بازسازی و طراحی داخلی اتاق کنفرانس شرکت بدرتک، استودیو هشت

طراحی داخلی اتاق کنفرانس

تصاویر بازسازی اتاق کنفرانس شرکت بدرتک

معماری: شرکت مهندسین مشاور هشت

معمار مسئول: شهاب احمدی

موقعیت: ایران، تهران

مساحت: ۶۵ مترمربع

سال: ۱۳۹۶

شرح پروژه

در این بخش خط معمار قصد معرفی نمونه ای مدرن و فوق العاده از طراحی داخلی اتاق کنفرانس را برای شما دارد که توسط شرکت مهندسین مشاور هشت طراحی و به اجرا رسیده است. این پروژه با متراژ ۶۵ مترمربع در خیابان ترکمنستان در تهران واقع شده است. طراحی داخلی این اتاق کنفرانس با شرح یک سوال آغاز شد که در ادامه به شرح آن خواهیم پرداخت.

طرح یک سوال مکرر: ما برای کارکردن زندگی می کنیم یا برای زندگی کردن کار می کنیم؟ کدامیک از این سوال ها صحیح می باشد؟

با افزایش جمعیت و به تبع آن کاهش منابع زندگی، افراد به اجبار برای تأمین هزینه های زندگی، بیش ترین زمان مفید روز خود را در محیط کار خود می گذرانند. در واقع ایجاد تعادل زیست-کار موثر امکان پذیر نیست زیرا هر فردی زمان قابل توجهی را در محل کار خود می گذراند تا در خانه، از این رو محیط کار بخش مهمی از فضای زندگی فرد را شکل می دهد. در این راستا ، پروژه ی اکوسیستم از نظر داشتن زندگی شخصی و کاری یکپارچه، محیطی مطبوع تر را برای کاربرانش فراهم می کند.

۱_ شرح پروژه: به دلیل درخواست کارفرمایان، طراحی فضا باید برای کاربردهای مختلف مانند برگزاری کنفرانس ها، کلاس های آموزشی و مهمانی ها مناسب باشد.

۲ _ ارزش های موجود: ارزش این پروژه به این واقعیت بستگی داشت که این سالن، فضای اصلی کنفرانس ها و جلساتی که در این شرکت برگزار می شد به حساب می آمد. بنابراین طراحی باید یک الگوی کارآمد باشد تا بقیه ساختمان را بر مبنای آن بازسازی کنند.

۳ _ چالش های این پروژه: این پروژه دارای دو چالش اصلی بود. اولین چالش محدودیت های فضایی بود که با برنامه های مورد انتظار در تناقض بود. چالش دوم وجود ستونی سازه ای در وسط سالن بود که نحوه برخورد با آن می توانست تاثیر فراوانی بر روی خروجی کار بگذارد.

۴ _ استراتژی های کلی طراحی: ایده کلی طراحان برای مدیریت این پروژه به دو بخش تقسیم شد. برای تأثیر قابل توجهی در بهبود کیفیت فضای اداری و در نهایت افزایش بهره وری کارمندان، اولین موضوع افزایش کیفیت متغیرهای محیطی مانند نور خورشید و مناطق سبز بود. از طرف دیگر طراحان با تعریف مجدد مناطق مختلف عملکردی و ادغام آنها با یکدیگر سعی بر ایجاد یک فضای چند منظوره مناسب برای انواع رویدادها داشتند.

۵ _ فرآیند طراحی (پیش بینی های عملکردی و ادبیات طراحی فرم): طراحان روند طراحی را با شناسایی و تعیین حوزه های عملکردی آغاز کردند. فضای میانی که بخش عمده ای از فضا را شکل می داد به مرکز جلسات اختصاص یافت. فضای آبدارخانه سابق به فضای کتابخانه تبدیل شد و کمد های زیادی که در قسمت های مختلف سالن وجود داشت در این قسمت سازماندهی شدند. با این تغییر، دیوارها از کمد های قدیمی عاری گشته و به یک فضای انعطاف پذیر برای نمایش بیلبوردها و لوح های تقدیر تبدیل شدند.

در مرحله بعدی دو تراس که در مجاورت فضای سالن قرار داشتند و توسط دیواری از فضای پروژه جدا شدند توجه طراحان را به خود جلب کرد. در این مرحله تصمیم به حذف این تیغه ها برای بدست آوردن دو دستاورد مهم بود. اولین دستاورد این بود که فضای تراس با فضای پروژه متحد شد تا طراحان بتوانند فضای محدود را در ابتدا جبران کنند. دستاورد دیگر انتقال طبیعت سبز از تراسها به فضای سالن بود. به نظر می رسید که تاکنون انرژی طبیعت به واسطه ی دیوارها مسدود گشته و اکنون این انرژی آزاد است و در کل فضای کار پراکنده می شود.

۶_ اجرای پروژه: تمایل کارفرما برای اجرای این پروژه این بود که اجرای آن را با کمترین هزینه و کیفیت مطلوب به پایان برساند. بنابراین از گچ گچی برای دو سطح مختلف، یکی برای سطوحی که در معرض آسیب قرار گرفته و همچنین در مجاورت گیاهان هستند و دیگری برای سطوح عادی  انتخاب شد. از سیستم داکت اسپیلیت در سقف تراسها و سقف های داخلی برای تهویه مطبوع استفاده شده است.

اکنون در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر دعوت می نماید.

تصاویر قبل و بعد از بازسازی

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

در این بخش به شرح طراحی داخلی اتاق کنفرانس پرداختیم.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: Architizer

تعداد بازدید: 430

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *