معماری ساختمان خلاقانه با عنوان خانه کشویی در ژاپن

معماری ساختمان خلاقانه

معماری ساختمان خلاقانه با عنوان خانه کشویی در ژاپن

این خانه مسکونی، در سال ۲۰۰۳ در شهرک مجیرو در توکیو ژاپن توسط مهندسین مشاور تندو طراحی واجرا گردید و جایزه طراحی برتر کشور ژاپن را در سال ۲۰۰۴ به دست آورده است.

در این خانه شخصی راه حل جالبی برای استفاده هوشمندانه از فضا پیشنهاد شده است که نشان دهنده برخوردی خلاقانه در بهینه سازی استفاده از فضا و انعطاف پذیری هر چه بیشتر آن است. همانگونه که از نام خانه پیداست بخش عمده ای از آن با تکیه بر وسایل کشویی که در دیوارها جاسازی شده طراحی گردیده است. کانسپت اصلی طراحی این خانه جاسازی فشرده تمام مبلمان مورد نیاز یک خانواده مانند تختخواب، کمد، میز، صندلی و وسایل فضاهای خدماتی آنها متشکل ازآشپزخانه سرویس بهداشتی و انبارهای دیواری است که در یک سمت خانه و به صورت نواری قرار گرفته اند و دیگر فضاهای خانه به طور باز و آزاد در نظر گرفته شده اند.

این خانه در سه طبقه و برای خانواده ای شش نفره همراه به یک فضای مهمان طراحی گردیده است. در بخش جنوبی خانه در هر سه طبقه نواری سرتاسری با عرضی در حدود ۷/۱ متر تعبیه گردیده که به وسیله پارتیشن متحرک پوشانده شده است. در مواقع نیاز این پارتیشن ها باز شده و مبلمان های متحرک وابسته به کارکردهای مختلف پدیدار گشته و فضای مورد نیاز را شکل می دهند و در زمان عدم نیاز، جمع شده و دوباره در داخل کمدها جاسازی می گردند.

راه پله که اتصال دهنده سه طبقه خانه به یکدیگر است، متشکل از دو بخش ثابت و تاشو می باشد که در پشت یک پارتیشن قرار گرفته است. در زمان نیاز به سرویس پله، به صورت کشویی باز شده و مورد استفاده قرار می گیرد، در نتیجه فضای زیادی به طور معمول برای محل قرارگیری پله مورد نیاز است، به فضایی کوچک کاهش پیدا کرده است.

فضای مورد نیاز برای کارکردهای مختلف به وسیله ترکیباتی از مبلمان و پارتیشن های متحرک که به صورت پیش بینی شده و برای حالت های استفاده خاص طراحی گردیده اند تامین میگردد. در این خانه کارکردها و فعالیت های مختلفی که نیاز به فضای ثابت دارند و کارکردهایی که امکان جابجایی دارند (یعنی نیاز به فضای ثابت ندارند) از یکدیگر جداسازی شده و تقسیم بندی شده اند. فضاهایی نظیر سرویس بهداشتی و آشپزخانه که نیاز به تاسیسات ثابتی دارند دارای انعطاف پذیری کمتری بوده و در داخل کمدها به صورت ثابت طراحی و پنهان گردیده اند. فضای آشپزخانه می تواند به عنوان فضایی محصور در داخل پارتیشن و یا فضایی باز با امکان گشایش مورد استفاده قرار گیرد که در هنگام سرو غذا از داخل پارتیشن خارج گردیده و در مقابل آشپزخانه فضای غذاخوری شکل می گیرد.

در اتاق خواب ها نیز، بحث کم جا بودن، داینامیک بودن و استفاده بهینه از فضا، مورد توجه می باشد. اتاق خواب ها بر اثر جابجایی مبلمان متحرک به صورت موقتی ایجاد می گردند. تخت خواب ها در درون دیواره جاسازی شده، در زمان خواب پارتیشن باز شده و این تختخواب ها از آنها خارج می گردند. برای ایجاد فضای محرمیت در اتاق خواب، پارتیشن های متحرکی در اطراف آنها پیش بینی شده اند که فضایی محصور و خصوصی را ایجاد می کنند. دیگر فضاهایی که در ارتباط مستقیم با اتاق خواب قرار دارند مانند اتاق نعویض لباس کمدها و حمام در مجاورت فضای خواب طراحی گردیده اند.

معماری ساختمان خلاقانه معماری ساختمان خلاقانه معماری ساختمان خلاقانه معماری ساختمان خلاقانه معماری ساختمان خلاقانه معماری ساختمان خلاقانه معماری ساختمان خلاقانه معماری ساختمان خلاقانه معماری ساختمان خلاقانه معماری ساختمان خلاقانه معماری ساختمان خلاقانه معماری ساختمان خلاقانه معماری ساختمان خلاقانه معماری ساختمان خلاقانه معماری ساختمان خلاقانه معماری ساختمان خلاقانه معماری ساختمان خلاقانه معماری ساختمان خلاقانه معماری ساختمان خلاقانه معماری ساختمان خلاقانه

 

در این مطلب به بررسی یک پروژه معماری ساختمان با رویکردهای خلاقانه برای بهینه سازی فضا در بخش های مختلف پرداختیم. اگر در رابطه با طراحی ارائه شده، ایده یا پرسشی در ذهن دارید، می توانید از طریق بخش زیر، نظرات خود را با ما و سایر معماران در میان بگذارید. ضمنا، اگر علاقه به ترجمه و انتشار پروژه های معماری در وب سایت خط معمار دارید، حتما سری به لینک زیر بزنید:

نگارنده خط معمار باشید

 

 

تحریریه خط معمار

منبع: nendo

نویسنده و مترجم: رسول مومنی (کارشناسی ارشد مهندسی معماری)

تعداد بازدید: 1,625

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *