فراخوان طراحی مبلمان و هنرهای شهری میدان امام خمینی(ره) و پیاده راه اکباتان شهر همدان

مسابقه طراحی مبلمان

 فراخوان طراحی مبلمان و هنرهای شهری میدان امام خمینی(ره) و پیاده راه اکباتان شهر همدان


فراخوان طراحی مبلمان و هنرهای شهری میدان امام خمینی(ره) و پیاده راه اکباتان شهر همدان  

سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری همدان، نخستین فراخوان ملی مبلمان شهری و هنرهای شهری خود را برگزار می کند. این فراخوان بصورت رقابتی و با هدف توسعه رویکرد مکان ‌محور و خلاقیت‌گرا در دو حوزه زیر برگزار می شود:
الف: مبلمان شهری
ب: هنرهای شهری
لذا بدینوسیله از کلیه هنرمندان، طراحان، مشاورین و متخصصین طراحی صنعتی، معماری و طراحی شهری توانمند در این امر دعوت می گردد طرح ها و پیشنهادات خود را در این زمینه به سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری همدان ارسال نمایند.

ارکان فراخوان
شورای عالی سیاست گذاری:
– وحید علی ضمیر: رئیس شورا
– سید امیر فاضلیان: دبیر شورا
– حمیدرضا نیلی: عضو شورا
– بیژن غنچه پور: عضو شورا
– جمشید امامی: عضو شورا

شورای انتخاب آثار و هیات داوران بخش مبلمان شهری:
محمد سعید ایزدی  /  جمشید امامی  /  حمیدرضا نیلی  /  سعید علی تاجر  /   حسین اردلانی.

شورای انتخاب آثار و هیات داوران بخش هنرهای شهری:
بیژن غنچه پور  /   ناصر پلنگی  /  حسین اردلانی.

الف: حوزه مبلمان شهری
این فراخوان به منظور گردآوری و معرفی توانمندی ها و توسعه ایده های خلاقانه طراحان، هنرمندان و متخصصان ایرانی در حوزه طراحی مبلمان شهری محور تاریخی و بافت مرکزی همدان و بطور خاص میدان امام (ره) و پیاده راه اکباتان که با تمرکز بر «طراحی نشیمن شهری»، «سطل زباله»، «تابلوهای اطلاع رسانی و مسیرهای شهری» و «نرده» برگزار می شود. هدف این فراخوان، تشویق و ترغیب طراحان برای طراحی، توسعه و ساخت طرح های اصیل، خلاقانه، نوآورانه در حوزه مبلمان شهری و بکارگیری ایده های خلاقانه در فرایندهای طراحی شهری می باشد

چگونگی شرکت در فراخوان
شرکت در این فراخوان از طریق مراجعه حضوری و تحویل اثر به دبیرخانه و با ارائه مدارک زیر برای متقاضیان امکان پذیر می باشد:
۱- ثبت نام از طریق سایت simasabz.hamedan.ir و یا تکمیل فرم ثبت نام (دریافت فرم ثبت نام) و ارائه فرم همزمان با ارائه طرح توسط هنرمندان
۲- ارائه سوابق تحصیلی، علمی و اجرایی به همراه یک قطعه عکس از طراح اثر
۳- تصاویر سه بعدی طرح در یک شیت ۵۰ در ۷۰ سانتی متری افقی بدون ذکر نام طراح (درهریک از شیت ها باید نمای پرسپکتیوی مناسب و گویا از طرح به همراه مقیاس انسانی و نمای انفجاری طرح و نیز سه نمای اندازه گذاری شده آن نیز ارائه شده باشند). همچنین هر طرح باید دارای یک نام و شعار متناسب با کانسپت و ایده اثر نیز باشد. درصورتی که طرح جزو آثار منتخب فراخوان باشد، از این تصویر در کتاب آثار استفاده خواهد شد.
۴- تحویل یک نسخه سی دی حاوی فایل ۱۰ تصویر رایانه ای اثر از زوایای مناسب و گویا با پس زمینه سفید با فرمت JPEG و با کیفیت ۳۰۰ DPI؛ درصورتی که طرح جزو آثار منتخب فراخوان باشد، از این تصاویر در کتاب آثار استفاده خواهد شد.
۵- تکمیل فرم تعهد اصالت اثر (دریافت فرم تعهد) و ارائه فرم همزمان با ارائه طرح توسط هنرمندان

مهلت ارائه آثار:
ارائه آثار طراحان برای شرکت در فراخوان ، تا ۵ آذرماه ۱۳۹۶ خواهد بود.

شاخص های اصلی داوری آثار:
مکان محور بودن طرح، تناسب با جداره ها و معماری میدان امام (ره) و محور اکباتان، خلاقیت، نوآوری، نگاه متفاوت و بدیع به مبلمان شهری، اصالت طرح و توجه به نیاز گروه های استفاده کننده.

تاریخ های مهم فراخوان:
مهلت ارائه آثار(شیت): ۵ آذرماه ۱۳۹۶
داوری آثار: ۱۸ آذرماه ۱۳۹۶
اعلام نتایج داوری و افتتاحیه نمایشگاه آثار منتخب: هفته چهارم آذر ماه ۱۳۹۶

جوایز و هدایای نقدی
– به ۳ اثر برگزیده نهایی طبق نظر هیئت داوران، به ترتیب مبالغ پنجاه، چهل و سی میلیون ریال به همراه تندیس و لوح تقدیر فراخوان به عنوان پاداش و یادبود اهدا خواهد شد.
– به ۱۰ اثر شایسته تقدیر نیز طبق نظر هیئت داوران، تندیس و لوح تقدیر فراخوان اهدا خواهد شد.

سایر موارد مهم:
۱- بافت مرکزی شهر همدان با قدمت بیش از ۹۰ سال و سبک معماری پهلوی اول، با دارا بودن فضاهای عمومی متعدد، از غنای حسی بسیار برخوردار است و گنجینه ای از نقوش، آجرکاری ها و نقش برجسته در این بافت موجود است که می تواند راهنمای طراحان و هنرمندان باشد.
۲- ایده‌ها و طرح های ارائه شده از سوی هنرمندان می بایست بر مبنای استفاده از مواد و مصالح بومی منطقه بوده و قابلیت اجرا داشته باشند.
۳- هرگونه شباهت بین طرح های ارسالی به فراخوان سیمای اکباتان با طرح های داخلی یا خارجی بلافاصله باعث حذف آن طرح و طراح آن از تمامی فرایندهای رقابتی و غیر رقابتی فراخوان خواهد شد.
۴- در صورت احراز کپی بودن اثر و یا عدم مالکیت مادی و معنوی ارسال کننده، در هر مرحله، ضمن حذف اثر از مسابقه و پس از آن مشمول محرومیت های دیگر و جبران خسارت های احتمالی خواهد بود و در صورت برگزیده شدن طرح نیز مبلغ جایزه و یا وجه خرید حق نشر آن اثر از شرکت کننده باز پس گرفته خواهد شد .
۵- شرکت در فراخوان سیمای اکباتان برای طراحان، هنرمندان، دانشجویان، متخصصین و افراد خلاق علاقمند به حوزه مبلمان شهری امکان پذیر است.
۶- هر طراح حداکثر امکان ارائه سه اثر را در این فراخوان خواهد داشت.
۷- استفاده از آثار برگزیده برای چاپ در کتاب و سایر اقلام انتشاراتی و تبلیغاتی، بانک اطلاعاتی و برگزاری نمایشگاه با ذکر نام صاحب اثر برای برگزارکننده محفوظ است و ارائه دیگر آثار ارسالی به فراخوان سیمای اکباتان (به غیر از نفرات اول تا سوم) به دیگر جشنواره ها بلامانع است.
۸- طراحان ۳ اثر منتخب نهایی، حق ندارندآثار را در فراخوان های دیگر شرکت دهند، حق انتشار آن را به غیر واگذار کنند و یا طرح را در جای دیگری اجرا نمایند . در صورت تخلف ، برگزار کننده مجاز به تعقیب و پیگرد حقوقی موضوع می باشد .
۹-به منظور شناخت بیشتر شرکت کنندگان با محدوده مورد نظر، نقشه و تصاویر مربوطه در قالب فایل پیوست (دریافت فایل پیوست) در سایت simasabz.hamedan.ir قابل دسترسی می باشد.
۱۰- موضوع فراخوان سیمای اکباتان، طراحی مبلمان شهری بوده و تصمیم گیری در خصوص ساخت طرح های برگزیده بر عهده برگزار کننده می باشد.  

ب: حوزه هنرهای شهری
سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری همدان بنا به مأموریت و اهداف خود در زمینه زیباسازی، ایجاد هویت بصری، خاطره جمعی و توسعه پایدار شهری در بافت مرکزی شهر همدان (میدان امام خمینی (ره) و خیابان اکباتان) با بهره گیری از هنر مجسمه سازی جهت جذب ایده ها و طرح های خلاقانه هنرمندان، در سال جاری فرصتی را بدین منظور اختصاص داده است. این رو از هنرمندان مجسمه ساز دعوت می شود طرح ها و ایده های پیشنهادی خود را با رعایت شرایط زیر، از ۲۵ مهرماه لغایت ۵ آذرماه ۱۳۹۶ سال جاری به واحد طراحی شهری این سازمان ارائه نمایند.
چگونگی شرکت در فراخوان
شرکت در این فراخوان از طریق مراجعه حضوری و تحویل اثر به دبیرخانه و با ارائه مدارک زیر برای متقاضیان امکان پذیر می باشد:
۱- ثبت نام از طریق سایت simasabz.hamedan.ir و یا تکمیل فرم ثبت نام (دریافت فرم ثبت نام) و ارائه فرم همزمان با ارائه طرح توسط هنرمندان
۲- ارائه سوابق تحصیلی، علمی و اجرایی به همراه یک قطعه عکس از طراح اثر
۳- ارائه طرح پیشنهادی بصورت یکی از روش های زیر:
۱-۳- تصاویر سه بعدی طرح در یک شیت ۵۰ در ۷۰ سانتی متری افقی (درهریک از شیت ها باید نمای پرسپکتیوی مناسب و گویا از طرح به همراه مقیاس انسانی و نمای انفجاری طرح و نیز سه نمای اندازه گذاری شده آن نیز ارائه شده باشند). همچنین هر طرح باید دارای یک نام و شعار متناسب با کانسپت و ایده اثر نیز باشد. درصورتی که طرح جزو آثار منتخب فراخوان باشد، از این تصویر در کتاب آثار استفاده خواهد شد.
۲-۳- تحویل ماکت با مقیاس یک دهم با کیفیتی مطلوب، دقیق و بادوام و نصب شده بر روی یک صفحه چوبی به ابعاد پنجاه در پنجاه سانتی متر.
۴- تکمیل فرم تعهد اصالت اثر (دریافت فرم تعهد) و ارائه فرم همزمان با ارائه طرح توسط هنرمندان

نکات و شرایط ارائه آثار:
– بافت مرکزی شهر همدان با قدمت بیش از ۹۰ سال و سبک معماری پهلوی اول، با دارا بودن فضاهای عمومی متعدد، از غنای حسی بسیار برخوردار است و گنجینه ای از نقوش، آجرکاری ها و نقش برجسته در این بافت موجود است که می تواند راهنمای طراحان و هنرمندان باشد.
– سلایق متنوع شهروندان، به آثاری با موضوعات و شیوههای مختلف هنری نیاز داشته و نوآوری و خلاقیت، میزان جذابیت و اثرگذاری آثار را افزایش داده و در انتخاب آثار لحاظ خواهد شد.
– موقعیت و مختصات مکان، سوابق تاریخی موثر بر مکان، مجاورت یا نزدیکی با رویدادهای مهم مکان قرارگیری مجسمه در میدان امام خمینی (ره) و محور اکباتان و توجه به ویژگی های مخاطبان در هر مکان، میبایست جهت ارائه طرح از سوی هنرمندان گرامی مورد دقت قرار گیرد.
– هنرمندان می بایست صرفا بر اساس مکان نصب و جانمایی مناسب برای نصب اثر، طرح های خود را ارائه نمایند. بدیهی است مدیریت طراحی شهری از پذیرش طرح های بدون جانمایی دقیق معذور است.
– پیشنهاد مکان نصب اثر شامل تمامی فضاهای عمومی، پاتوق ها مبلمان و … در این محور می باشد و بر رعایت مقوله مکان ویژگی در طراحی آثار تأکید می شود.
– اصالت طرح و پرهیز از هرگونه کپی برداری از آثار هنرمندان ایرانی و خارجی از شرایط تایید طرح بوده و مد نظر داوران قرار میگیرد (مسئولیت هرگونه تخلف در این زمینه به عهده پیشنهاد دهنده است).
– تایید نهایی طرح ها صرفاً از طریق بررسی ماکت اجرایی و یا طرح سه بعدی صورت میگیرد.
– دارا بودن سوابق حرفه ای و هنری مرتبط و معتبر و ارائه رزومه مستند توسط شرکتکنندگان الزامی است.
– انتخاب ۱۰ اثر توسط هیئت داوران و سفارش ساخت آثار، پس از طی فرآیند قیمت گذاری و توافق نهایی با هنرمند و تأمین اعتبارات مورد نیاز و براساس اولویت موضوع یا مکان نصب اثر صورت می گیرد.
– ماکت ارسالی می بایست از مصالح ماندگار و مقاوم باشد، در غیر این صورت سازمان هیچ مسئولیتی در قبال سلامت ماکت نخواهد داشت.
– انجام ثبت نام و پذیرش طرح صرفا با رعایت تمام موارد یادشده و زمان تعیین شده در ساعات اداری صورت می پذیرد.
– موضوع فراخوان سیمای اکباتان، طراحی آثار حجمی و سایر هنرهای شهری بوده و تصمیم گیری در خصوص ساخت طرح های برگزیده بر عهده برگزار کننده می باشد.

نحوه ثبت نام و ارائه طرح:
– هنرمندان می توانند طی مدت مشخص شده، با مراجعه به دفتر طراحی شهری و تحویل موارد زیر در این فراخوان شرکت نمایند.
– تصویر طرح پیشنهادی و یا ماکت حجمی
– ارائه توضیح و توجیه طرح پیشنهاد شده
– ارائه مختصات و مشخصات اثر ( جنس اثر، ابعاد اثر، تکنیک ساخت و ….)
– ذکر مکان پیشنهادی نصب و ارائه فایل جانمایی مجازی دقیق با رعایت اشل واقعی اثر( طرحها صرفا براساس مکان پیشنهادی بررسی میشوند)
– ارائه قیمت پیشنهادی و برآورد هزینه دقیق
– رزومه مستند هنرمند

نشانی دبیرخانه (مدیریت طراحی شهری):
همدان، میدان رسالت بلوار ولایت معاونت خدمات شهری، سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری، طبقه دوم، واحد طراحی شهری.
 –  دبیرخانه هنرهای شهری /  احسان خدری زاده :   08138214920-08138214921   داخلی ۱۲۳
 –  دبیرخانه مبلمان شهری /  سارا سعیدی:   08138214920-08138214921   داخلی ۱۲۲
 –  روابط عمومی /  معین اطمینان:   08138214920-08138214921   داخلی ۱۱۸

 

 

تحریریه خط معمار

منبع: http://archline.ir

تعداد بازدید: 1,134

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *