معماری ساختمان اداری تجاری ولیعصر، استودیو ری را

طراحی نمای ساختمان اداری تجاری دو طبقه،معماری ساختمان اداری تجاری دو طبقه

معماری ساختمان اداری تجاری ولیعصر –

شرکت معماری: شرکت طرح و ساخت ری را (RYRA Studio)

معماران: عباس ریاحی فرد، فری ناز رضوی نیکو

موقعیت: ایران، تهران، خیابان ولیعصر، بین خیابان فاطمی و زرتشت

سال: ۱۳۸۸

جوایز:

جایزه معمار سال ۸۸ در بخش ساختمان های عمومی

ساختمان اداری تجاری ولیعصر در مرکز شهر و در خیابان ولیصر تهران قرار گرفته است. جنب و جوش و شلوغی و عبور و مرور وسایل نقلیه در در این خیابان تهران بسیار زیاد است. ابتدا به ساکن، تیم معماری قصد نداشتند ظاهر ساختمان، متفاوت با محیطی که در آن قرار دارد طراحی نمایند، لذا به عنوان یک کانسپت، پویایی منطقه را مورد نظر قرار داده و آن را در نمای ساختمان پیاده سازی نمودند.

اگر به نما دقت کنید خواهید دید، در واقع نمای ساختمان مانند پوسته یک شهر است که هیچ چیزی نباید در آن خللی وارد کند. در مقابل، تیم معماری تلاش نمود با انتخاب یک سطح پیوسته و یک دست، جریان زندگی شهری را به تصویر کشیده و سپس این سطح را تا زده و به سمت داخل ساختمان بکشند.
در حقیقیت، ساختمان اداری تجاری ولیعصر همانند یک صدف در حال چرخش است که روبانی به دور خود پیچیده و در نتیجه ی این چرخش ها، گاه نوارهای پلاستیکی دور خود نیز پیچیده باشند.

نمای ساختمان در دو وجه این صدف با سنگ مرمر سفید پوشانیده شده است که به طور افقی بریده شده است. انتخاب متریالی به نام سنگ مرمر در این ساختمان، به دلیل دوام و درخشش این متریال بوده است. همچنین تابش تور خورشید، سبب بازتابش، انعکاس و تلالو این صدف خواهد شد.

اگر از مقوله ی زیباشناسی سنگ مرمر بگذریم، می توان گفت به دلیل انعکاس بسیار خوب نور توسط سنگ مرمر، شاهد کاهش مصرف انرژی در فضای داخلی ساختمان خواهیم بود و این امر در معماری کشورهای پر آفتاب که سیستم های تهویه روی نمای آنها بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، می تواند بسیار مهم و شاخص باشد. همچنین می توان به بازشدگی های کوچک در روی نمای ساختمان اشاره داشت که در فصل های گرم، مقدار ورود گرمای بیرون به فضای داخلی را کاهش داده و در فصل زمستان نیز بصورت متفابل عمل نموده یعنی از خروج گرمای داخل به بیرون جلوگیری می نماید.
قوانین و محدودیت های اعمال شده توسط شهرداری برای ساختمان سازی در این منطقه از تهران، به معمار، اجازه ساخت یک ساختمان اداری – تجاری را تنها در در دو طبقه می داد که بر اساس این قوانین و طبق تقاضای کارفرما، در طبقه ی همکف ساختمان یک بخش تجاری و در طبقه ی اول، دو دفتر اداری جدا از هم در طبقه اول قرار گرفت. همچنین، فضای پارکینگ کافی نیز در طبقه زیرهمکف در نظر گرفته شد تا قوانین شهرداری در مورد پارکینگ رعایت گردد.

ساختمان اداری – تجاری ولیعصر با بهره گیری از کنتراستی از برش های طولی سنگ های سیاه و سفید مرمر، در طول ۱۵ متر از سمت غرب خود، به طراحی پوسته ی خارجی و طراحی جداره شهری در امتداد خیابان ولیعصر و تقاطع زرتشت پرداخته است.

این ساختمان اداری-تجاری عمدتا توسط کنتراست سیاه و سفید طولی برش سنگ است که در آن ، نقش نما چهره سفید پوشیده از سنگ مرمر بسیار ویژه ای و در مخالفت کف تمام شده توسط مرمر سیاه نجف آباد به پایان رسید. هئیت ژوری پروژه خیابان ولیعصر را به این شکل توصیف کردند: “طرح یک بنای کوچک و پروژه ای با خلوص بصری زیاد می باشد، که در یک تعامل مناسب با بافت شهری پیرامون خود شکل گرفته است و توانسته است نمودی شگفت آور و هوشمندانه را از سنگ مرمر به عنوان متریال اصلی، در نمای خارجی و داخلی خود به نمایش بگذارد.

در حقیقت، معماران در این پروژه تلاش نمودند تا قواعد و هنجارها را تغییر داده و به مردم نشان دهند که چطور می توانند این مصالح طبیعی و سنتی را به شیوه ای جدید به کار گیرند.

طراحی نمای ساختمان اداری تجاری دو طبقه،معماری ساختمان اداری تجاری دو طبقه طراحی نمای ساختمان اداری تجاری دو طبقه،معماری ساختمان اداری تجاری دو طبقه طراحی نمای ساختمان اداری تجاری دو طبقه،معماری ساختمان اداری تجاری دو طبقه طراحی نمای ساختمان اداری تجاری دو طبقه،معماری ساختمان اداری تجاری دو طبقه طراحی نمای ساختمان اداری تجاری دو طبقه،معماری ساختمان اداری تجاری دو طبقه طراحی نمای ساختمان اداری تجاری دو طبقه،معماری ساختمان اداری تجاری دو طبقه طراحی نمای ساختمان اداری تجاری دو طبقه،معماری ساختمان اداری تجاری دو طبقه طراحی نمای ساختمان اداری تجاری دو طبقه،معماری ساختمان اداری تجاری دو طبقه

تحریریه خط معمار

شرکت معماری آوگون

منبع: http://archline.ir – Architizer

تعداد بازدید: 2,937

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *