مروری بر ۵ اثر منتخب معمار فقید، زاها حدید

بررسی آثار زاها حدید

بررسی آثار زاها حدید به روایت ویدیو

به جرات می توان گفت که زاها حدید، یکی از بزرگترین معمارانی است که بشریت تا کنون به خود دیده است. کمتر معماری را می توان یافت که نام این اسطوره عراقی-بریتانیایی را نشنیده باشد. این معمار همچنان لقب بزرگترین معمار زن تاریخ را یدک می کشد. زاها حدید در سال ۲۰۱۶ با وجود انبوهی از کارهای ناتمام، در اثر بیماری جان خود را از دست داد. این معمار، سبکی جدید از فرم را در معماری پایه نهاد.

کارنامه ی کارهای معماری طراحی شده توسط این معمار نشان دهنده سخت کوشی و علاقه ی این معمار، به حرفه خود بوده است. علاوه بر معماری، زاها حدید در طراحی مد، آبجکت و … نیز تلاش هایی داشته است.

با وجود گذشت سه سال از مرگ وی، دفتر معماری زاها حدید که در شهر لندن مستقر است، همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد. بر اساس توضیحات ارائه شده، هدف این دفتر، در مرحله اول به پایان رساندن پروژه هایی است که طراحی آنها بر عهده زاها حدید بوده است و در مرحله دوم، انجام پروژه های معماری در سراسر دنیا، با پیروی از خط فکر بنیان گذار خود.

بنابراین اگر هر روز در نقطه ای از دنیا شاهده افتتاح پروژه ای که توسط این معمار یا دفتر معماری وی طراحی شده است هستیم، نباید تعجب کنیم. چندی پیش، در کشور قطر، یکی از استادیوم های فوتبال میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ -که در کشور قطر برگزار خواهد شد- افتتاح و رونمایی گردید. این استادویم فوتبال، از نمونه کارهایی است که توسط شخص زاها حدید طراحی گردیده است. اگر علاقه مند به مطالعه و بررسی این پروژه هستید، از طریق لینک زیر می توانید اطلاعات و تصاویر مربوطه را مشاهده نمایید:

استادیوم های جام جهانی ۲۰۲۲ : طراحی استادیوم فوتبال الجنوب توسط زاها حدید

در این مطلب قصد داریم با ارائه ی یک ویدیو ۵ دقیقه ای، ۵ اثر منتخب زاها را مورد بررسی قرار دهیم. پروژه های مورد بررسی در این ویدیو توسط شرکت ساختمانی The B1M انتخاب گردیده اند. پس از مشاهده ی ویدیوها، تصاویر دقیق تر از این پروژه ها را مشاهده خواهید نمود:

 

 

 

عناوین پروژه های اشاره شده در ویدیو:

۵ – ساختمان خیابان ۶۰۰ کالینز (۶۰۰ collins street australia)

موقعیت: استرالیا – ملبورن

ارتفاع: ۱۷۸ متر در ۵۴ طبقه

۶۰۰ collins street australia، بررسی آثار زاها حدید ۶۰۰ collins street australia، بررسی آثار زاها حدید ۶۰۰ collins street australia، بررسی آثار زاها حدید ۶۰۰ collins street australia، بررسی آثار زاها حدید ۶۰۰ collins street australia، بررسی آثار زاها حدید ۶۰۰ collins street australia، بررسی آثار زاها حدید ۶۰۰ collins street australia، بررسی آثار زاها حدید ۶۰۰ collins street australia، بررسی آثار زاها حدید

۴ – موزه  MMM – برای مشاهده اطلاعات کامل پروژه کلیک کنید.

(messner mountain musume corones)

موقعیت: ایتالیا

موزه  MMM ، بررسی آثار زاها حدید

موزه  MMM ، بررسی آثار زاها حدید

موزه  MMM ، بررسی آثار زاها حدید

۳ – ساختمان تجاری اداری وانگ جینگ سوهو (wangjing soho) (برای مطالعه اطلاعات پروژه در وب سایت زاها حدید کلیک کنید.)

موقعیت: چین، پکن

متراژ کل: ۵۲۱ هزار مترمربع

ارتفاع برج ها:

برج ۱: ۱۳۶ متر

برج ۲: ۱۲۵ متر

برج ۳: ۱۲۵ متر

wangjing soho ، بررسی آثار زاها حدید wangjing soho ، بررسی آثار زاها حدید wangjing soho ، بررسی آثار زاها حدید wangjing soho ، بررسی آثار زاها حدید wangjing soho ، بررسی آثار زاها حدید wangjing soho ، بررسی آثار زاها حدید

۲ – ورزشگاه بازی های آبی ۲۰۱۲ لندن (lonon aqatics center)

موقعیت: لندن، انگلستان

متراژ: ۳۷۰۰۰ مترمربع

ورزشگاه بازی های آبی ۲۰۱۲ لندن ، بررسی آثار زاها حدید ورزشگاه بازی های آبی ۲۰۱۲ لندن ، بررسی آثار زاها حدید ورزشگاه بازی های آبی ۲۰۱۲ لندن ، بررسی آثار زاها حدید ورزشگاه بازی های آبی ۲۰۱۲ لندن ، بررسی آثار زاها حدید

۱ – مرکز فرهنگی حیدر علی اف (heydar alyev center)

موقعیت: آذربایجان – باکو

متراژ: ۵۷۰۰۰ مترمربع

رکز فرهنگی حیدر علی اف، بررسی آثار زاها حدید

رکز فرهنگی حیدر علی اف، بررسی آثار زاها حدید

رکز فرهنگی حیدر علی اف، بررسی آثار زاها حدید

در این مطلب به بررسی آثار زاها حدید پرداخته ایم. این آثار را می توان از جمله پروژه های شاخص این معمار بزرگ دانست. مشاهده این ویدیو و بررسی این آثار به همه معماران عزیز پیشنهاد می گردد. به نظر شما آثار دیگر زاها حدید از شهرت بیشتری برخوردارند؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

اگر علاقه مند به بررسی سایر آثار زاها حدید هستید، می توانید از طریق لینک زیر، آثار بررسی شده ی این معمار در وب سایت خط معمار را مطالعه و بررسی نمایید:

زاها حدید

 

تحریریه خط معمار

شرکت معماری آوگون

منبع: ArchLine – Zaha Hadid

تعداد بازدید: 4,923

۱ دیدگاه

  1. محمدرضا تیموری گفت:

    واقعا زیبا و خارق العاده هست آثارش و آدم رو محو تماشای این تصاویر می کنه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *