راهنمای اصول طراحی دفتر کار : طراحی اتاق جلسه

اصول طراحی دفتر کار

راهنمای اصول طراحی دفتر کار : طراحی اتاق جلسه

دیدگاه نسل امروزی نسبت به کار و فعالیت تغییر یافته و همانند نسل سابق به کار کردن نگاه نمی کنند. این خود دلیلی است تا نوع طراحی و چیدمان فضاهای کاری تغییر یابد. افزون بر این موضوع، نوع فعالیت شرکت ها و فرصت های شغلی متفاوت منجر به ایجاد تغییراتی در فضاهای کاری شده است. فعالیت از خانه (دورکاری)، کار گروهی در فضای شرکت ها و به طور کلی کار کردن در هر نقطه ای از دنیا امکان پذیر می باشد. بنابراین هر یک از این فضاها طراحی خاص خودش را می طلبد. اما با این وجود بسیاری از ارگان ها و شرکت ها همچنان سعی نمی کنند تا محیطی را برای کارمندانشان فراهم کنند تا بتوانند به طور گروهی و یا انفرادی با همدیگر همکاری کنند. با توجه به این که همه شرکت ها دارای هدف مشترکی در رشد و توسعه ی خود هستند، ضروری است که طراحان در طراحی و دکوراسیون محیط اداری، نیاز کارمندان و مشتریان و ویژگی های منحصر به فرد فعالیت ها که از ضروری ترین مسائل هستند را در نظر بگیرند. به علاوه آن ها باید کارمندان را به تعامل و همکاری در محیط ترغیب کرده و در عین حال فضا به گونه ای باشد که موجب افزایش تمرکز و دقت افراد در حین کار شود. بنابراین با توجه به این که دیگاه نسل ها و فرهنگ سازمان ها تغییر یافته، این طبیعی است که طراحی فضاهای اداری نیز تغییر کند و مانند سابق نباشد.

کارمندان در طول روز در جاهای مختلف دفترکار خود در حال فعالیت هستند. آن ها در محیط کاری به دنبال تمرکز، گفتگو، برگزاری جلسات و بحث در رابطه با ایده های نوین هستند. بنابراین علاوه بر پیکره بندی فضا، راحتی و آسایش در جهت افزایش کارایی و بهره وری اهمیت بالایی دارد. نورپردازی، دما، اکوستیک فضا، ارتفاع میز و راحتی صندلی همگی بخشی از این معادله می باشند. کسی که در محیط کاری اش راحت نباشد، به جای فکر کردن و تمرکز روی کارش، حواسش پرت شده و فکر او به مسائل دیگر منحرف می شود.

اصول طراحی دفتر کار

با توجه به تنوع جلسات برگزار شده از قبیل  جلسات کوچک غیررسمی برای مسائل داخلی شرکت، جلسات و قرارهای رسمی تر با مشتریان و تماس های ویدئویی با همکاران در سایر نقاط جهان، طراحی فضا و انتخاب مبلمان می تواند نقش مهمی را در افزایش ( و یا برعکس کاهش) کیفیت قرارهای کاری شود.

اصول طراحی دفتر کار

برای حل مسائلی از این قبیل، خط معمار یک مقاله ی کاربردی در دو بخش برای پروژه های اداری تهیه کرده است که در این بخش به معرفی بخش اول آن می پردازد. در بخش اول آن روی چیدمان و تنظیمات مربوط به فضاهای جلسات تمرکز کرده است که در ادامه به شرح آن خواهیم پرداخت. بخش دوم آن نیز روی فضاهای کاری چه به صورت فردی، جه به صورت گروهی تمرکز کرده است که در بخش های آتی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. اکنون در ادامه به شرح بخش اول ایده ها خواهیم پرداخت:

اتاق جلسه

اصول طراحی دفتر کار

همانطور که می دانید اتاق جلسات فضایی است که در آن تبادل اطلاعات در طی جلسات انفرادی و گروهی صورت می گیرد. این فضا بسته به ویژگی های شرکت می تواند غیر رسمی و رسمی باشد. یکی از راه هایی که می توان میان این نوع فضاها تمایز ایجاد کرد، نوع انتخاب میزها و یا صندلی هاست. صندلی های کوتاه تر و راحت تر فضایی آرامش بخش را در هنگام برگزاری جلسات چه به صورت انفرادی، چه به صورت گروهی ایجاد می کند. همچنین ممکن است قرار دادن یک میز مستطیل شکل با صندلی در انتهای آن ضروری باشد. به علاوه برخی از کارشناسان توصیه می کنند تا در اتاق جلسات یک میز گرد قرار دهید، زیرا باعث می شود تا تمامی حاضرین در جلسه به خوبی دیده شوند. این امر می تواند در نتیجه گیری نهایی جلسه موثر باشد.

اصول طراحی دفتر کاراصول طراحی دفتر کاراصول طراحی دفتر کار

اگر شرکت شما بزرگ است، توصیه می کنیم که بیش از یک اتاق جلسه داشته باشید، یک اتاق برای جلسات رسمی و یک یا چند اتاق برای برگزاری جلسات غیر رسمی.

سالن انجمن

اصول طراحی دفتر کار

سالن انجمن فضایی است که در آن از ارائه ها و مباحث موجود در رابطه با موضوعات مختلف پشتیبانی می شود. سازماندهی در این بخش بر اساس الویت بندی صورت می گیرد. عناصر و نکات ضروری در این بخش شامل داشتن چشم انداز خوب برای حاضرین، نور و صدای فوق العاده و همچنین قدرت درگیر کردن و دعوت به مشارکت در میان حاضرین می باشد. پیکره بندی و نوع مبلمان به کار رفته در این بخش همانند اتاق جلسات به نوع و سبک کاری شرکت بستگی دارد.

اصول طراحی دفتر کار

پلازا

اصول طراحی دفتر کار

همانند جنب و جوش موجود در شهر، چیدمان پلازا همچون به عنوان فضایی پرجنب و جوش عمل می کند. این گونه چیدمان کارمندان و سایر حاضرین را به تعامل و معاشرت دعوت می کند و همچنین باعث می شود تا چندین فعالیت همزمان صورت پذیرد. به علاوه به انتقال اطلاعات کمک کرده و آرامش را در میان فضا فراهم می آورد. در این فضا استفاده از میزهای کوچک و صندلی های راحت توصیه می شود.

اصول طراحی دفتر کاراصول طراحی دفتر کار

در مجموع باید بگوییم که هنگام طراحی داخلی فضاهای اداری، دانستن ویژگی های شاخص شرکت، سبک و روحیه کاری الزامی می باشد. از این رو پیش از این که به طراحی فضاهای اداری بپردازید، توصیه می کنیم تا ساعاتی را در میان کارمندان گذرانده و بر اساس نوع فعالیت و نیازهایشان به طراحی فضای کاریشان بپردازید. این نوع رویکردها می تواند در افزایش راندمان کاری و همچنین افزایش تمرکز کارمندان بر فعالیتشان تعیین کننده باشد. به طوری که می توان گفت این نوع چیدمان ها نقطه ای شروع در جهت دستیابی به اهداف اصلی فضاهای اداری باشد. همانطور که ملاحظه نمودید، در این بخش به نوع چیدمان در اتاق جلسات در فضای اداری پرداختیم. در بخش های آتی به شرح بخش دوم اصول طراحی دفتر کار خواهیم پرداخت.

اکنون با دیدن سایر تصاویر اصول طراحی دفتر کار خط معمار را همراه باشید.

اصول طراحی دفتر کار   اصول طراحی دفتر کار   اصول طراحی دفتر کار  اصول طراحی دفتر کار  اصول طراحی دفتر کار    اصول طراحی دفتر کار اصول طراحی دفتر کار    اصول طراحی دفتر کار

در این بخش به اصول طراحی دفتر کار پرداختیم.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: Archdaily

تعداد بازدید: 401

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *