آموزش و نکات طراحی داخلی – بخش اول

آموزش طراحی داخلی،نکات طراحی داخلی

مقدمه: در این آموزش قصد داریم نکاتی از طراحی داخلی را با توجه به فضاهای مختلف مورد بررسی قرار دهیم. به عبارت دیگر، با بررسی فضاهای مختلف، نکات استفاده شده و نقاط ضعف و قوت هر فضا را مورد بررسی قرار خواهیم داد تا بصورت عملی با نکات طراحی داخلی آشنا شده و در نهایت یک مجموعه ی آموزش طراحی داخلی و بررسی نکات را داشته باشیم. خط معمار را همراهی کنید.

نکات آمورشی طراحی داخلی

۱٫

آموزش طراحی داخلی،نکات طراحی داخلی

دوتکه شدن دیوار پشت باعث تاکید بر فرم یک تکه کانتر اطلاعات شده است. استفاده از رنگ سرد ملایم در دیوار پشت در تضاد با کل فضای داخلی برای تاکید بر کانتر اطلاع رسانی تاثیر هندسه کف درسقف از بین بردن کلیشه ها با شفاف کردن کانتر.

تداوم: تجهیزات در ادامه

معماری: در کانتر از مصالح سنگی استفاده شده است. کانتر معمارانه

۲٫

آموزش طراحی داخلی،نکات طراحی داخلی

خوانایی: تقویت محور راه پله با استفاده از ستونهای سنگی – بالا و پایین کردن سقف – ایجاد شیار در سقف

انعکاس: تاثیر وید دایره ای سقف بصورت قالی و میز گرد در کف

فضاسازی: با بالا بردن سقف و … باعث ایجاد یک ریز فضای زیبا درون فضای کلی لابی شده است.

فضای مسکونی: استفاده از رنگ گرم حتی درسقف برای ایجاد حس مسکونی

کشش به بالا: کف نسبت به دیوار و دیوار نسبت به سقف تیره تر است.

تیره – روشن: قرنیز – نرده، دربها و قاب دور درب تیره دیده شده تا حس استحکام و قدرت را القاء نماید.

تاسیسات معمارانه: قرار دادن دریچه های کولر و چراغها در نقاط هندسی معماری

۳٫

آموزش طراحی داخلی،نکات طراحی داخلی

نسبت عرض به ارتفاع در فضاهای بزرگ: همانطور که دیده می شود نسبت عرض به ارتفاع پارکینگ بسیار زیاده بوده  به همین خاطر سقف پایین به نظر می آید. انگار سقف بر سر انسان کوبیده می شود. به همین علت این فضا تنگ و تاریک به نظر می آید. البته از آنجا که در پارکینگ زندگی طولانی وجود ندارد. اهمیت چندانی ندارد ولی در فضاهای مهم این مشکل با دو طبقه کردن فضا و ایجاد وید در داخل آن تعدیل می شود.

رنگ سرد کف: رنگ سرد معمولا فضا را بزرگ و دلباز نشان می دهد. استفاده از گرانیت خاکستری در کف به همین دلیل است. همچنین براق بودن سنگ کف و انعکاس نور در آن باعث روشن و بزرگ شدن ارتفاع می شود.

فیلتر: رنگ گرم سنگ دیوار نمی تواند به راحتی در کنار رنگ سرد کف بنشیند. با فیلتر قدرتمند رنگ مشکی این همنشینی تعدیل شده است.

۴٫

آموزش طراحی داخلی،نکات طراحی داخلی

انعکاس سقف در کف: تاکید بر گیت ورودی با تزیین و آینه کاری استفاده از خطوط منحنی و رنگ های گرم برای دور آن. هماهنگی مصالح کنسول (طلایی رنگ) با سایر تزئینات استفاده از آینه در سقف و دیوارها جهت بزرگتر شدن فضا، کار کردن روی آینه (سندبلاست کردن) و استفاده از سنگ معرق و سنگ های گران (امپرادو – کرم درجه یک) و تزئینات زیاد جهت نمایش ثروت و تجمل گرایی صاحب خانه، استفاده از خطوط منحنی و رنگهای گرم برای ایجاد حس زنانه مسکونی، استفاده از فرمهای خالص بسته، تقارن برای نمایش جدیت، صلابت در قالب سبک کلاسیک و اینکه هیچ بنده ای خالی نمانده و با طرح های مختلف تزئین گردیده است.

۵٫

آموزش طراحی داخلی،نکات طراحی داخلی

انعکاس سقف در کف: لازم نیست عین فرم سقف در کف منتقل شود. بلکه حالت فرم نیز انتقال یابد کافی است. استفاده از نور مخفی برای افزایش جلوه اختلاف ارتفاع درسقف

کشش به بالا: کف بسیار تیره و سپس دیوار و در انتها سقف است. این موضوع علاوه بر آسان کردن نظافت کف باعث کشش به بالا می شود.

ترکیب گیت و شومینه قوسی: انتقال فرم قوسی سقف به ورودی اتاق بعدی و ترکیب آن با شومینه استوانه ای باعث مجسمه شدن شومینه و از بین رفتن تصور کلیشه ای از گیت بصورت فرم مستطیل شکل می باشد.

قوس: حسن فرم قوسی در طراحی ایجاد حرکت و نرمش انعطاف پذیری زنانه و عیب آن هزینه ی اجرایی زیاد و از بین رفتن صلابت و قدرت و در صورت مصرف زیاد لوس شدن فضا به سمت فضای بازی کودک می شود. توصیه می شود در فضاهای مسکونی از ترکیب قوس و خطوط صاف استفاده شود.

پایان بخش اول – برای ادامه آموزش با خط معمار همراه باشید.

استودیو طراحی سفید

تحریریه خط معمار

تنظیم: مرتضی ملکی

تعداد بازدید: 2,660

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *