بررسی طراحی داخلی ساختمان با محوریت کاربری مسکونی و تجاری

طراحی داخلی ساختمان

بررسی طراحی داخلی ساختمان با محوریت کاربری مسکونی و تجاری

طراحی داخلی ساختمان به عنوان یک حرفه، هنر و صنعت در دنیای امروزی معرفی می شود. بر اساس تعارفی که در فرهنگ لغت می شود، طراحی داخلی ساختمان هنر یا فرآیند طراحی فضای داخلی بخش های مختلف ساختمان می باشد. در واقع باید گفت که طراحی داخلی، چیزی فراتر از آن است که بدانید که اشیا و مبلمان را در کدامین بخش قرار دهید. طراحی داخلی ساختمان مقوله ای جامع تر و پیچیده تر می باشد، به گونه ای می توانیم بگوییم که تجربه کامل یک شخص در طراحی یک فضا می باشد. طراحی داخلی ساختمان فقط به چیدمان اشیا و مبلمان زیبا ختم نمی شود، بلکه یک مولفه اساسی در زندگی افراد است که نه تنها در نحوه تفکر و احساسات، بلکه بر روند زندگی، کار، و حتی ارتقای آن تأثیری مستقیم دارد. فرآیند طراحی داخلی ساختمان از یک روش شناسی منظم و هماهنگ از جمله تحقیق، تجزیه و تحلیل و ادغام دانش در فرآیندی خلاقانه، پیروی می کند. در یک نگاه کلی می توانیم بگوییم که طراحی داخلی ساختمان، هنر و دانش تقویت فضای داخلی یک ساختمان برای دستیابی به یک محیط سالمتر و خوشایندتر برای افرادی که از این فضا استفاده می کنند، می باشد.

هدف طراحی داخلی ساختمان

طراحی داخلی ساختمان در راستای بهبود انجام کارهای روزانه مانند زندگی و کار می باشد. بدین صورت، می توانیم بگوییم که هدف اصلی طراحی داخلی ساختمان، ارتقای کیفیت زندگی به واسطه ارتقای کیفیت محیط است.

ارتباط طراحی داخلی ساختمان با هنر و معماری

این حرفه حد واسط میان معماری و هنر می باشد. بنابراین هر دو جنبه را نیز در بر می گیرد. بدین صورت که هم ابعاد ساختاری، فنی و کاربردی و هم ابعاد زیبایی شناسی و جذابیت های بصری را نیز شامل می شود. طراحی داخلی ساختمان، زیبایی شناسی هنر را با علم درک رفتار افراد برای ایجاد یک فضای کاربردی ترکیب می کند. به این گونه که در طراحی داخلی کافی نیست که فضایی را طراحی کنید که فقط از لحاظ بصری خوشایند باشد. در نظر گرفتن عملکردهای نیز در طراحی داخلی در الویت قرار می گیرد.

تاریخ شکل گیری طراحی داخلی ساختمان

اگرچه صنعت طراحی داخلی ساختمان ها در دنیای معاصر به طور مداوم در حال تحول و تکامل است، اما به عنوان یک حرفه، در اوایل قرن بیستم وارد حوزه معماری شد. در گذشته طراحی داخلی ساختمان ها عمدتا مبتنی بر غریزه بود و به عنوان بخشی از روند ساخت و ساز قرار می گرفت. به طور مثال، سازندگان ساختمان، خود به طراحی داخلی ساختمان می پرداختند. اما امروزه کاملا متفاوت است و سازندگان و صاحبان منازل به منظور ارتقاء عملکرد و کیفیت فضاهای داخلی ساختمان، این حوزه را به دست طراحان داخلی می سپارند. زیرا در طراحی داخلی ساختمان بخش های مختلف ساختمان اصولی و بر اساس نظم و قاعده طراحی می شوند، همچنین جوانب فنی چون نورپردازی، آکوستیک، تهویه داخلی و غیره و همچنین جوانب دیگری چون هزینه در نظر گرفته می شود. پس گذر از عصر صنعتی و توسعه طبقه متوسط، افراد انتظار بالاتری از فضاهای شخصی و کاری خود داشتند، بدین ترتیب طراحی داخلی منجر به بهبود این دو حوزه می شد.

جامعیت طراحی داخلی ساختمان

طراحی داخلی معاصر بسیاری از صنایع مختلف و زمینه ها را برای ارائه یک طرح موفق، با یکدیگر ترکیب می کند. در طراحی داخلی حرفه هایی چون معماری، صنایع دستی، مبلمان سازی، مهندسی و همچنین وجود خود مالکان نقشی اساسی دارند. بنابراین باید بگوییم که یک طراح داخلی ساختمان باید در شاخه هایی چون معماری، هنرهای تزئینی، طراحی گرافیک، و دانش طراحی مبلمان، و نورپردازی نیز اطلاعاتی داشته باشد. می توانیم بگوییم که طراحی داخلی نیاز به طیف وسیعی از دانش را دارد. علاوه بر مواردی که در بالا ذکر کردیم، طراحی داخلی، نیاز به دانش کار در طراحی و برنامه ریزی فضایی، متریال و تئوری رنگ ها نیز داشته باشد.

در طراحی داخلی خدماتی در نظر گرفته می شود که می توان از میان آن ها به موارد زیر اشاره کرد:

– تحقیق و تحلیل اهداف و الزامات مشتری؛ و توسعه اسناد ، نقشه ها و نمودارهایی که این نیازها را ترسیم می کند.

– تدوین برنامه های اولیه فضایی و مطالعات و طرح های مفهومی طراحی دو و سه بعدی که نیازهای برنامه مشتری را یکپارچه می کند و مبتنی بر دانش اصول طراحی داخلی و نظریه های رفتار انسان است.

– تأیید اینکه برنامه های اولیه فضایی و مفاهیم طراحی کاربردی ، مناسب از نظر زیبایی شناختی بوده و کلیه الزامات بهداشت عمومی ، ایمنی و رفاهی از جمله کد ، دسترسی ، محیط زیست و پایداری را رعایت می کند.

– ارائه خدمات مدیریت پروژه ، از جمله تهیه بودجه و برنامه های پروژه.

– هماهنگی و همکاری با سایر متخصصان طراحی  که ممکن است برای ارائه خدمات مشاوره ای شامل شوند، مانند مهندسین سازه ، مکانیک و برق و مشاوران تخصصی مختلف

اطلاعات ضروری در طراحی داخلی ساختمان

اطلاعات مرتبط با طراحی داخلی ساختمان، به دو دسته عمده اصلی و جانبی تقسیم می شوند که طراحان در ابتدای پروژه باید آن ها را در نظر بگیرند:

۱- بخش اصلی که شامل اطلاعاتی راجع به اصول اولیه چون کف، سقف، دیواره و درب ها وسایر اطلاعات مربوط به بخش های فنی ساختمان می شوند.

۲- بخش های جانبی که شامل لوازم و مبلمان و نحوه قرارگیری و ترکیبشان در کنار یکدیگر می باشد.

سبک های کاربردی در طراحی داخلی ساختمان ها

یکی از چالش های اصلی در طراحی داخلی ساختمان ها، انتخاب سبک دکوراسیون می باشد. طراحی داخلی ساختمان ها همانند معماری در قالب سبک های مختلف قابل اجرا می باشند. بنابراین طراحان سعی می کنند قبل از طراحی سبک دکوراسیون مورد نظر را مشخص کرده تا سایر مراحل طراحی  و انتخاب مبلمان و اشیا را بر اساس سبک دکوراسیون مورد نظر انجام دهند. سبک های موجود در طراحی داخلی در طیف های وسیعی وجود دارند که در ادامه به معرفی برخی از مهم ترین آن ها می پردازیم:

سبک مدرن: ویژگی های سبک مدرن در طراحی داخلی به صورت زیر می باشند:

– استفاده از حداقل تزئینات

– عدم تقارن در عین ایجاد تعادل

– عدم ایجاد آشفتگی

– ترکیب رنگ های خنثی با رنگ های اصلی و رنگ های متضاد

– انتخاب فرش هایی با الگوهای هندسی

– استفاده از مبلمان ساده، خطوط صاف و مستقیم، سطوح تک رنگ

-استفاده از تابلو های هنری به جای تزئینات

– فضاهایی با پلان باز

سبک صنعتی: سبک صنعتی از دهه ۱۹۹۰ به بعد رواج پیدا کرد. در این سبک دکوراسیون طراحان سعی می کنند تا متریال به کار رفته در فضای داخلی را به صورت خام و در معرض دید قرار دهند. همانطور که از نامش پیداست، این سبک از انبار ها و کارخانه های صنعتی گرفته شده است. ویژگی های سبک صنعتی به صورت زیر می باشد:

– ظاهری خام و ناتمام

– ترکیبی از رنگ های خنثی، خاکستری و رنگ های روستیک.

– اشیای سودمند و کاربردی

– استفاده از لامپ های فلزی

– استفاده از متریال و قطعات قدیمی کارخانه ها و لابراتوارها

– استفاده از سطوح فلزی و چوبی

– کفپوش های بتنی

سبک ویکتوریایی: اگر چه این سبک دکوراسیون دیگر رایج نیست، اما همچنان طرفداران خود را دارد. برخی از ویژگی های این سبک به صورت زیر است:

– طراحی های متقارن

– رنگ های شفاف و گرم

– اشیای دکوراتیو ظریف

– مبلمان بزرگ و با جزئیات

– اکسسوری های مختلف

سبک مینیمال: همانطور که از نام این سبک پیداست ، طراحی داخلی مینیمالیستی سبکی ساده ، با کمترین جزئیات و کم نظیر هستند. پیروان این سبک بر اساس اصل “کمتر بیش تر است” پیش می روند. در سبک دکوراسیون و طراحی داخلی مینیمال از خطوط صاف و مبلمان بسیار ساده استفاده می شود و هیچ گونه اثری از ابهام و زرق و برق در آن دیده نمی شود. به طور عمده نیز از پالت رنگ های خنثی نیز استفاده می شود.

سبک معاصر: برخی از افراد اشتباها سبک معاصر را با سبک مدرن یکی می دانند. معمولا اشاراتی که به سبک مدرن می شود، در سبک دکوراسیون معاصر نیز دیده می شود. ویژگی های سبک دکوراسیون معاصر به صورت زیر می باشد:

– فضایی با پلان باز

– در نظر گرفتن نور طبیعی

– – رنگ های خنثی

– قطعات فلزی براق

– منسوجات طبیعی و بافت دار

– قطعات چوبی خیلی تیره و یا خیلی روشن

سبک دکوراسیون انتقالی: این یک نوع سبک دکوراسیون است که شامل چندین سبک می باشد و سبک های سنتی و قدیمی را با عناصر طراحی مدرن و معاصر مرتبط می سازد. این سبک امروزه در میان طراحان طرفدار زیادی دارد. برخی از ویژگی های آن به شرح زیر می باشد:

– استفاده محدود از اکسسوری ها

– پالت رنگی خنثی

– استفاده از عنلاصر بافت دار مانند چوب، شیشه، پارچه های بافت دار، فلز و آهن.

دسته بندی طراحی داخلی ساختمان ها

طراحی داخلی ساختمان ها عمدتا به دو دسته اصلی طراحی داخلی ساختمان مسکونی و ساختمان های غیر مسکونی تقسیم می شود. هر یک از این ها نیز شامل زیر شاخه هایی هستند که در ادامه به شرح آن ها خواهیم پرداخت.

طراحی داخلی ساختمان مسکونی:

در طراحی داخلی ساختمان های مسکونی، طراحان معمولا بر روی فضاهای زندگی خصوصی در ساختمان ها تمرکز می کنند. طراحی داخلی ساختمان های مسکونی خود به دو بخش طراحی واحد های مسکونی و طراحی مشاعات ساختمان تقسیم می شوند.

طراحی واحد های مسکونی شامل بخش های زیر می شود:
طراحی سالن پذیرایی: سالن پذیرایی، یکی از پرتردد ترین و پرکاربرد ترین فضاها در خانه می باشد و هنگام ورود افراد به داخل ساختمان توجهشان به این فضا جلب می شود. بنابراین طراحی آن، یکی از مهم ترین بخش های طراحی داخلی ساختمان های مسکونی محسوب می شود. ترکیب و نوع چیدمان اشیا، مبلمان، انتخاب رنگ ها، طراحی دیواره ها، کف پوش، و نورپردازی فضا نقش بسزایی در طراحی این فضا دارد.

طراحی داخلی ساختمان طراحی داخلی ساختمان
طراحی آشپزخانه: پس از سالن نشیمن، آشپزخانه به عنوان مهم ترین بخش خانه به حساب می آید، به گونه ای که بسیاری از طراحان و کارشناسان آشپزخانه را به عنوان قبل تپنده هر خانه معرفی می کنند. آشپزخانه فضایی است که علاوه بر پخت و پز، اعضای خانواده در هنگام وعده های غذایی در کنار هم جمع می شوند. بنابراین طراحی این بخش باید به گونه ای باشد که هم مناسب برای انجام کارهای روزمره مانند آشپزی و هم محل گردهم آمدن اعضای خانواده باشد. توجه به نورپردازی، تهویه مناسب، فضای کافی برای ذخیره سازی، کاربرد دو منظوره جزیره آشپزخانه، قرارگیری کابینت ها و انتخاب رنگ مناسب برای دیواره ها و کابینت ها از جمله نکاتی است که طراحان داخلی باید در نظر داشته باشند.

طراحی داخلی ساختمان طراحی داخلی ساختمان
طراحی اتاق های خواب: طراحان معتقدند طراحی اتاق خواب می تواند تأثیر مستقیمی بر روحیه افراد داشته باشد. بنابراین در هنگام طراحی اتاق خواب نکاتی را در نظر داشته باشیم که در ادامه به برخی از مهم ترین آن ها اشاره می کنیم: رنگ، ابعاد تخت و سایر مبلمان موجود، وجود پنجره برای نورگیری طبیعی، پوشش کف و سقف از جمله مواردی هستند که در هنگام طراحی اتاق خواب باید در نظر داشته باشیم.
طراحی حمام و سرویس بهداشتی: در گذشته به طراحی سرویس بهداشتی توجهی نمی شده، اما امروزه بر خلاف گذشته، طراحی این بخش از منزل به همان اندازه بخش های دیگر اهمیت دارد. نور مناسب، تهویه، انتخاب رنگ کاشی ها و سایر اشیای به کار رفته در سرویس بهداشتی می تواند بر روحیه افراد تأثیر مسقیم دارد.

طراحی داخلی ساختمان طراحی داخلی ساختمان

در مواردی نیز طراحی دفتر کار خانگی نیز به این فضاها افزوده می شود که دارای اصول و مبانی منحصر به فرد خود می باشد.

طراحی مشاعات ساختمان شامل بخش های زیر می باشد:

لابی: اولین فضایی که افراد در هنگام ورود به ساختمان مسکونی با آن مواجه می شوند، لابی ساختمان می باشد. این بخش می تواند بر روحیه افراد تأثیر داشته باشد. طراحی لابی ساختمان باید نمایی کلی از یک ساختمان را داشته باشد و از این رو باید به زیبایی تزئین شود و ظاهری جذاب را ایجاد کند. مواردی که طراحان در هنگام طراحی لابی ساختمان مسکونی باید در نظر داشته باشند به این گونه است: انتخاب کف پوش مناسب، استفاده از فرش در برخی از بخش ها، انتخاب مبلمان مناسب، طراحی دیواره ها، رنگ، نورپردازی و سایر اکسسوری هایی که می توان برای تزئین این بخش استفاده کرد.

طراحی داخلی ساختمان

راه پله ها: علاوه بر عملکردهایی که راه پله ها در یک ساختمان مسکونی دارند، طراحی و توجه به زیبایی شناسی می تواند بر زیبایی ساختمان بیفزاید و این بخش از ساختمان را به یک نقطه کانونی تبدیل کند. طراحی این بخش دارای اصول و مبانی منحصر به فرد خود است که در بخش های بعدی به شرح آن خواهیم داد.

طراحی داخلی ساختمان طراحی داخلی ساختمان

پارکینگ: پارکینگ ها در ساختمان های مسکونی اولین جایی هستند که افراد در هنگام ورود به ساختمان ها با اتومبیل با آن مواجه می شوند. بنابراین باید علاوه بر در نظر داشتن نکات و اصول فنی چون ابعاد، عرض فضا، نحوه گردش و سایر موارد، بر اصول زیبایی شناسی آن ها نیز توجه کرد.

طراحی داخلی ساختمان طراحی داخلی ساختمان

روف گاردن: با توجه به زندگی های آپارتمان نشینی تمایل افراد به طراحی روف گاردن افزایش می یابد. طراحی روف گاردن ها می تواند این بخش بدون استفاده از ساختمان ها را به فضایی مفرح بخش و دنج برای افراد تبدیل کند. در طراحی روف گاردن ها علاوه بر تزئین با گیاهان و گلدان ها از انواع مبلمان، نورپردازی ها، ساخت آلاچیق  و آب نما ها استتفاده می کنند.

طراحی داخلی ساختمان طراحی داخلی ساختمان

محوطه: با طراحی محوطه ساختمان های مسکونی می توان فضایی برای سرگرمی و تجمع افراد دور هم ایجاد کرد. در هنگام طراحی محوطه باید دقت داشت باشید که این فضا مرتبط با سبک طراحی فضای داخلی باشد.

طراحی داخلی ساختمان طراحی داخلی ساختمان

طراحی داخلی ساختمان های غیر مسکونی:

طراحی داخلی ساختمان های غیر مسکونی، به طراحی ساختمان هایی می پردازد که در حوزه فضاهای عمومی فعالیت می کنند که به برخی از نمونه های در زیر اشاره می کنیم:

ساختمان اداری: طراحی داخلی ساختمان های اداری می تواند تأثیر چشم گیری بر عملکرد کارمندان و افزایش بازدهی کار داشته باشد. مواردی از قبیل نور طبیعی، انتخاب مبلمان راحت، تقسیم فضاهای خصوصی و عمومی با توجه به موقعیت های کاری، طراحی فضایی برای استراحت، انتخاب رنگ مناسب با توجه به نوع عملکرد فضا و دسترسی آسان به طبقات از جمله مواردی است که در هنگان طراحی داخلی ساختمان های مسکونی باید به آن توجه داشت.

طراحی داخلی ساختمان

ساختمان درمانی: در حال حاضر طراحی فضاهای درمانی با توجه به موقعیت ها و نیازهای موجود از پیش، کامل تر و پیچیده تر شده است. طراحی داخلی ساختمان های درمانی چون کلینیک ها و بیمارستان ها دارای ابعاد گسترده ای می باشند که در شرح آن ها در این بخش نمی گنجد. طراحی بخش های داخلی ساختمان های درمانی چون بخش اورژانس، پذیرش، اتاق های درمانی، آزمایشگاه ها، و سایر بخش ها دارای نکات و اصول اولیه ای می باشند که در بخش هاب بعدی به طور کامل به آن ها خواهیم پرداخت.

طراحی داخلی ساختمان

ساختمان ورزشی: طراحی داخلی ساختمان های ورزشی می تواند با توجه به نوع شاخه هایی فعالیتشان متنوع باشند. توجه به اصول اولیه چون تهویه مناسب، فضای کافی برای انجام فعالیت های مختلف، ایجاد ایمنی در فضا، دسترسی آسان به بخش ها، انتخاب رنگ مناسب برای بخش های مختلف با توجه به نوع شاخه های ورزشی و طراحی سایر بخش ها در کنار توجه به زیبایی شناسی می تواند فضایی کاربردی و همچنین زیبا و جذاب را ایجاد کند.

طراحی داخلی ساختمان

ساختمان آموزشی : طراحی داخلی ساختمان های آموزشی می تواند تأثیر بسزایی بر افزایش کیفیت آموزش داشته باشد. از انتخاب رنگ مناسب گرفته تا طرح ها و اندازه های صندلی ها، نورگیری فضا، ابعاد کلاس ها، ونحوه چیدمان اشیا از نکاتی هستند که در هنگام طراحی ساختمان های آموزشی باید به آن ها توجه کرد.

طراحی داخلی ساختمان

ساختمان تجاری: ساختمان های تجاری با ساختمان های مسکونی دارای عملکردهای متفاوتی دارند، بنابراین نیازمند طراحی های متفاوتی هستند. به گونه ای می توانیم بگوییم که راز مشاغل موقف موقعیت مکانی مناسب آن ها می باشد. در این میان نیز، طراحی داخلی هنر ایجاد تعادل میان نیازهای عملکردی و زیبایی شناسی درون یک ساختار می باشد. علاوه بر این، هدف یک ساختمان با فضای داخلی آن مشخص می شود، نه نمای بیرونی آن.

طراحی داخلی ساختمان

تعداد بازدید: 2,248

۱ دیدگاه

  1. ممد گفت:

    بسیار خوب و عالی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *