نورپردازی رنگی

– نکات مهم در طراحی غرفه های نمایشگاهی

– چگونه متریال مناسب را برای طراحی غرفه نمایشگاهی انتخاب کنیم

تعریف نمایشگاه ها

در دنیای امروز، تحولات موجود در تمامی بخش ها و شکل گیری های جدیدی که در بازار ها اتفاق می افتند، محیطی را ایجاد می کنند که منجر شده تا رقابت متراکمی صورت بگیرد. امروزه فقط تولید محصولات واجد شرایط و عرضه آن به بازار برای موفقیت یا فروش کافی نیستند.
زیرا در شرایط امروز ، ممکن است که افراد با محصولاتی مشابه، اما با اشکال و قیمت های متفاوتی روبرو شوند و همچنین این فرصت را داشته باشند که از میان گزینه های مختلف، محصول مورد نظر خود را انتخاب کنند و به علاوه سایر محصولات مورد نیاز خود نیز دسترسی یابند. با توجه به موارد ذکر شده می توانیم بگوییم که نمایشگاه ها فضایی هستند که در آن ارادهندگان، تولیدکنندگان می توانند با کنش هایی سازمان یافته و هماهنگ به داد و ستد کالاها، خدمات و اطلاعات بپردازند.

نمایشگاه ها بر اساس موضوع به صورت زیر دسته بندی می شوند:

– نمایشگاه های اختصاصی

– نمایشگاه تخصصی

– نمایشگاه اکسپو (نمایشگاه غیر بازرگانی)

– نمایشگاه عمومی

– نمایشگاه فروش یا عرشه مستقیم کالا

– نمایشگاه مجازی

نمایشگاه بین المللی ماهواره ای

طراحی غرفه نمایشگاهی

اهمیت نمایشگاه ها برای شرکت کننده ها

در قرن ۲۰ و ۲۱ ام رقابت کلانی در کل بازار به وجود آمد و در این شرایط رقابتی، قدرت رهبری برآمده از تولید، با رهبری برآمده از موفقیت در کارهای بازاریابی و تبلیغات جایگزین می شود. زیرا سریعترین ، واجد شرایط ترین و کمترین هزینه تولید روش ایجاد شده توسط یک شرکت به دلایل مختلفی مانند فرایند جهانی سازی ، پیشرفت های سریع در فناوری های اطلاعات و ارتباطات، فرصت های گسترده تولید برای مدت زمان کوتاهی، استاندارد تولید را برای سایر شرکت ها ایجاد می کند؛ و تفاوت بین شرکت ها از نظر کیفیت تولید و خدمات از بین می رود.
در دوره ای که این تغییرات و پیشرفت ها تجربه می شوند، شرکت هایی که می توانند جایگاه و ارزش متفاوتی را در ذهن مصرف کنندگان ایجاد کنند، از سهم بازار خود محافظت کرده و همچنین فرصت پیشرفت را در پیش روی خود می یابند. در این مرحله، فعالیت های بازاریابی و تبلیغات انجام شده توسط شرکت ها، نقش مهمی  پیدا می کنند. در چنین شرایط؛ بازار، حضور در نمایشگاه های تخصصی-تجاری را ارائه می دهد و از شرکت ها برای همکاری در بازاریابی و فعالیت های تبلیغاتی خود پشتیبانی می کند.
نمایشگاه های تجاری، همچون بازاری هستند که تولیدکنندگان و مصرف کنندگان محصول و خدمات آن، در یک زمان و مکان خاص، همدیگر را ملاقات می کنند. داشتن یک موضوع خاص به شرکت های تولید کننده این فرصت را می دهد تا در کمترین زمان و با کارآمدترین روش، “تقاضای مرتبط” را جلب کنند. بنابراین نمایشگاه ها، این امکان را به شرکتها می دهند که مزایای مهمی را در فروش و تبلیغات محصول خود کسب  کنند. امروزه؛ یکی از مهمترین مشکلاتی که بسیاری از شرکت های فعال در بخشهای مختلف با آن روبرو هستند، این است که فاصله میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان افزایش یافته است و این دو گروه ارتباط محدودی با یکدیگر دارند.
تحت این شرایط و شرایطی که رقابت را به تدریج سخت تر می کند، شرکت ها سعی می کنند فن آوری های جدید و به روز را توسعه دهند و از رقبای خود پیشی گرفته و همچنین به مشتریان فعلی و بالقوه خود نیز رسیدگی کنند. در چنین شرایطی اهمیت دارد که خواسته ها و انتظارات مشتریان را شناسایی کنند. در این حال نیز برای دسترسی به آن ها، به مشکل بر می خورند.
وقتی از این منظر به موضوع می نگریم، می توانیم اهمیت نمایشگاه های تجاری را برای شرکت ها به وضوح مشاهده کنیم. از آنجا که نمایشگاه های تخصصی تجاری، یکی از فعالیت های نادری هستند که می توانند تولید کننده و مصرف کننده را در شرایط امروز بازار جمع کنند ، خریدار و فروشنده را در کنار یکدیگر درگیر کرده و یک رابطه متقابل و رو در رو را بین این گروه ها ایجاد نمایند.
تولید کننده های شرکت کننده در نمایشگاه ها می توانند با به کار گرفتن کارشناسان متخصص، فعالیت های تبلیغاتی، طراحی غرفه های خود و سایر موارد؛ نسبت به رقبای خود در کسب موفقیت پیشی بگیرند.
توجه به مسائلی بصری، از جمله طراحی غرفه های شرکت کننده در نمایشگاه، به بازدیدکنندگان این فرصت را می دهد که به مقایسه تولیدکنندگان شرکت کننده در نمایشگاه بپردازند. همچنین فرصتی برای برجسته کردن محصولات از نظر کیفیت، قیمت و خدمات مرتبط با آن را برای بازدیدکنندگان فراهم می آورد.
در این صورت، کمپانی های شرکت کننده در نمایشگاه ها غرفه هایی را برای تبلیغ محصولات و خدمات خود در نظر می گیرند و کلیه فعالیت ها و مطالعات خود را در این غرفه ها سازمان دهی می کنند. این غرفه ها که توسط شرکت ها رزرو می شوند، مشابه و یا به عبارتی نسخه کوچک تری از زمینه فعالیت شرکت ها می باشند. این شرکت ها با توجه به خواسته ها و اهداف موردنظر خود، غرفه هایشان را دکور می کنند و یک طرح مناسب برای آن ایجاد می نمایند.

طراحی غرفه های نمایشگاهی

تعریف غرفه نمایشگاه

همانطور که از نامش مشخص است، طراحی غرفه نمایشگاه، شاخه ای از طراحی و معماری داخلی به حساب می آید. فرآیند طراحی غرفه از یک کانسپت آغاز می شود و تا ایجاد یک فضای فیزیکال و سه بعدی نیز ادامه می یابد. طراحی غرفه مفهوم و زمینه ای است که به طور مداوم درحال تکامل بوده بر اساس راه حل های نوآورانه، خلاقانه و عملی برای ایجاد محیط های ارتباطی شکل می گیرد. طراحان، معمولا برای توسعه مدل ذهنی خود که مخاطبان را قادر به برقراری ارتباط با پیام اصلی نمایشگاه کنند، از طیف گسترده ای از فناوری ها استفاده می کنند. هدف اصلی آن ها، درگیر کردن مخاطبان در تعاملات معنادار برای استفاده از کالاها و خدمات ارائه شده در نمایشگاه است که در طراحی غرفه ی نمایشگاه نمود عینی پیدا می کند.
در یک نگاه کلی می توان گفت که طراحی غرفه نمایشگاه، یک فرآیند مشترک از ادغام رشته های معماری داخلی، طراحی گرافیک، مهندسی، نورپردازی، و توسعه محتوی در جهت ایجاد تجربه برای مخاطب است که محصولات موجود در غرفه را معرفی نموده، مخاطب را درگیر کرده و به تعامل وا می دارد و در نتیجه بر درک آن ها از موضوع تأثیر عمیقی می گذارد. در طی فرآیند طراحی و برنامه ریزی غرفه های نمایشگاهی، طراحان با متخصصان بخش های دیگری چون طراحان گرافیک، مهندسین سخت افزار و فنی ارتباط تنگاتنگی برقرار می کنند. فرآیند طراحی نمایشگاه بر اساس یک طرح مفهومی یا تفسیری، برای یک نمایشگاه ساخته شده است و موثرترین، جذاب ترین و مناسب ترین روش های برقراری ارتباط را تعیین می کند. این فرآیند معمولا همانند روند معماری داخلی، از طرح مفهومی گرفته تا طراحی شماتیک و ساخت و اینستالیشن را طی می کند.
در مرحله اول، طراح جهت کلی طرح را مشخص نموده و برای رسیدن به اهداف ارتباطی، راهکارهای خلاقانه ای را ایجاد می کند. (تولید کانسپت و طرح اولیه) در مرحله دوم، ایده و کانسپت مطرح شده در مرحله اول، تبدیل به طرح سه بعدی و نقشه های اجرایی مورد نیاز جهت ساخت و نصب یک غرفه ی نمایشگاهی می شود.

اهداف اصلی غرفه های نمایشگاهی

– گردآوری تولید کننده، محصول و مصرف کننده در یک مکان

– ارائه محصولات جدید تولید کنندگان

– معرفی برند های تجاری جدید

– بدست آوردن شهرت و اعتبار برای تولید کننده ها

– القای اندیشه ای جدید در مصرف کننده

– جمع آوری نقدینگی

اجزای مختلف غرفه

برای طراحی غرفه های نمایشگاهی لازم است که اجزای مختلف مورد نیاز در غرفه را بشناسید. بنابراین در ادامه به شرح آن ها می پردازیم:

– دیواره های غرفه

– کف غرفه های نمایشگاهی

– کانتر غرفه

– سردر و کتیبه

– مبلمان

– ویترین

– فضای اصلی ارائه محصول یا خدمات که شامل فضای پذیرایی از میهمانان هم می شود.

– فضای نمایش تصویری

ویژگی های غرفه های نمایشگاهی

طراحی غرفه های نمایشگاهی باید از لحاظ بصری زیبا و از نظر کاربردی مناسب باشند. بدین منظور در هنگام طراحی، باید به ویژگی هایی که در ادامه به شرح آن ها می پردازیم توجه شود:

– از ایجاد شلوغی بیش از حد بپرهیزید. سعی کنید از قرار دادن صندلی های اضافه خود داری نمایید.

– سعی کنید تا فضایی برای قرار دادن محصولات اضافی چون کارتن های خالی و محلی برای استراحت کارکنان در نظر داشته باشید.

– در هنگام طراحی غرفه باید به این نکته توجه داشته باشیم که باید مراحل طراحی، ساخت و نصب غرفه در حداقل زمان صورت بگیرد.

– در هنگام ساخت غرفه ها در هر دو فضای باز و بسته، باید به نکاتی همچون استقامت آن ها در مقابل سرمایش و گرمایش، گرد و غبار و سایر موارد از این قبیل توجه کافی به عمل آید.

– سعی کنید از هر کالا، تنها یک نمونه برای ارائه قرار دهید.

– شما می توانید محصول خود را از طریق فیلم و یا اسلاید نمایش دهید تا بازدید کنندگان کیفیت و اطلاعات بیشتر در رابطه با محصول را از نزدیک مشاهده نمایند.

– طراحی غرفه با محصولی که قرار است ارائه شود متناسب باشد.

– پیام آن برای مخاطب قابل درک باشد.

– موقعیت مکانی آن مناسب باشد.

انواع غرفه های نمایشگاهی

– غرفه های مدولار

– غرفه های پاپ-آپ

– غرفه های Row

– غرفه های بنری

– غرفه های ادبی

– غرفه های نمایشگاهی سفارشی

– غرفه های نمایشگاهی قابل حمل

غرفه های مدولار

یکی از متداول ترین انواع غرفه های نمایش تجاری که تقریباً در هر نمایشگاه می توانید پیدا کنید ، غرفه مدولار است. استفاده از اینوع غرفه، در بین غرفه داران رواج دارد و قابلیت سازگاری بسیار خوبی را ارائه می دهد. آن ها از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه هستند و نیازی نیست که افراد هزینه زیادی برای آن بپردازند.

طراحی غرفه های نمایشگاهی

غرفه های پاپ-آپ

این نوع غرفه ها قابل حمل و به طور قابل توجهی چند منظوره هستند. این نوع غرفه ها به عنوان یک غرفه خاص، به طور گسترده در نمایشگاه های تجاری استفاده می شوند. همچنین به سادگی قابل حمل و نصب است و بدین ترتیب مورد توجه بسیاری از شرکت ها قرار می گیرند. در این روش غرفه ها در مدت زمان کوتاهی ساخته شده و آماده نصب می گردند و از این لحاظ دارای راندمان بالایی می باشند.

طراحی غرفه های نمایشگاهی

غرفه های Row

این دسته از غرفه ها، عمدتا به دلیل نوع طراحی شان نادر می باشند. آنها برای تنظیم نمایشگرهای متحرک استفاده می شوند و توسط غرفه های مجاور از هر طرف ترکیب می شوند.

طراحی غرفه های نمایشگاهی

غرفه های Banner

این غرفه ها می توانند بدون هیچ مشکلی بنرهای عظیمی را در حالت ایستاده قرار دهند. سازه مورد استفاده در این غرفه ها به قدری قدرتمند است که در مقابل لرزش های مختلف کاملا مقاوم است.

طراحی غرفه های نمایشگاهی

غرفه های ادبی

در این نوع غرفه ها ، قفسه های کتابخانه قابل حمل برای قرار دادن کتاب ها ساخته شده است. اینها فقط قفسه های قابل حمل کتابخانه هستند که دارای محفظه های بی شماری هستند و به شما امکان می دهد انواع مختلفی از کتاب ها را در غرفه تجاری خود به راحتی نمایش دهید.

انواع غرفه های نمایشگاهی از لحاظ ساختار

علاوه بر دسته بندی ذکر شده در بالا، غرفه ها از لحاظ ساختاری دارای انواع مختلفی هستند که به شرح زیر می باشند:

– غرفه های جزیره ای

– غرفه های نیمه جزیره یا شبه جزیره (سه وجهی)

– غرفه های نبش، دو بر (دو وجهی)

– غرفه های یک بر، غرفه کنار سالن(یک وجهی)

– غرفه های L شکل (گوشه های سالن)

غرفه های جزیره ای: همانطور که از نامش پیداست، این گونه غرفه ها از چهار اطراف باز می باشند و هیچ گونه اتصالی به سایر غرفه ها و گوشه های نمایشگاه ندارند. از این رو باز دیدکنندگان از چهار طرف امکان دسترسی و مشاهده آن ها را دارند.

طراحی غرفه های نمایشگاهی

غرفه های نیمه جزیره یا شبه جزیره (سه وجهی): غرفه های سه وجهی معمولا دارای یک دیوار مشترک با غرفه ی کناری خود دارند و از سه طرف امکان بازدید بای افراد وجود دارد.

طراحی غرفه های نمایشگاهی

غرفه های نبش، دو بر (دو وجهی): این غرفه ها که از آن ها با عنوان غرفه های دوبر یا دووجهی نیز یاد می شود، دارای دو دیوار مشترک با غرفه ها ی جانبی خود می باشند. بنابراین بازدیدکنندگان از دو وجه امکان مشاهده غرفه را خواهند داشت.

طراحی غرفه های نمایشگاهی

غرفه های یک بر، غرفه کنار سالن (یک وجهی): همانطور که از نام این نوع غرفه مشخص است، از سه طرف دارای دیوار مشترک با سایر غرفه ها می باشد و از یک طرف امکان دیده شدن در این نوع غرفه ها وجود دارد.

طراحی غرفه های نمایشگاهی

غرفه های L شکل (گوشه های سالن): این گونه غرفه ها دارای شکلی مانند L هستند و معمولا از ۶ طرف دارای دیواره می باشند. غرفه های L شکل معمولا در گوشه های سالن نمایشگاه قرار می گیرند.

طراحی غرفه های نمایشگاهی

سبک های طراحی غرفه های نمایشگاهی

سبک های طراحی با توجه به همچنین شخصیت و کاراکتر برند، هدف و نوع محصولی که قرار است در غرفه نمایش داده شود انتخاب می شوند. بنابراین می توانیم بگوییم که انتخاب سبک در طراحی غرفه، قراردادی می باشد. در ادامه سبک هایی را که در طی چند سال اخیر در طراحی غرفه ها بیش تر رواج داشته به شما معرفی می کنیم:

۱ – مدرن

۲ – کلاسیک

۳ – بومی و سنتی

۴ – مینیمال

۵ – صنعتی

ایده های طراحی غرفه نمایشگاه و علت کاربردی بودن آن ها

– طراحی غرفه های نمایشگاهی کوچک

– طراحی غرفه نمایشگاهی واقع گرایانه

– طراحی غرفه نمایشگاهی انعطاف پذیر

– طراحی غرفه های نمایشگاهی تعاملی

– طراحی غرفه نمایشگاه با تم رنگی

– طراحی غرفه های نمایشگاهی گرافیکی

– طراحی غرفه های نمایشگاهی دیجیتالی

– طراحی غرفه های نمایشگاهی با بافت های مختلف

– طراحی غرفه نمایشگاهی نورپردازی شده

– غرفه های نمایشگاهی همه جانبه

طراحی غرفه های نمایشگاهی کوچک

طراحی غرفه های نمایشگاهی کوچک بدان معنا نیست که شرکت ها نسبت به غرفه نمایشگاهی خود بی علاقه هستند. حتی با استفاده از یک طرح پوسته ای شکل،  فضاهای کوچک می توانند غرفه ای جذاب را برای بازدیدکنندگان ایجاد کنند. در طراحی غرفه های کوچک شما می توانید بر ارتفاع فضای خود بیفزایید (البته بر اساس استاندارد های موجود) یا اینکه از هر دو طرف دیواره های غرفه استفاده کنید تا سطح بیش تر را برای ارائه محصولات خود داشته باشید.

طراحی غرفه های نمایشگاهی

برخی از انواع مناسب ساختار غرفه، برای طراحی غرفه های کوچک عبارتند از:

غرفه های نمایشگاهی پاپ-آپ: این نوع غرفه ها معمولا نسبت به سایر غرفه ها مقرون به صرفه هستند و هم به سرعت نصب و جمع آوری شده و حتی می توان در نمایشگاه های بعدی نیز مورد استفاده قرار بگیرند. غرفه های پاپ-آپ معمولا شامل بنرهای رولی، صفحات گرافیکی کاغذی، و مبلمانی که به سادگی قابل حمل و نقل اند، می باشند.
غرفه های جزیره ای یا ۳۶۰ درجه: یکی از راه هایی که در غرفه های کوچک می تواند آن ها را بزرگ تر جلوه دهد طراحی آن ها به صورت باز در سه طرف و یا همه طرف آن باشد. این امر امکان می دهد تا غرفه شما از تمامی اطراف در معرض دید قرار بگیرد و فضایی که در اختیار شما قرار دارد، بیش تر بازدید شود.

طراحی غرفه نمایشگاهی واقع گرایانه

طراحی غرفه های نمایشگاهی

اگر قصد دارید که واقعا احساسات مخاطب را نسبت به محصولات خود جلب کنید، سعی کنید تا طراحی غرفه خود را منطبق بر محصول انجام دهید. مثلا در غرفه عرضه صندلی های اداری، بهتر است فضایی اداری طراحی و شبیه سازی گردد.

فضاسازی مناسب و ایجاد حس حضور در فضا، می تواند تاثیر بسیار عمیق تر و پر رنگ تر نسبت به نمایش فیلم و بروشور، داشته باشید. به عنوان مثال نشستن بر روی صندلی در یک فضای اداری می تواند بسیار اثر گذار باشد. به این منظور کافی است برای غرفه عرضه محصولات اداری نظیر صندلی، یک فضای اداری در غرفه شبیه سازی و پیاده سازی گردد.

طراحی غرفه نمایشگاهی انعطاف پذیر

طراحی غرفه های نمایشگاهی

طراحی غرفه های نمایشگاهی معمولا هزینه های زیادی را در بر می گیرند. بنابراین شرکت ها سعی می کنند تا غرفه هایی را طراحی و اجرا کنند که قابلیت استفاده در نمایشگاهی بعدی را نیز داشته باشد. بنابراین طراحی یک غرفه مدولار برای چنین هدفی منطقی می باشد. شما می توانید با در نظر داشتن عناصری که قابلیت حذف و یا اضافه شدن را دارند، طرح غرفه را متناسب با نیاز خود تغییر دهید.

طراحی غرفه های نمایشگاهی تعاملی

طراحی غرفه های نمایشگاهی

طراحی غرفه های تعاملی و ارائه محصولات به صورت تعاملی باعث می شود تا افراد زمان زیادی را در غرفه ی شما بگذرانند و مهم تر از همه این است که موقعیت و حیطه فعالیت شرکت به خوبی در ذهن آن ها ثبت می شود. ویژگی های طرحی غرفه های تعاملی به بازدیدکنندگان این امکان را می دهد  تا در این فضا قدم زده و کاوش کنند . همچنین، از لحاظ فکری و فیزیکی با محصولات درگیر شوند. این باعث می شود تا برند تجاری شرکت در میان سایر رقبا برجسته تر به نظر آید و به سادگی در خاطرشان بماند.

ایده های هنرهای تعاملی به دو صورت می تواند صورت بگیرد:

– طراحی غرفه نمایشگاهی تعامل گرا

– ارائه محصولات به صورت تعاملی

در کشورهای در حال توسعه ای چون ایران ما جای خالی هنرهای تعاملی را در بخش های مختلف طراحی از جمله طراحی غرفه های نمایشگاهی احساس می کنیم. طراحی غرفه های نمایشگاهی تعامل گرا ممکن است که هزینه های بالایی را برای کارفرما به دنبال داشته داشته باشد و برای اجرای آن نیاز به همکاری سایر متخصصان در کنار طراحان داخلی دارند. برای مثال، یکی از ایده های جالب تعاملی در طراحی غرفه ها کفپوش های تعاملی می باشد. چنین کفپوش هایی حس کنجکاوی را در میان مخاطبان بر می انگیزاند تا بدانند که نتیجه چگونه خواهد بود. در نتیجه جذب غرفه شده و مدت زمان طولانی را در غرفه می گذرانند. در ارائه محصولات به صورت تعاملی می توان از ارائه کد های QR استفاده کرد. به این صورت که افراد به واسطه اسکن کد های QR  در تلفن های همراه خود می توانند محصولات را ببینند و مدت زمان طولانی را صرف شناخت محصولات کنند.

طراحی غرفه های نمایشگاهی

طراحی غرفه نمایشگاه با تم رنگی

طراحی غرفه های نمایشگاهی

رنگ های اصلی و شفاف می توانند در برجسته نمایانده شدن غرفه یک شرکت، در نمایشگاه نقش اصلی را داشته باشند. اما توصیه کارشناسان این است که از رنگ های محدود استفاده شود و از شلوغی بیش از اندازه فضا بپرهیزند. در چنین موقعیتی بهتر است که نام تجاری خود را به کار ببرید و آن را در ترکیب با رنگ های مختلف به نمایش بگذارید. در هنگام بازی با رنگ ها در طراحی غرفه، سعی کنید تا حد امکان از تصاویر رنگی بپرهیزید. زیرا این کار تأثیر طراحی شما را کاهش می دهد. در عوض شما می توانید یک یا دو تصویر چشمگیر را انتخاب کنید که فوری نگاه مخاطب را به خود جذب می کند.

طراحی غرفه های نمایشگاهی گرافیکی

طراحی غرفه های نمایشگاهی

در صورتی که برای یک نام تجاری بسیار شناخته شده و معروفی طراحی غرفه انجام می دهید، توصیه می کنیم که از طراحی گرافیکی استفاده کنید. این امر می تواند به عنوان یک برچسب کوتاهی باشد که به بازدیدکنندگان اجازه می دهد که بدانند چه پیشنهادی را ارائه می دهید.

طراحی غرفه های نمایشگاهی دیجیتالی

طراحی غرفه های نمایشگاهی

این ایده خوبی است که حداقل یک صفحه دیجیتالی را در طراحی غرفه نمایشگاه خود بگنجانید؛ زیرا آنچه روی آنها نمایش داده می شود به راحتی تغییر می یابد. هربار که شما چیزی را ارائه می دهید، پیامی که میخواهید به واسطه آن ارتباط برقرار کنید ممکن است که متفاوت باشد؛ شما می توانید یک محصول جدیدی را تبلیغ کرده و یا پیشنهاد ویژه ای را برای مخاطب خاص داشته باشید. صفحات LED دیجیتالی این امکان را به شما می دهند که در نمایشگاه این تغییرات را اعمال کنید. علاوه براین، صفحات نمایش دیجیتالی این امکان را به شما می دهد که غرفه شما ویژگی چشم نوازی داشته باشد. شما می توانید فیلم کوتاهی را در نظر گرفته و به نمایش بگذارید. این باعث می شود تا مخاطب را برای لحظه ای به توقف و به تماشای آن صحنه دعوت کند. مشارکت و دعوت مخاطبی که ایستاده و توقف دارد، ساده تر از مخاطبی است که در حال گذر می باشد.

طراحی غرفه های نمایشگاهی با بافت های مختلف

طراحی غرفه های نمایشگاهی

برای برجسته کردن غرفه نمایش تجاری هر شرکت، ظاهر بصری آن باید جالب توجه بوده و نگاه مخاطب را به خود جلب کند. یکی از راه های دسترسی به این امر، استفاده از بافت ها و متریال مختلف می باشد. شما می توانید متریال مختلفی را برای ایجاد این جذابیت بصری به کار ببرید. استفاده از متریال طبیعی و بافت دار با توجه به نوع فعالیت و محصول شما می تواند باعث شود تا غرفه شما برجسته تر نمایانده شود.

طراحی غرفه نمایشگاهی نورپردازی شده

طراحی غرفه های نمایشگاهی

نورپردازی هوشمندانه در طراحی غرفه می تواند آن را به یک فضای خیره کننده ای در نمایشگاه تبدیل کند. با استفاده از نورهای LED رنگی می توانید فضاهای متفاوتی را ارائه دهید. بنابراین شما می توانید با استفاده از نورپردازی مناسب و هوشمندانه ویژگی های غرفه نمایشگاهی خود را برجسته کنید.

غرفه های نمایشگاهی همه جانبه

طراحی غرفه های نمایشگاهی

به طور معمول بازدیدکنندگان برای کار و تجارت در نمایشگاه ها حضور می یابند، اما این بدان معنی نیست که به سرگرم شدن علاقه ای ندارند. ویژگی های سرگرم کننده و همه جانبه به طور قطع می توانند یک غرفه نمایشگاهی را  در میان سایر غرفه ها برجسته نمایانده و توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب کنند. یکی از نمونه های خوب افزودن سرگرمی به فضای غرفه نمایشگاهی، تجربه واقعیت مجازی می باشد.

رنگ ها و تأثیرات آن ها در طراحی غرفه های نمایشگاهی

رنگ یکی از مهم ترین جنبه های نمایش در یک غرفه نمایشگاهی می باشد. در حالی که شکل، سایز، و فضا در وضوح انتقال پیام به مخاطبان کمک می کند، این رنگ است که نظم را به فضا می افزاید و همه چیز را با هم دیگر متحد می سازد. براساس تحقیقات صورت گرفته، افراد در ۹۰ ثانیه اول از مشاهدات اولیه خود در مورد محیط و یا محصولی، قضاوت ناخودآگاهانه انجام می دهند که ۶۰ الی ۹۰ درصد آن فقط به دلیل وجود رنگ ها در طراحی غرفه است. یکی دیگر از آمارها نشان می دهد که حدود ۸۰ درصد مخاطبان تصور می کنند که رنگ منجر به افزایش شناخت برند می شود و حدود ۵۲ درصد از مشتری ها به دلیل ویژگی های زیبایی شناسی بصری، به غرفه ها و فروشگاه ها باز نمی گردند.

آبی: همانطور که می دانید، آبی رنگی سرد است. این رنگ تنفس، فشار خون، و ضربان قلب را کاهش می دهد، اشتها را مهار  می کند و سمبل آرامش، آسایش و درک است. به همین دلیل است که این رنگ در میان افراد بویژه آقایان، بیش ترین طرفدار را دارد و همچنین محبوب ترین رنگ در طراحی شرکت ها می باشد، زیرا بر اساس گفته کارشناسان که معتقدند این رنگ باعث افزایش بهره وری می شود. در طراحی غرفه نیز، رنگ آبی موجب تقویت روابط فردی با مشتریان، ارباب رجوع و سایر شرکت های وابسته به آن می شود. همچنین این رنگ یک مولد است و در ایجاد احساس امنیت و اعتماد به برند تجاری کمک می کند. شما می توانید این رنگ را در طراحی غرفه های شرکت هایی چون Facebook، Skype، و سایر شرکت ها مشاهده کنید.

طراحی غرفه های نمایشگاهی

قرمز: قرمز نمادی از خون ، عصبانیت و احساسات شدید است و گفته می شود که ضربان قلب و تنفس را افزایش می دهد. این رنگ محرک اشتها است و برای طراحی غرفه های شرکت های غذایی کارایی دارد. همچنین شور و اشتیاق را در میان افراد افزایش می دهد. قرمز رنگی فوق العاده برای طراحی غرفه های صنایع غذایی می باشد. ما می توانیم نمونه های استفاده از این رنگ را در غرفه های شرکت های کوکاکولا، KFC، McDonalds و سایر شرکت های دیگر محصولات غذایی مشاهده کنیم.

طراحی غرفه های نمایشگاهی

زرد: این رنگ گرم و شاد، توجه افراد را  به خود جلب می کند. از نظر و دیدگاه  بازاریابی، این رنگ بسیار قدرتمند است و اغلب برای جلب توجه افراد استفاده می شود. این رنگ نمادی از جوانی و دیدگاه خوشبینانه است، افراد را به برقراری ارتباط تشویق می کند و وضوح را به نمایش می گذارد. اما دارای یک جنبه منفی می باشد که طراحان را در هنگام به کارگیری از خود با مشکل مواجه می کند. آن مشکل این است که باعث ایجاد فشار و خستگی در چشم می شود. بنابراین طراحان در هنگام استفاده از رنگ زرد در طراحی غرفه نمایشگاه باید هوشمندانه عمل کنند.

طراحی غرفه های نمایشگاهی

سبز: سبز نمادی از طبیعت ، سلامتی ، باروری ، رفاه ، آرامش ، پول و کاهش افسردگی است. برندهایی که محصولات و کالاهای سازگار با محیط زیست برای ارتقاء رفاه و تناسب اندام ارائه می دهند ، اغلب از این رنگ استفاده می کنند تا پیام خود را با وضوح بیشتری گسترش دهند.

طراحی غرفه های نمایشگاهی

بنفش: این رنگ معمولا با خردمندی، ثروت، موفقیت، پختگی و تجمل گرایی همراه است. از نظر بازاریابی و طراحی غرفه، رنگ سطلنتی بنفش می تواند نشان دهنده خلاقیت، سبک و استایل باشد و عموما برای نمایش محصولات زیبایی ترجیح داده می شود.

نارنجی: نارنجی نشان دهنده هیجان ، شور و شوق و در بعضی مواقع ، حتی پرخاشگری است. این رنگ در طراحی غرفه نمادی از ماهیت، شادابی و اعتماد به نفس در ارائه محصولات با کیفیت می باشد.

سفید: سفید نمایش دهنده خلوص، بی گناهی، ایمنی و انرژی مثبت است. سفید حاوی تعادل مساوی بین تمام طیف های رنگی است ، بنابراین هم جنبه مثبت و هم منفی همه رنگ ها را منعکس می کند. ویژگی اساسی آن برابری ، دلالت بر انصاف، بی طرفی و استقلال است.

طراحی غرفه های نمایشگاهی

سیاه: رنگ های تیره ای از قبیل سیاه، با ویژگی هایی چون اقتدار، قدرت، ظرافت، و تسلط شناخته می شوند. از آنجا که رنگ سیاه تاریک است و نشان دهنده شرارت ، مرگ و بدبینی است ، بیش از حد سیاه در طراحی غرفه نمایشگاهی می تواند مفهوم و انرژی منفی را به بینندگان انتقال دهد. شما ممکن است که در بخش هایی از غرفه، از رنگ سیاه برای نمایش محصولات استفاده کنید تا آن ها را ایستا نشان دهید و یا این رنگ را در ترکیب با رنگ های روشن استفاده کنید تا به آن ها جذابیت ببخشید.

طراحی غرفه های نمایشگاهی

سایر رنگ ها نیز می توانند در طراحی غرفه های نمایشگاهی مورد استفاده قرار گیرند. اما رنگ های اشاره شده، مهم ترین و موثرترین رنگ های شناخته شده در طراحی غرفه می باشند.

تأثیر نور بر ارتقای طراحی غرفه های نمایشگاهی

نورپردازی بخش جدایی ناپذیری از طراحی غرفه های نمایشگاهی می باشد. نورپردازی هوشمندانه باعث می شود تا غرفه شما در میان سایر غرفه ها برجسته و نمایان شود و همچون ستاره ای بدرخشد. همچنین نور های رنگی مختلف می توانند احساسات مختلفی را در در میان بینندگان ایجاد کنند.

طراحی غرفه های نمایشگاهی

مزایای استفاده از نورپردازی را به صورت هدفمند در نظر بگیرید:

نورپردازی موثر سعی برایجاد تمرکز دارد. نورپردازی در طراحی غرفه نمایشگاه این اطمینان را حاصل می دهد که بخشی از نمایشگاه شما برجسته می شود و توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می کند. در ابتدایی ترین حالت این چنین است که مردم به سوی نور جذب می شوند.

هنگام نورپردازی غرفه های نمایشگاهی، تمامی جنبه های بصری باید در نظر گرفته شوند، زیرا هدف اصلی این است که شرکت کننده های موجود در نمایشگاه جذب غرفه ها شوند و پیام اصلی شرکت تولید کننده به سرعت به مخاطبان منتقل شود. اما برخلاف ضرورت آن، بسیاری از شرکت ها، نور پردازی را دست کم می گیرند و در طراحی غرفه های خود در نمایشگاه آن را به عنوان عنصر اصلی طراحی در نظر نمی گیرند.
قرارگیری منابع نوری در جای مناسب، ظاهر غرفه شما را بهبود می بخشد. آنها حضور غرفه ی شما را در نمایشگاه تقویت می کنند. نورپردازی صحیح می تواند به بازدیدکنندگان این اطمینان را حاصل دهد که آن ها به طور خودکار پیامی را که تولید کننده قصد انتقال آن را داشته اند، دریافت خواهند کرد. مطالعات متعدد در این زمینه نشان داده است که افراد به طور طبیعی جذب فضای های روشن، به ویژه دیواره هایی با نورپردازی حرفه ای می شوند. اگر غرفه نمایشگاه شما از نورپردازی به عنوان بخشی از موضوع و طراحی پایه خود استفاده کند ، حضور نام تجاری شما در آن نمایشگاه بی نهایت سود خواهد برد.

طراح باید بداند که لایت ها را در کجا قرار دهد و چگونه آن ها را به نمایش بگذارد تا با توجه به هدف اصلی، تأثیرات مختلفی را در بازدیدکنندگان ایجاد کند. برای مثال نورپردازی در سطح پایین و به طور پراکنده، فضای آرامی را ایجاد می کند، و نور یکنواخت باعث می شود تا فضا بزرگ تر به نظر برسد. نورپردازی نه تنها باعث می شوند تا محصولات بیش تر نمایان شوند، بلکه در ایجاد روحیه در میان افراد نیز تأثیر گذار است.

چه نوع لایت هایی معمولا در طراحی غرفه های نمایشگاهی استفاده می شوند!

اکنون که به میزان اهمیت نورپردازی در طراحی غرفه های نمایشگاهی پی برده اید، اجازه دهید که اطلاعاتی راجع به انواع نورپردازی های نمایشگاهی که بیش تر مورد استفاده قرار می گیرند، به شما ارائه دهیم. هر یک از انواع نورپردازی ها برای هدف خاصی به کار می روند. از آنجا که غرفه های نمایشگاهی به طور یکنواخت روشن می باشند، هیچ چیزی برای متمایز کردن محصول و یا پیام نام تجاری شرکت از سایر غرفه های نمایشگاهی وجود ندارد. از این رو ، با درک انواع مختلف تجهیزات نورپردازی می توان فهمید که کدام نوع چراغ ها ونورپردازی ها، برای طراحی نمایشگاه شما مناسب هستند. رایج ترین انواع نورپردازی ها به صورت زیر می باشند:

 نورپردازی نقطه ای

نورپردازی عمومی

 نورهای Banner

نورپردازی نقطه ای: نورپردازی های نقطه ای در طراحی غرفه نمایشگاه، همانند مواردی که ممکن است شما در رویدادهای زنده دیده باشید، بزرگ و حجیم نیستند. آن ها نسبتا جمع و جور می باشند و می توانند با احتیاط  بر روی دیواره غرفه نصب گردند. آن ها دارای قدرت نوری بالایی هستند و می توانند بخش مورد نظر شما در غرفه را روشن سازند. اگر می خواهید روی محصول و یا بنری تأکید داشته باشید، این نوع نورها گزینه مناسبی می باشند.

نورپردازی عمومی: نورپردازی عمومی به طور خاص برای گرافیک غرفه های نمایشگاهی به کار می روند. از زمان استفاده از لامپ های LED ، مصرف برق و هزینه آن ها نیز کاهش یافته است. این نوع نور ها در رنگ های مختلفی قرار می گیرند که در فضاهای خاص بسیار مفید می باشند.

نورهای Banner: این نوع نورها که معمولا به عنوان نور پس زمینه شناخته می شوند. این نورها به عنوان پس زمینه گرافیک غرفه های نمایشگاهی قرار می گیرند تا جلوه ای درخشان به آن دهند. اگر قصد تبلیغ محصول خود در غرفه نمایشگاهی دارید استفاده از این نوع نورپردازی برای شما،بسیار مناسب می باشد. این نوع نورپردازی می تواند، بنر نام تجاری شما را تقویت کرده و اطمینان حاصل دهد تا غرفه نمایشگاه شما از فاصله دور توجه مخاطبان را به خود جلب می کند.

نورپردازی رنگی

نورهای رنگی می توانند تأثیر بسزایی بر خلق و خوی شرکت کنندگان در نمایشگاه داشته باشند. صرف نظر از ارتباط رنگ با نام تجاری شما – که بدون شک به دلایل خاصی انتخاب می شود ، نباید از اضافه کردن رنگ های دیگر به غرفه های خود استفاده کنید. انتخاب نور رنگی باید با دقت کامل انجام شود.
نور قرمز تأثیر قوی می تواند داشته باشد، خلاقیت را شکوفا سازد و توجه را به سوی خود جلب می کند. اثرات مختلف قرمز می تواند بسیار وابسته به طیف و تنالیته ای از آن باشد که شما انتخاب می کنید. نور قرمز روشن باعث می شود تا افراد به علائم هشدار دهنده توجه کنند. تنالیته صورتی علاوه بر ایجاد سرگرمی، به همکاری خلاقانه نیز دعوت می کند. به همین ترتیب نور آبی نیز می تواند فضایی سرد، آرامش بخش و یا اطمینان بخش را ایجاد کند.

طراحی غرفه های نمایشگاهی

نورپردازی را به بخشی اساسی از طراحی غرفه های نمایشگاهی تبدیل کنید

اگر می خواهید میزان مشارکت و موثر بودن غرفه نمایشگاهی تان را افزایش دهید، نورپردازی را باید به صورت یکپارچه انجام دهید. یکپارچه سازی بدان معنا است که هنگام نورپردازی غرفه نمایشگاهی، میزان روشنایی، دمای رنگ، توزیع نور، و مدیریت انرژی را نیز در نظر بگیرید.

طراحی غرفه های نمایشگاهی

برای جلب توجه بازدید کنندگان از غرفه نمایشگاهی از نورپردازی استفاده کنید

اگر می خواهید حضور شما در نمایشگاه موفقیت آمیز باشد، باید بتوانید مخاطبان را به غرفه نمایشگاهی خود جذب کنید. روش های مختلفی برای جلب توجه افراد وجود دارد، نور پردازی نیز یکی از بهترین و در عین حال سخت ترین روشی است که اگر هوشمندانه صورت گیرد می تواند در جلب توجه بازدیدکنندگان تأثیر داشته باشد.

طراحی غرفه های نمایشگاهی

نکات مهم در طراحی غرفه های نمایشگاهی

مواردی که طراحان باید در طراحی غرفه های نمایشگاهی در نظر داشته باشند به صورت زیر می باشد:

تنظیم کردن اهداف:

قبل از آغاز طراحی، سعی کنید تا اهداف خود را مشخص کنید. شما باید در مورد آنچه قصد دستیابی به آن را دارید و یا پیامی که می خواهید به مخاطب برسانید، پیش از طراحی به خوبی راجع به آن فکر کنید. اگر غرفه طراحی شما نتواند ارزش ها،  توانمندی ها و خدمات شرکت شما را به وضوح بیان کند، شما در طراحی خود موفق نبوده اید. بنابراین همیشه اهداف خود را در طول مراحل طراحی در نظر داشته باشید.

به حداکثر رساندن فضا:

اغلب اندازه غرفه ها در نمایشگاه ها محدود می باشد، بنابراین استفاده کامل از فضای اختصاص داده شده مهم می باشد. سعی کنید تا حد امکان فضای مورد نظر را با راهکارهای مختلف به حداکثر برسانید.

ارتفاع را به حداکثر برسانید:

اگرچه بسیاری از غرفه های نمایشگاهی دارای ارتفاع بالایی هستند، اما برخی از غرفه ها ارتفاعی تا سقف را در بر می گیرند. بنابراین برای طراحی غرفه هایی با حداکثر ارتفاع، باید سقف مجاز آن را بدانید.

از به کار بردن بیش از حد متن بپرهیزید:

این شعار مینیمالیست ها، کمتر، بیش تر است نیز در این مورد صدق می کند. اگر کلمات به تنهایی مفهوم را منتقل می کند، سعی کنید تا از به کار بردن جملات طولانی خودداری کنید، زیرا معمولا افراد از خواندن جملات طولانی پرهیز می کنند. سعی کنید از شعاری استفاده کنید که به سادگی در ذهن مراجعه کنندگان ثبت شود. همچنین، توصیه می شود از فونت هایی استفاده کنید که واضح و بزرگ هستند و از فاصله دور دیده می شوند. موقعیت قرارگیری شعار نیز در دیده شدن و در ذهن ماندن اهمیت دارد. بهتر است که شعار و نوشته را در قسمت بالای غرفه قرار دهید تا در هنگا تردد افراد در فضای نمایش از دید عموم پنهان نشود.

در نظر داشتن گرافیک در طراحی:

گذشتگان معتقد بودند: یک تصویر به اندازه هزار واژه می تواند موثر باشد. در طراحی غرفه ها نیز این ضرب المثل صدق می کند. تصاویر و گرافیک، رسانه هایی سریع و موثر برای برقراری ارتباط نسبت به متن می باشند. همانطور که برای قرارگیری نوشته حساسیت به خرج می دهید، برای قرار گیری تصاویر در غرفه های نمایشگاهی نیز باید توجه ویژه ای داشته باشید و در بهترین موقعیت قرار دهید تا به طور مستقیم و از فاصله ی دور نیز در معرض چشم افراد قرار گیرند و در ذهن آن ها در اولین نگاه ثبت شوند.

استفاده از متریال مختلف:

از تجربه کردن متریال مختلف هراس نداشته باشید. با انتخاب صحیح متریال، تصویر خود را تقویت کرده و غرفه ای را طراحی کنید که شما را به هدف اصلی نزدیک می کند.
ممکن است که شما در حوزه صنعت و فناوری فعالیت داشته باشید. بنابراین اگر می خواهید که غرفه شما سبکی مدرن داشته باشد، پنل های آلومینیوم گزینه ی مناسبی می باشند. صفحات پلاستیکی نرم و صیقلی نیز یکی از راه های عالی برای ایجاد یک کانسپتی مدرن می باشند. چنین صفحاتی گزینه مناسب برای غرفه های صنعت پزشکی و یا داروسازی می باشند.

به کار بردن تکنولوژی:

همانطور که می دانید، تکنولوژی نقش مهمی را در زندگی روزمره ما ایفا می کند، بنابراین شما می توانید تکنولوژی را در طراحی غرفه های نمایشگاهی بگنجانید. دموی محصولات، بخش بزرگی از نمایشگاه های تجاری را در بر می گیرند، زیرا این امکان را به افراد می دهند تا محصول مورد نظر را در میان نمایشگاه برجسته بنمایانند. بنابراین سعی کنید از این فرصت استفاده کنید و نمونه های اولیه محصولات خود را در غرفه های نمایشگاهی خود ارائه دهید. به عنوان مثال اگر شرکتی کالاهای حجیمی را تولید می کند و دسترسی به آن در نمایشگاه غیر ممکن است، می توانید با استفاده از واقعیت مجازی به معرفی و نمایش آن محصول بپردازید. صفحات دیجیتالی و تعاملی یکی دیگر از گزینه هایی هستند که می توان در هنگام طراحی غرفه ها در نظر داشت.

ایجاد فضای مناسب:

سعی کنید تا فضای کاملی را در غرفه ی نمایشگاهی بسازید. در راستای تحقق این موضوع می توانید از چراغ های ترکیبی، بافت، رنگ و طرح های مختلف استفاده کنید. با تحریک انواع حواس در چشم انداز خود، توجه بیش تری را به غرفه خود جلب خواهید کرد و می توانید در میان رقابت با سایر شرکت ها پیشی بگیرید.

چگونه متریال مناسب را برای طراحی غرفه نمایشگاهی انتخاب کنیم:

متریال مختلفی در بازار برای طراحی غرفه های نمایشگاهی وجود دارد که شما می توانید با توجه به موقعیت، بهترین گزینه را انتخاب کنید. در ادامه به نکاتی اشاره خواهیم که شما را در انتخاب بهترین متریال راهنمایی می کند.

بودجه: آلومینیوم و ورق شیشه ای معمولا متریال ترجیحی افراد می باشند. متریال سفارشی از لحاظ هزینه ای بالا می باشند و با توجه به بودجه ای که برای طراحی در نظر گرفته می شود می توانند مورد استفاده قرار بگیرند. صفحات MDF معمولا ارزان ترین متریال موجود در بازار برای طراحی غرفه می باشند، اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که آیا این نوع صفحات متناسب با فضای مورد هستند یا خیر. بنابراین برای انتخاب مناسب اولین چیزی که باید به آن توجه داشت بودجه می باشد.

نوع نمایشگاه: انتخاب مواد شما باید با نوع رویدادی که در آن نمایش می دهید مطابقت داشته باشد. آیا تمرکز و هدف غرفه بر روی پایداری است؟ برای غرفه های نمایشگاهی، متریال پایدار بسیاری پیش رو قرار دارند. بسته به شرکت و محتوای کاری و فعالیت آن، شما باید متریال را انتخاب کنید.

موقعیت نمایشگاه: اگر غرفه ی شما در فضای داخلی و سرپوشیده قرار دارد، در هنگام انتخاب متریال، انعطاف پذیری بیش تری خواهید داشت. اگر در فضای بیرونی قرار دارد، لازم است که با دقت بیش تری به انتخاب متریال بپردازید.

برای چه تعداد نمایشگاه به آن نیاز دارید: اگر قصد دارید تا از غرفه های خود در سایر نمایشگاه ها استفاده کنید، بهتر است از متریالی استفاده کنید که دوام بیش تری داشته باشند. بنابراین شما همچنین باید راجع به وزن متریال نیز توجه داشته باشید.

هویت نام تجاری: طراحی غرفه نمایشگاهی شخصیت و هویت شرکت را نشان می دهد. بنابراین هنگام انتخاب متریال باید به نام تجاری شکرت توجه داشته باشید. اگر شرکت شما دارای برند لوکس می باشد، ممکن است که شما بخواهید متریالی چوب چوب تیره، ابریشم و سنگ مرمر را به کار ببرید. برند های صنعتی ممکن است که به سمت متریالی چون بتن، آجر و فولاد متکی شوند، در حالی که برند های تکنولوژیک به سمت متریالی چون کربن و آلومینیوم می روند. اما برای برند های مدرن نیز متریالی چون چوب، نمد برای پوشش کف مناسب می باشند.

متریال مناسب بای طراحی غرفه های نمایشگاه

در دنیای طراحی و ساخت غرفه های نمایشگاهی، متریال مختلفی وجود دارد که طراحان می توانند با به کار گرفتن خلاقانه این متریال، فضایی متناسب با شخصیت و هویت نام تجاری شرکت ها و ارائه هر چه بهتر محصولات ایجاد کنند. طراحان وسازندگان غرفه های نمایشگاهی، برای اینکه بتوانند در میان سایر غرفه ها در نمایشگاه تفاوت ایجاد کرده و آن را برجسته بنمایانند، مهم است که انواع متریالی که می توان در ساخت غرفه به کار ببرند را بشناسند. حال باید ببینیم که چگونه می توانیم بهترین متریال را برای ساخت غرفه نمایشگاهی انتخاب کنیم.
هنگامی که صحبت از طراحی و ساخت غرفه های نمایشگاهی می شود، قبل از ایجاد هر گونه ساختار خلاقانه ای، فاکتورهای زیادی را می توان در نظر گرفت، اما یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشیم، کیفیت و نتیجه کار می باشد. سازندگان و طراحان غرفه های نمایشگاهی باید تمام گزینه ها وامکانات طراحی را در نظر گرفته و بدانند که چگونه آن ها را به درستی با پروژه خود تطبیق دهند.
امکانات موجود در طیف وسیعی از قیمت ها در بازار موجود ی باشند. استفاده از یک متریال خاص در طراحی و ساخت غرفه های نمایشگاهی می تواند ظاهر غرفه را به طور کامل تغییر دهد، اما می تواند هزینه های بالایی را نیز برای شرکت ها در بر داشته باشد. در ادامه به برخی از متریالی که در طراحی غرفه ها معمولا از آن ها استفاده می شود را به شما معرفی می کنیم.

غرفه های آلومینیومی

معمولا در ساخت غرفه های نمایشگاهی بزرگ، آلومینیوم یکی از ساده ترین گزینه هایی است که می توان انتخاب کرد. این نوع غرفه ها، معمولا در ترکیب با سایر متریال مانند PVC به کار می روند. ساخت غرفه ها با این متریال بسیار آسان بوده و از لحاظ زمانی نیز به صرفه می باشد. همچنین ساختارهای بدست آمده بسیار سبک، قابل کنترل و سازگار با هر نوع سطحی می باشند. مهم ترین مزیت این نوع غرفه ها سازگاری بالا و  قابلیت انعطاف پذیری آن می باشد. اما یکی از مشکلاتی که دارد، ظاهر آن است و از این جهت باید با استفاده از متریال دیگری، سطح آن را بپوشانند. این متریال مناسب شرکت هایی است که در طراحی غرفه ی خود بودجه محدودی دارند.

غرفه های چوبی

غرفه های نمایشگاهی چوبی معمولا جلوه ای بسیار گرم و صمیمانه ای را در میان سایر غرفه ها ایجاد می کنند و آن ها را برجسته تر نشان می دهند. چوب متریالی است که می تواند در ترکیب با سایر متریال به خوبی قرار گیرد و تضاد های باشکوهی را ایجاد کند.

غرفه های PVC

در طراحی و ساخت غرفه های نمایشگاهی، PVC یکی از متریالی است که به سبب سبک بودن، انعطاف پذیر و ارزان بودن از آن به وفور استفاده می شود. این نوع متریال تنوع زیادی دارد و سازندگان غرفه های نمایشگاهی معمولا از آن برای ساخت عناصر موجود بر روی سازه یا بدنه اصلی مانند علائم، تابلو ها، قفسه ها و غیره استفاده می کنند. همچنین ساخت غرفه ها با این متریال در مدت زمان کوتاهی صورت می گیرد و مقرون به صرفه می باشد. به علاوه این متریال قابلیت استفاده مجدد را نیز دارد. در نتیجه می توانیم تأیید کنیم کهPVC متریالی کاملاً متنوع برای استفاده در غرفه های نمایشگاهی است.

غرفه های شیشه ای و آینه ای

در طراحی و ساخت غرفه نمایشگاه، یکی از شگفت انگیز ترین متریالی که می توان استفاده کرد، شیشه و آینه می باشد. انعکاسی که به واسطه شیشه و آینه در ساختار غرفه ایجاد می کند بر روی افراد تأثیر گذاشته و باعث جذب افراد به غرفه می شود.

در ادامه مطالبی که ذکر شد، خط معمار نمونه هایی فوق العاده از غرفه های نمایشگاه های مختلف برگزار شده در داخل و خارج را برای شما آماده کرده و ارائه خواهد داد:

-غرفه های نمایشگاه بین المللی ماشین آلات و ادوات کشاورزی، باغبانی ، نهاده ها

– غرفه های نمایشگاه بین المللی لوازم التحریر،مهندسی و اداری

-غرفه های نمایشگاه بین المللی چاپ ، بسته بندی و فرآورده ها

-غرفه های  نمایشگاه بین المللی صنایع غذایی

-غرفه های نمایشگاه بین المللی تخصصی تجهیزات

-غرفه های نمایشگاه تخصصی صنعت چوب، ماشین آلات، ابزاریراق آلات و تجهیزات وابسته

-غرفه های نمایشگاه بین المللی صنعت تفریحات ،سرگرمی ، شهربازی و پارک ها

-غرفه های نمایشگاه بین المللی پسماند ، بازیافت ، صنایع و تجهیزات وابسته

-غرفه های نمایشگاه بین المللی رباتیک

-غرفه های نمایشگاه تخصصی مادر،نوزاد،کودک،سیسمونی و جشنواره اسباب بازی و بازیهای فکری و رایانه ای

– غرفه های نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان

-غرفه های نمایشگاه بین المللی خودرو

-غرفه های نمایشگاه بین المللی تخصصی طب سنتی، طب جایگزین، گیاهان دارویی و گردشگری سلامت

طراحی غرفه های نمایشگاهی طراحی غرفه های نمایشگاهی طراحی غرفه های نمایشگاهی طراحی غرفه های نمایشگاهی طراحی غرفه های نمایشگاهی طراحی غرفه های نمایشگاهی طراحی غرفه های نمایشگاهی طراحی غرفه های نمایشگاهی طراحی غرفه های نمایشگاهی طراحی غرفه های نمایشگاهی طراحی غرفه های نمایشگاهی طراحی غرفه های نمایشگاهی طراحی غرفه های نمایشگاهی

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: Archline

تعداد بازدید: 4,440

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *