دیزاین مرکز تخصصی پزشکی و زیبایی دکتر عباس زاده، استودیوی معماری و طراحی آواد

دیزاین کلینیک زیبایی

معماری: استودیوی معماری و طراحی آواد

معمار مسئول: آیدین وحیدنیا

موقعیت: ایران، ارومیه

مساحت: ۴۵۰ مترمربع

دکوراسیون داخلی: آیدین وحیدنیا

مشاوره و اجرای نورپردازی: سایان الکتریک_ بابک قلی پور

اجرای پروژه: آیدین وحیدنیا

تأسیسات: رهام توری

عکاس: سینا جوانبخت (استودیو پرایم ارومیه)

سال: ۱۳۹۷

شرح پروژه

پروژه حاضر شامل یک مرکز پزشکی ترکیبی و چند منظوره است که شامل شاخه های پزشکی مختلفی مانند جراحی های زیبایی بدن و صورت، مطب دندان پزشکی، مرکز کاشت مو و سایر موارد از این قبیل می باشد. این مرکز در محل بلوکی از ساختمان های به هم پیوسته قرار دارد که بیش تر آن ها سه طبقه بوده و طبقه سوم آن ساختمان ها دارای کاربری مسکونی بوده و طبقات همکف و زیر زمینشان دارای کاربری تجاری بودند. این بلوک در امتداد خیابانی دو طرفه، سه بانده و عریض قرار دارد و دارای ترافیکی حدودا متوسط و نیمه سنگین بود و سرعت عبور در آن نسبتا بالا می باشد. این امر خود یکی از نکات مهم و مورد توجه در طراحی این پروژه در نظر گرفته شده است.

این پروژه شامل سه طبقه مجزای زیر زمین، همکف و نیم طبقه همکف و طبقه دوم مسکونی بوده است. با توجه به درخواست کارفرما، طبقات همکف و زیر زمین در جهت انجام بازسازی و تغییر کاربری مشخص شد. یکی از چالش های اصلی در این پروژه برقراری ارتباط میان دو طبقه با نیم طبقه موجود بود، به طوری که سیرکولاسیون فضایی و ارتباط میان تمامی بخش ها برقرار گشته و بر یکپارچگی کل این مجموعه تأکید شود.

در آغاز با مطالعه و بررسی سازه اصلی و ساختار بنا و همچنین بخش ورودی ساختمان، امتداد طولی ساختمان مشخص و نمایان شد. این امر می توانست به عنوان یک پارامتر طراحی در جهت برقراری ارتباط داخلی و به علاوه به جلب توجه عابرین پیاده و سواره از سمت خیابان به داخل ساختمان در راستای دعوت کنندگی بیش تر مورد استفاده قرار بگیرد. نکته بعدی که در دکوراسیون مطب حاضر مورد توجه قرار گرفت، این بود که ورودی ساختمان از طبقه همکف باشد. در جهت تقویت آرامش، پس از ورود، افراد وارد فضایی دلباز و فراخ می شوند. این بخش به طور همزمان نقش سالن انتظار را نیز در این مجموعه ایفا می کند. این فضا (فضای انتظار) به عنوان مرکز ثقل پروژه به حساب می آید و در طراحی آن تأمین حس آرامش، روشنی و سبکی برای انتقال آرامش به مراجعه کنندگان (که دغدغه اصلی در مراکز پزشکی و درمانی کاهش میزان استرس در بیماران قبل از معاینه و روند درمان است) به عنوان یکی از ویژگی های اصلی بنا در نظر گرفته شده که به عنوان یکی از ویژگی های اصلی بنا به حساب می آید.

با توجه به ارتفاع این محدوده، طراح ابتدا پوششی سیال همانند پرده ای ابریشمی بر روی این فضا به عنوان حجم سقف تصور کرده است. این حجم با گشوده شدن راه پله جدید ( از کف طبقه همکف به طبقه زیر زمین که در امتداد مجموعه خطوط طولی کشف شده در ابتدا می باشد) به آرامی توسط فضای زیر همکف جذب شده و به سمت طبقه زیر زمین حرکت می کند. این سرازیری به گونه ای است که بر یکپارچکی کل مجموعه تأکید کرده و این دو طبقه به عنوان یک فضا قابل درک باشند. سپس از برخورد این فرم سیال با مجموعه ، خطوط طولی اولیه لحظه ای را پدید می آورند که کل فضا را ایجاد می کند؛ فرم سیالی که هم اکنون منجمد شده، بواسطه این مجموعه برش خورده و از محل این برش ها خطوطی نورانی، کل فضا را روشن می سازد.

راهروی نیم‌ طبقه ارتباط بین سالن انتظار و فضاهای کار و ویزیت و بخش استریل این مجموعه را برقرار می‌کند. این راهرو به صورت یک فضای مخالف و متضاد با سالن انتظار و در کنتراست با این فضا طراحی شده تا این کنتراست از ورود کنترل نشده و ناخودآگاه افراد به این بخش جلوگیری کند و هم این فضای تیره به عنوان زمینه‌ای برای نمایش خالص و شارپ تر فضای انتظار عمل نماید.
با توجه به ارتفاع کم و محدود سقف در طبقه ی زیرزمین  طراح سعی کرد تا با استفاده از خطوط طولی نورانی که در امتداد سقف اجرا شده اند و همچنین در محدوده‌ی راه پله که بر روی دیوار مشترک دو طبقه ادامه پیدا می‌کنند، ارتباط میان دو طبقه تقویت کرده و جریان فضا میان این دو بخش را در  دیزاین کلینیک زیبایی محسوس‌تر سازد.

در ادامه با دیدن تصاویر دیزاین کلینیک زیبایی خط معمار راه همراهی کنید.

دیزاین کلینیک زیبایی دیزاین کلینیک زیبایی دیزاین کلینیک زیبایی دیزاین کلینیک زیبایی دیزاین کلینیک زیبایی دیزاین کلینیک زیبایی دیزاین کلینیک زیبایی

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

در این بخش به پروژه دیزاین کلینیک زیبایی پرداختیم.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

منبع: Aoapedia.ir

اقتباسی از دانشنامه هنرمعماری

تعداد بازدید: 1,076

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *