دکوراسیون اتاق انتظار مطب ، معرفی ۴۸ نمونه مدرن

دکوراسیون اتاق انتظار مطب

دکوراسیون اتاق انتظار مطب ، بررسی ۴۸ نمونه مدرن

باتوجه به این که مراجعه کنندگان به مطب و یا کلینیک درمانی، کسانی هستند که از بیماری خود رنج می برند و نیاز به حضور در فضایی دارند که درو رنج آن ها را تشدید نکند و به ایجاد آرامش آن ها کمک کند. بنابراین اتاق انتظار  باید به گونه ای طراحی شده باشد که این آرامش را در مدت زمان طولانی برای آن ها فراهم آورد، زیرا خدمات درمانی زمان بر است. بنابراین طراحان باید فضایی را طراحی کنند تا حضور برای بیماران در مدت زمان طولانی آزاردهنده نباشد.

طراحی اولیه و طرح ریزی اتاق انتظار یا همان لابی در انواع کلینیک های درمانی رو به تغییر است. به طور فزاینده ای سازمان های بهداشت و درمان به این نتیجه رسیدند که کاهش زمان انتظار و ارائه امکانات و ویژگی های تسکین دهنده برای ارائه خدمات درمانی موفق ضروری می باشند. سالن های انتظار در یک کلینیک و مطب عملکردهای زیادی را ارائه می دهند. آن ها لزوما فضای جلوی ساختمان را در بر نمی گیرند. معمولا سالن های انتظار متعددی در بیمارستان، کلینیک و در مانگاه ها مشاهده می کنیم. در ابتدای ورود ما سالن انتظار اصلی را مشاهده می کنیم و به ترتیب وقتی در درمانگاه های دیگر پیش می رویم هریک به طور مجزا دارای سالن های انتظار می باشند که هریک با توجه به بخش درمانی، دارای کانسپت و طراحی منحصر به فرد خود می باشد.در ادامه به شرح برخی از ویژگی های  سالن انتظار در طراحی داخلی کلینیک و بیمارستان می پردازیم:

ویژگی های فضایی: شخصیت و عملکرد یک فضای لابی معمولاً در اولین ورود بازدید کننده از ورود به ساختمان تأثیر می گذارد. طراحی کلیدی مربوط به این نوع از فضا شامل تعادل زیبایی، امنیت، آرامش و ملاحظات عملیاتی می شود.

زیبایی شناسی فضا: برای تکمیل ماهیت عمومی فضا از مبلمان، علائم و اکسسوری های مختلف استفاده کنید. یک لابی و یا سالن انتظار با طراحی مناسب، برای بیماران و حتی کارکنان کلینیک، امکان ایجاد آرامش و راحتی را فراهم می آورد و افراد  در طول حضور در این فضا احساس امنیت و آرامش خواهند داشت.

عملکرد: تعداد مراجعه کنندگان را به صورت تقریبی تخمین بزنید. وسایلی که باید در لابی ها نصب شوند باید از مشخصات کمتری برخوردار باشند و با تجهیزات دیگر تلفیق شوند تا بتواند حجم عمده ای را به حداقل برساند. وسایلی که باید در لابی ها نصب شوند باید از مشخصات کمتری برخوردار باشند و با تجهیزات دیگر تلفیق شوند تا بتواند حجم عمده اشغال شده را به حداقل برساند. یکی از مهم ترین مسائلی که باید به آن توجه کرد ایجاد تهویه مناسب می باشد. مبلمان باید به گونه ای چیده شوند که حرکت افراد در فضا را دچار مشکل نسازد.

رنگ دیواره ها: سعی کنید از برای پوشش دیواره ها از رنگ روشن استفاده کنید و از رنگ آمیزی فضا با رنگ های تیره کاملا بپرهیزید. زیرا رنگ های روشن حسی از آرامش را در افراد ایجاد می کند.

مبلمان: برای انتخاب مبلمان نیز طراحان باید حساسیت بالایی به خرج دهند و صندلی هایی را انتخاب کنند که بیماران در مدت زمان طولانی بتوانند احساس راحتی داشته باشند.

نورپردازی مناسب: یکی دیگر از مهم ترین و اساسی ترین مسائلی که یک طراح هنگام طراحی سالن انتظار به آن توجه کند، نورپردازی آن می باشد. قرار دادن پنجره در این بخش که فضای داخلی در طول روز از نور طبیعی بهره مند گردد. برای نورپردازی سعی کنید که از نورهای گرم مانند لامپ های با نور زرد و نارنجی استفاده نکنید، در عوض از نورهای فلور سنت که دارای طیف رنگی سرد هستند استفاده کنید. این خود منجر می شود تا بیماران خونسرد شوند.

گیاهان طبیعی: قرار دادن گلدان های گل طبیعی و یا حتی مصنوعی می تواند در دکوراسیون سالن انتظار در مطب کارآمد باشد. گیاهان طبیعی علاوه بر افزودن زیبایی به مطبوع ساختن فضا نیز کمک کرده و انرژی مثبتی را به بیماران منتقل می کنند.

قرار دادن تلویزیون: از آن جایی که خدمات درمانی زمان بر است و بیماران ممکن است که ساعات طولانی را در آن جا باشند، قرار دادن یک تلویزیون می تواند کاربردی باشد. شما می توانید یک تلویزیون را در زاویه ای مناسب برای سرگرم کردن بیماران قرار دهید.

در ادامه خط معمار یک مجموعه از ۴۸ تصویر از اتاق انتظار مطب را برای کاربران و معماران داخلی گرامی آماده ساخته و ارائه خواهد داد. با دیدن تصاویر ما را همراهی کنید.

دکوراسیون اتاق انتظار مطب دکوراسیون اتاق انتظار مطب دکوراسیون اتاق انتظار مطب دکوراسیون اتاق انتظار مطب دکوراسیون اتاق انتظار مطب دکوراسیون اتاق انتظار مطب دکوراسیون اتاق انتظار مطب دکوراسیون اتاق انتظار مطب دکوراسیون اتاق انتظار مطب دکوراسیون اتاق انتظار مطب دکوراسیون اتاق انتظار مطب دکوراسیون اتاق انتظار مطب دکوراسیون اتاق انتظار مطب دکوراسیون اتاق انتظار مطب دکوراسیون اتاق انتظار مطب دکوراسیون اتاق انتظار مطب دکوراسیون اتاق انتظار مطب دکوراسیون اتاق انتظار مطب دکوراسیون اتاق انتظار مطب دکوراسیون اتاق انتظار مطب دکوراسیون اتاق انتظار مطب دکوراسیون اتاق انتظار مطب دکوراسیون اتاق انتظار مطب دکوراسیون اتاق انتظار مطب دکوراسیون اتاق انتظار مطب دکوراسیون اتاق انتظار مطب دکوراسیون اتاق انتظار مطب دکوراسیون اتاق انتظار مطب دکوراسیون اتاق انتظار مطب دکوراسیون اتاق انتظار مطب دکوراسیون اتاق انتظار مطب دکوراسیون اتاق انتظار مطب دکوراسیون اتاق انتظار مطب دکوراسیون اتاق انتظار مطب دکوراسیون اتاق انتظار مطب دکوراسیون اتاق انتظار مطب دکوراسیون اتاق انتظار مطب دکوراسیون اتاق انتظار مطب دکوراسیون اتاق انتظار مطب دکوراسیون اتاق انتظار مطب دکوراسیون اتاق انتظار مطب دکوراسیون اتاق انتظار مطب دکوراسیون اتاق انتظار مطب دکوراسیون اتاق انتظار مطب دکوراسیون اتاق انتظار مطب دکوراسیون اتاق انتظار مطب

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: Archline

تعداد بازدید: 5,316

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *