ساختمان مسکونی سایه ها، رضا حبیب زاده

طراحی آپارتمان مسکونی،معماری ساختمان مسکونی

ساختمان مسکونی سایه ها

معماری: دفتر معماری متافور

معمار مسئول: رضا حبیب زاده

موقعیت: ایران، کرج، چهارراه عظیمیه

متراژ زمین: ۲۶۰ مترمربع

همکار طراحی : آرزو خلیلی

عکاس: پرهام تقی اف

سال: ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳

جوایز: برگزیده ی بخش معماری فضاهای مسکونی در اولین دوسالانه ی ملی معماری و معماری داخلی ایران

در ادامه بررسی پروژه های معماران ایرانی، قصد داریم نگاهی به یکی از کارهای معمار جوان و مستعد کشورمان به نام رضا حبیب زاده (دفتر معماری متافور) بیاندازیم. طراحی نمای آپارتمان مسکونی سایه ها واقع در یکی از محلات شهر کرج . این ساختمان، در رویداد دو سالانه ملی معماری ایران که توسط مجله هنر و معماری برگزار می گردد، عنوان برگزیده بخش معماری فضاهای مسکونی را از آن خود نمود. کیفیت کارهای رضا حبیب زاده و دفتر معماری وی، به اندازه کافی بالاست و همین امر، سبب می شود که به پروژه های انجام شده توسط وی، به دید یک کلاس درس برای یادگیری معماری نگاه کنیم. نگاهی که می تواند تجربه ای باشد برای معماران جوان تر در طراحی ساختمان هایی که در آینده نزدیک، طراحی خواهند نمود. پس دعوت می کنیم برای بررسی طراحی نمای آپارتمان مسکونی سایه ها با خط معمار همراه باشید.

آشنایی با معمار

پیش از آن که به بررسی پروژه مورد بررسی این بخش بپردازیم، برای اینکه بیشتر با کارهای رضا حبیب زاده آشنا شوید، دعوت می کنیم نگاهی به پروژه ساختمان مسکونی گوشواره ها نیز بیاندازید که در سال ۱۳۹۵ موفق به کسب رتبه دوم در بخش گروه مسکونی شد. برای دسترسی به این پروژه از لینک زیر استفاده نمایید:

طراحی نما و معماری ساختمان مسکونی گوشواره‌ها، رضا حبیب‌ زاده، درکه

طراحی نمای آپارتمان مسکونی سایه ها : بررسی روند طراحی

در ادامه به پروژه سایه ها خواهیم پرداخت. این ساختمان در ۴ طبقه کار شده است. آنچه در طراحی نمای این ساختمان جذاب به نظر می رسد، باغچه هایی است که در طبقات دور تا دور ساختمان چرخیده اند. طراح دلیل خود را برای اینکار خلق یک فضای پویا بیان نموده است که ساکنان ساختمان می توانند پیرامون آن حرکت کنند، در موقعیت های مختلف قرار گیرند، مانند قدم زدن در حیاط، حسی شبیه رفتن کنار درختان و … . حس داشتن یک حیاط در خانه ی آپارتمانی. در کنار این باغچه دور تا دور ساختمان، باکس هایی کار شده است که در آنها چیزی شبیه به شاخه درختان بصورت متراکم قرار دارد. این شاخه های متراکم، با سایه هایی که در طول روز از خود ایجاد می کنند حس بسیار خوبی را به ساکنین منتقل می کنند و این، هدف معمار از چنین طرحی بوده است. ایجاد فضایی با حس و حالی مانند یک باغچه در دل یک آپارتمان. برای پیاده سازی و اجرای این باغچه از پروفیل استفاده شده است. هم برای باغچه ی دور تا دور ساختمان و هم برای ساخت باکس ها.

معمار ساختمان در مورد نمای ساختمان توضیحاتی ارائه کرده که روند طراحی وی را برای ما مشخص تر می کند. حبیب زاده اینطور می گوید که این ساختمان دارای دو نما است. نمایی با زاویه دید به سمت کوه ها که این زاویه دید باید حفظ گردد و دیگری، نمای غربی ساختمان که با نور زیادی روبرو بود و علاوه بر حل کردن این نور باید از آن بهره برداری کافی را انجام داد. بخشی از ساختمان که در تصویر بالا مشاهده می کنید، همان نمای غربی است که با تدارک اندیشیده شده که در پاراگراف بالا توضیح داده شد، یک بازی نور و سایه تدارک دیده شده است.

علاوه بر این، معمار این طور اظهار می کند که ساختار پروفیلی اضافه شده به نمای غربی، علاوه بر فیلتر کردن نور خورشید، به کنترل در آوردن آن و استفاده از آن برای بازی نور و سایه، نه تنها وزنی به سازه ی ساختمان تحمیل نمی کند، بلکه به علت قرار گیری بر روی زمین، به سازه ساختمان کمک هم می کند.

توضیحات معمار، کافی است و به ما، روند طراحی را به طور کامل توضیح می دهد. این آن چیزی است که بارها و بارها در خط معمار در مورد آن مطلب نوشته ایم. این که وجود یک معمار، باید کیفیت زندگی را به فضا اضافه کند و می توان پی برد که معمار، تلاش خود را برای ارائه بهترین طرح ممکن، به کار برده است. معمار در نهایت در مورد طرح ارائه شده برای این آپارتمان مسکونی، این طور بیان می کند که : "این خانه ، تجربه ایست برای پنهان کردن معماری ، پشت سایه زندگی"

هدف ما در خط معمار، این است که با ارائه پروژه های شاخص ایرانی، خلاقیت و تفکری که معمار در پروژه به کار برده است را به شما منتقل کنیم. به این شکل می توانید با مطالعه و بررسی پروژه ها، دانش و خلاقیت خود را ارتقا دهید و مجموعه ای از ایده های ناب را برای طراحی در ذهن داشته باشید. اگر روزی مشغول طراحی پروژه ای شدید، می توانید با تکیه بر دانش و تجربیانی که از بررسی کارهای سایر معماران بدست آورده اید، فضایی متفاوت و با کیفیت خلق نمایید.

تصاویر بیشتر از هر چیز گویای این امر هستند، در ادامه دعوت می کنیم برای مشاهده تصاویر طراحی نمای آپارتمان مسکونی سایه ها ، با خط معمار همراه باشید.

طراحی آپارتمان مسکونی،معماری ساختمان مسکونی طراحی آپارتمان مسکونی،معماری ساختمان مسکونی طراحی آپارتمان مسکونی،معماری ساختمان مسکونی طراحی آپارتمان مسکونی،معماری ساختمان مسکونی طراحی آپارتمان مسکونی،معماری ساختمان مسکونی طراحی آپارتمان مسکونی،معماری ساختمان مسکونی طراحی آپارتمان مسکونی،معماری ساختمان مسکونی طراحی آپارتمان مسکونی،معماری ساختمان مسکونی طراحی آپارتمان مسکونی،معماری ساختمان مسکونی طراحی آپارتمان مسکونی،معماری ساختمان مسکونی

در این بخش، به بررسی طراحی نمای آپارتمان مسکونی سایه ها پرداختیم که توسط دفتر معماری متافور (رضا حبیب زاده) در شهر کرج طراحی شده است. آنچه به عنوان توضیحات در این مطلب مشاهده نمودید، ترکیبی از برداشت نگارنده مطلب از طرح به همراه اقتباسی از توضیحات معمار است. آنچه گفته شد، به طور مطلق درست نیست و می توان در مورد آن ، نظری متفاوت داشت. اگر چنین است، می توانید از طریق بخش نظرات، دیدگاه خود را با ما و سایر معماران در میان بگذارید.

 

تحریریه خط معمار

شرکت معماری آوگون

منبع: ArchLine

تعداد بازدید: 2,646

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *