معماری ویلای سه طبقه ، نگاهی به طراحی حجم ویلا

معماری ویلای سه طبقه

معماری ویلای سه طبقه ، نگاهی به طراحی حجم ویلا

در وب سایت خط معمار تاکنون به ویلاهای زیادی پرداخته ایم و معماری، طراحی نما و فضاهای داخلی آنها را مورد بررسی قرار داده ایم. کافی است جستجویی در وب سایت در این رابطه داشته باشید. در این بخش نیز بررسی معماری ویلای سه طبقه ، صورت خواهد گرفت.

همانطور که پیش تر نیز بارها در این رابطه صحبت کرده ایم، برای طراحی  ویلا دست معمار در طراحی معماری و حجم ساختمان بسیار باز است. چرا که در ویلاها به طور معمول در مناطقی ساخته می شوند که خبری از ضوابط سنگین شهرداری ها نیست و یا اینکه کارفرما قصد استفاده از حداکثر بنای ممکن را ندارد. بنابراین کمی از ضوابط تراکمی خارج شده و معمار می تواند ساختمان را از حالت یک مکعب مستطیل خارج نموده و حجم متفاوتی را خلق نماید. بحث ضوابط و تراکم بیشتر در شهرهای بزرگ ایران صدق می کند. در سایر کشورها نیز چنین شرایطی برقرار است اما ما در این مطلب با توجه به ضوابط ساخت و ساز جاری کشور، قیمت ملک و خواست کارفرما بحث می کنیم.

در شهرهای بزرگ ایران نظیر تهران با توجه به قانون تراکم ۶۰ درصدی، کارفرما درخواست استفاده از حداکثر موجودیت یک زمین را دارد و معمار را ملزم به طراحی ساختمانی می کند که بتوان بهره وری حداکثری از فضا داشت. به این شکل معماران، رو به طراحی حجم های مکعب مستطیل با خلاقیت های محدود می آورند و در این شرایط، خلاقیت و توانمندی معماری به سوی طراحی نما می رود و معمار تلاش بر ارائه یک طرح متفاوت و خلاقانه برای نمای ساختمان خواهد داشت. به این شکل می توان در بلند مدت شهر را متشکل از حجم های مکعب مستطیل دید که بعضا، نماهای خوبی دارند ولی از دور نمی توان تفاوت خاصی میان آنها قائل شد.

در بخش طراحی ویلا داستان کمی متفاوت است. در طراحی یک ویلا، معمار خود را رها شده از بسیاری از ضوابط و درخواست های تکراری کارفرمایان می بیند و می تواند آنچه را در ذهن می پروراند، طراحی و پیاده سازی نماید. به این شکل است که بهترین کارهای هر معمار را (حداقل در ایران) باید در ویلاهای طراحی شده توسط وی جستجو نمود و دانش و خلاقیت او را ارزیابی نمود. معمارها برخلاف طراحی ساختمان های شهری، از طراحی ویلاها به شدت استقبال می کنند. دلیل این امر هم از نظرتان گذشت.

با ذکر این مقدمه نسبتا طولانی، همانطور که در ابتدا ذکر است، در این بخش قصد داریم با همراهی شما، به بررسی معماری ویلای سه طبقه در یکی از شهرهای کشور سوئیس بیاندازیم. سوئیس کشوری است که معروف است سانتی متر به سانتی متر آن، حساب شده و بر اساس برنامه ریز ساخته شده است. بنابراین معماری این کشور را می توان با دقت زیادی مورد بررسی قرار داد.

این ساختمان ویلایی توسط استودیو معماری Andrea Pelati طراحی و اجرا شده است. در یک نگاه کلی، ساختمان بر اساس سبک معماری مدرن کار شده است. اگر بخواهیم حجم ساختمان را در یک جمله کوتاه معرفی کنیم، می توان حجم ساختمان را متشکل از باکس هایی دانست که بر روی یکدیگر، به صورت پر و خالی چیده شده اند. این سبک از طراحی حجم، بسیار زیبا است و علاوه بر زیبایی، می تواند بسیار کاربردی باشد. نما کاملا ساده و با متریال سیمان کار شده است و پنجره هایی بصورت نامنظم بر روی آن قرار گرفته که البته این شکل به ظاهر نامنظم، از درون کاملا منظم و بر اساس فضاهای مختلف است.

نکته دیگر، سایت پروژه دارای یک اختلاف سطح است که این اختلاف سطح به جای اینکه حذف شود و به زمینی صاف و یکدست برسیم، حفظ شده و در فضای داخلی نیز اختلاف سطح هایی بر این اساس میان فضاها بوجود آمده است.

در انتها اشاره ای کوچک به فضاهای داخلی ساختمان داشته باشیم. طراحی داخلی ویلا ی مذکور، بر اساس تلفیقی و رعایتی از ویژگی های سبک مدرن و مینیمال کار شده است. گچ متریال اصلی دیوار و سقف، بتن متریال اصلی کف و چوب متریال اصلی مبلمان و دکوراسیون است. در نهایت تلفیق رنگ های سفید، خاکستری و قهوه ای، ترکیب رنگی متعادلی را در اختیار گذاشته است.

در ادامه دعوت می کنیم برای مشاهده تصاویر ویلا، با خط معمار همراه باشید.

معماری ویلای سه طبقه معماری ویلای سه طبقه معماری ویلای سه طبقه

معماری ویلای سه طبقه

معماری ویلای سه طبقه، طراحی داخلی ویلا معماری ویلای سه طبقه، طراحی داخلی ویلا معماری ویلای سه طبقه، طراحی داخلی ویلا معماری ویلای سه طبقه، طراحی داخلی ویلا

تحریریه خط معمار

شرکت معماری آوگون

منبع: ArchLine – Home Adore

تعداد بازدید: 1,731

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *