معماری ساختمان اداری-تجاری پدیده ، مهندسان مشاور شهر و اندیشه

معماری ساختمان اداری-تجاری پدیده

معماری ساختمان اداری-تجاری پدیده ، مهندسان مشاور شهر و اندیشه

معماری: مهندسان مشاور شهر و اندیشه

معماران مسئول: فرود ضرغام، شیوا ثناگو

موقعیت: ایران، اصفهان

مساحت: ۳۸۵۰ مترمربع

تیم طراحی: زهرا رحمانی، مهرنوش ضرغام، محمدرضا نصیری

تأسیسات مکانیکی: حسین علی سلماسی

تأسیسات الکتریکی: علی بهلولی

مشاوره سازه: فرید عرب زاده

سال شروع: ۱۳۸۷

سال اتمام: ۱۳۹۰

در این بخش قصد داریم تا یکی دیگر از پروژه های معماران معاصر را برای کاربران گرامی به اشتراک بگذاریم. این پروژه شامل ساختمان اداری-تجاری پدیده می باشد که توسط دفتر معماری مهندسان مشاور شهر و اندیشه طراحی شده است.

ایده طراحی: به زبانی ساده می توان گفت که حجم مکعبی شکل این ساختمان اداری در شش طبقه بر روی بستر تجاری کشیده بر سطح طبقه همکف قرار گرفته است. لابی هر طبقه برای ایجاد ارتباط بصری میان فضای بیرون و درونی ساختمان، به شکاف میانی ساختمان منتهی گشته و به این صورت در هر طبقه هنگام خروج از آسانسورها افراد شاهد چشم انداز متفاوتی از شهر اصفهان، پارک و زاینده رود هستند.

با توجه به موقعیت قرارگیری حجم اصلی بنا در سمت شرق به منظور مطابقت با اقلیم منطقه، تنظیم شرایط محیطی بنا و مصرف بهینه انرژی، در این جبهه با الهام از کرکره های چوبی بنا های دوران پهلوی کرکره هائی آجری روی پوسته شیشه ای بنا کشیده شده تا ضمن تعدیل تابش با تعریف قاب هایی کشیده منظر شهری را به گونه ای متفاوت به بیننده عرضه نماید. پوسته آجری در نمای شمالی و جنوبی به منظور دریافت نور و  در ادامه آن حرکت بدنه شرقی با تعدیل آن به صورت تیغه های نازک و باریک در نمای ساختمان معرفی شده اند و در مجموع این ساختمان اداری-تجاری به صورت یک حجم یکپارچه تعریف شد.

این ساختمان در خیابان توحید اصفهان قرار دارد و در زاویه نسبتا خوبی نسبت به چشم انداز پارک کنار رودخانه زاینده رود می باشد. با توجه به کوچکی فضاهای اداری از یک طرف و در نظر گرفتن آجر به عنوان متریال اصلی و غالب در نماهای ساختمان ها در شهر اصفهان، که در این پروژه به صورت کرکره هایی که روی سطح شیشه ای نما کشیده شده اند، دید مناسب به فضای بیرونی شهر تعریف جدیدی از کاربرد آجر را نمایش می دهد که کانسپت اصلی پروژه را شکل می دهد.

استفاده از شیشه رنگی در این پروژه برای اولین بار در نمای ساختمان به کار رفته است که همانند کمربندی روی نمای ساختمان خود نمایی می کند. این برخورد از نقاط قوت پروژه محسوب می شود. از دیگر نکات قابل توجه در طراحی این پروژه می توان به واحد های اداری با مساحت های بین ۷۰-۹۵ متری می باشد که به واسطه پارتیشن های سبک از یکدیگر جدا شده اند.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن تصاویر دعوت می نماید.

معماری ساختمان اداری-تجاری پدیده معماری ساختمان اداری-تجاری پدیده  معماری ساختمان اداری-تجاری پدیده معماری ساختمان اداری-تجاری پدیده معماری ساختمان اداری-تجاری پدیده معماری ساختمان اداری-تجاری پدیده معماری ساختمان اداری-تجاری پدیده معماری ساختمان اداری-تجاری پدیده

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت طراحی داخلی آوگون

منبع: Aoapedia.ir

اقتباسی از دانشنامه هنرمعماری

تعداد بازدید: 2,190

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *