طراحی دفتر کار شرکت درسا سازه، رضا نجفیان

طراحی داخلی دفتر کار ، دفتر کار شیک و مدرن

طراحی دفتر کار شرکت درسا سازه، رضا نجفیان

در این مطلب قصد داریم به بررسی پروژه ای شاخص از رضا نجفیان و دفتر معماری وی یعنی رنا دیزاین بیاندازیم. اگر یک فرد با تخصص غیر معماری نگاهی به این دفتر بیاندازد، در یک جمله ی خلاصه خواهد گفت : دفتر کار شیک و مدرن ! ما به عنوان معمار و در کل جامعه معماری، چندان اجازه استفاده از کلمه "شیک" را نخواهیم داشت اما کلمه "مدرن" کاملا در این پروژه صادق است! و یک فرد خارج از جامعه معمار، در یک نگاه کلی همان چیزی را می فهمد که معمار، سعی در انتقال آن داشته است. یک دفتر کار شیک و مدرن ! البته این نظر نگارنده ی مطلب است و صحت و سقم آن می تواند محل اختلاف باشد.

پروژه ای که قصد بررسی آن را داریم، در شهر تهران واقع شده است و دفتری است به مساحت ۱۱۵ مترمربع و کار طراحی و اجرای آن در سال ۹۶ انجام شده است. این دفتر، متعلق به شرکت درسا سازه است.

رضا نجفیان، دانش آموخته ی رشته معماری داخلی است و در بین معماران سرشناس ایرانی، بهتر از هر کسی می تواند روی طراحی داخلی ایراد نظر کند. از این حیث، پروژه های انجام شده توسط این معمار موفق، می تواند بعنوان یک کلاس درس عملی، مورد استفاده قرار گیرد و از نکات و دیتیل های طراحی شده توسط این معمار، ایده گرفت.

نجفیان در پروژه های خود، طراحی داخلی دفتر کار را بیش از هر نوع پروژه دیگر انجام داده است و در همین راستا پروژه های موفقی را نیز به سرانجام رسانیده که ما و شما کم و بیش نام این پروژه ها را شنیده ایم و تصاویر آنها را بررسی نموده ایم. به عنوان مثال می توان به دو پروژه دفتر مرکزی ونوس شیشه و همینطور دفتر دیار مدیا اشاره نمود. در مورد این دو پروژه نیز عبارت دفتر کار شیک و مدرن صدق می کند! برای اینکه خودتان این دو پروژه را بررسی نمایید، از لینک های زیر استفاده نمایید:

طراحی داخلی دفتر اداری شرکت شیشه ونوس، رضا نجفیان

طراحی داخلی دفتر سینمایی دیار مدیا

البته باید به این موضوع اشاره نمود که این معمار، پروژهای معماری و معماری داخلی شاخص دیگری را هم در کارنامه دارد که از این راستا می توان به پروژه هایی نظیر خانه افشاریان، ساختمان ارغوان و دفتر شرکت آریا کابل اشاره نمود. از این حیث در این مطلب به پروژه های اداری این معمار بیشتر پرداخته ایم که پروژه ای که در این بخش مورد بررسی است، یک کار اداری می باشد.

مقدمه ای که ذکر شده، به این دلیل است که بیشتر با این معمار جوان و موفق کشورمان آشنا شوید و با توجه بیشتری این دفتر اداری را مورد بررسی قرار دهید. به طور حتم از دانش و تجربیات یک متخصص در حوزه طراحی داخلی، می تواند بسیار مفید باشد و ایده های فراوانی را در اختیار شما، به عنوان یک معمار، قرار دهد. این ایده ها، می توانند در پروژه های شما نمود پیدا کنند و از آنها استفاده نمایید. همانطور که اشاره کردیم، بررسی پروژه های یک معمار شاخص و شناخته شده می تواند یک کلاس درس عملی باشد.

آنچه دفتر کار شیک و مدرن خوانده می شود

چرا عبارت شیک و مدرن را مطرح می کنیم و بر آن تاکید داریم؟ این عبارت یک اصطلاح عامیانه است و چرا باید از سوی معماران مورد استفاده قرار گیرد؟ مگر نباید به زبان تخصصی در این مورد صحبت نمود؟ چیزی که لازم است بدانید این است که به غیر از معمار، این مطلب توسط سایر افراد نیز مورد بررسی قرار می گیرد و ما باید به ادبیاتی عامیانه صحبت کنیم. ما پیش تر در مطالب دیگر عنوان کرده ایم که وظیفه معمار، خلق فضایی است که هر کس آن را مشاهده نمود، متوجه کیفیت فضا شود. اینکه این یک کار معمولی و ساده نیست و توسط شخصی متخصص "طراحی" شده است. این یعنی بیننده، کیفیتی متفاوت را تجربه می کند و از اثر، پی به وجود خالق می برد. در نهایت بیننده با عبارت عامیانه خود فضا را دفتر کار شیک و مدرن می نامد.

رضا نجفیان در پروژه های خود پیرو سبک مدرن است. در واقع پروژه های طراحی شده توسط وی این را به ما می گوید و برداشت پیچیده ای نیست. در طراحی داخلی دفتر کار شرکت درسا سازه نیز همین سبک مورد استفاده قرار گرفته است. آنچه در کارهای نجفیان دوست داشتنی است – به رعم نگارنده – استفاده از رنگ ها به شکلی متفاوت است. وی در کارهای خود بیش از هر چیز، متوجه رنگ هاست. به عنوان مثال در این دفتر کار شما می توانید سه رنگ شاخص را مشاهده نمایید، سفید، خاکستری و نارنجی به عنوان فوکال پوینت.

تفکیک فضاها با رنگ

یکی از کارکردهای رنگ و استفاده صحیح از آن، بحث تفکیک فضایی است. یعنی شما با رنگ کردن سقف، کف یا دیوار با رنگی متفاوت، به بیننده تفکیک فضایی را القا می نمایید. در این پروژه همانطور که در تصاویر مشاهده می کنید، فضا توسط پارتیشن های شیشه ای از یکدیگر جدا شده اند و با استفاده از رنگ متفاوت (خاکستری تیره) بر روی سقف، بر تفکیکف فضایی، در عین شفافیت، تاکید شده است. این هنر طراح است و به وضوح آن را می بینیم و می توانیم از آن درس بگیریم. بحث تفکیک فضایی بوسیله رنگ در همه جای این دفتر مورد استفاده قرار گرفته است. از فضای کاری کارکنان تا بخش رسپشن و اتاق مدیریت و جلسات.

تا از مبحث رنگ خارج نشده ایم، به موضوع بهره گیری صحیح از فوکال پوینت ها هم بپردازیم. در این پروژه، فوکال پوینت برای هدایت ارباب رجوع مورد استفاده قرار گرفته است. در واقع این یک تعریف و کارکرد برای نقاط کانونی است که در هر پروژه ای می تواند تعاریف گوناگون داشته باشد. اگر بخواهیم صریح تر و واضح صحبت کنیم، باید بگوییم رنگ نارنجی، فوکال پوینت فضا است یا به عبارت دیگر، رنگی است که فوکال پوینت ها در فضا ایجاد می نماید.

رنگ نارنجی در کجاها مورد استفاده قرار گرفته است؟ به عنوان مثال، میز رسپشن و پشت بخش انتظار ارباب رجوع. این نقاط چه نکته ای را در یک دفتر اداری به ما منتقل میکنند؟ این که از این نقاط کانونی که با استفاده از تمایز رنگ خاص ایجاد شده اند، برای هدایت ارباب رجوع هستند. این که به محض ورود با کدام بخش وارد تعامل شود و در کدام بخش منتظر بماند. از سوی دیگر، از رنگ نارنجی که همان فوکال پوینت فضا است، برای انتقال کلمات کلیدی و شعار و کاراکتر دفتر به کارکنان و ارباب رجوع استفاده شده است.

نکته دیگری که دوست داریم بدان اشاره کنیم، بحث نورپردازی است. در این دفتر، طراح از لایت های استوانه ای بهره گرفته است. اول اینکه لایت های استوانه ای، کمی قیمت بالایی دارند (نسبت به سایر لایت ها). اما کنترل و محل تمرکز نور را ساده تر می کنند. علاوه بر این زیبایی، خاص بودن و متفاوت بودن فضا را به کاربر منتقل خواهند نمود. هر چند ما معتقدیم لزوما برای ایجاد تمایز و کیفیت، نباید به سراغ متریال هایی با هزینه بالاتر رفت. به طور حتم، بودجه کارفرماست که این موضوع را در هر پروژه ای مشخص می کند. این که به سراغ چه متریالی برویم.

با توجه به طولانی شدن مطلب، ادامه توضیحات را به خود شما واگذار می کنیم. دعوت می کنیم تصاویر را بررسی نمایید چرا که بیش از هر چیز، گویای مطلب هستند و نیازی به صحبت نمی ماند. در انتها، تمام مطالبی که در این بخش عنوان شد، تلقی و برداشت نگارنده در مورد این پروژه است. هر چند تمامی مطالب، بحث های عمومی طراحی داخلی هستند. حال با خیال راحت و پس از ارائه توضیحات می توانیم از عبارت دفتر کار شیک و مدرن استفاده کنیم. ! 🙂

تصاویر ابتدایی، مربوط به بخش های رسپشن و فضای کاری کارکنان:

طراحی داخلی دفتر کار ، دفتر کار شیک و مدرن طراحی داخلی دفتر کار ، دفتر کار شیک و مدرن طراحی داخلی دفتر کار ، دفتر کار شیک و مدرن طراحی داخلی دفتر کار ، دفتر کار شیک و مدرن طراحی داخلی دفتر کار ، دفتر کار شیک و مدرن طراحی داخلی دفتر کار ، دفتر کار شیک و مدرن طراحی داخلی دفتر کار ، دفتر کار شیک و مدرن طراحی داخلی دفتر کار ، دفتر کار شیک و مدرن طراحی داخلی دفتر کار ، دفتر کار شیک و مدرن طراحی داخلی دفتر کار ، دفتر کار شیک و مدرن طراحی داخلی دفتر کار ، دفتر کار شیک و مدرن طراحی داخلی دفتر کار ، دفتر کار شیک و مدرن طراحی داخلی دفتر کار ، دفتر کار شیک و مدرن طراحی داخلی دفتر کار ، دفتر کار شیک و مدرن طراحی داخلی دفتر کار ، دفتر کار شیک و مدرن طراحی داخلی دفتر کار ، دفتر کار شیک و مدرن

تصاویر بخش دوم، مربوط به بخش مدیریت و جلسات:

طراحی داخلی دفتر کار ، دفتر کار شیک و مدرن طراحی داخلی دفتر کار ، دفتر کار شیک و مدرن طراحی داخلی دفتر کار ، دفتر کار شیک و مدرن طراحی داخلی دفتر کار ، دفتر کار شیک و مدرن طراحی داخلی دفتر کار ، دفتر کار شیک و مدرن طراحی داخلی دفتر کار ، دفتر کار شیک و مدرن

 

پلان، دیاگرام، سکشن و …

پلان دفتر شرکت درسا سازه پلان دفتر شرکت درسا سازه

 

بررسی طراحی پروژه دفتر کار شرکت درسا سازه با عنوان دفتر کار شیک و مدرن و طراحی شده توسط رنا دیزاین (رضا نجفیان)

تحریریه خط معمار

شرکت معماری آوگون

منبع: Rena Design

تعداد بازدید: 2,738

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *