دکوراسیون مینیمالیسم چیست و چگونه منزلی مینیمال داشته باشیم!

دکوراسیون مینیمالیسم چیست

دکوراسیون مینیمالیسم چیست و چگونه منزلی مینیمال داشته باشیم!

امروزه کلمه “مینیمالیستی” اغلب برای توصیف طیف گسترده ای از موضوعات از هنر، گرفته تا مد، معماری، طراحی داخلی و حتی در شیوه زندگی استفاده می شود. مینیمالیسم به عنوان یک جنبش هنری در دهه ۱۹۶۰ آغاز شد. مینیمالیسم در ابتدا به عنوان اعتراض به دنیای هنر غیر قابل انعطاف و جامعه رو به افزایش مصرف کننده دیده می شد. تمرکز اصلی مینیمالیسم در این بود که از دکوراسیون بیش از حد و بیش از حد فاصله بگیریم و به استفاده از متریال اولیه و سادگی توجه کنیم. چندی نگذشت که این روند جدید در طراحی داخلی و معماری راه یافت و به جنبشی نوین در مدرسه باهاوس تبدیل گشت. پیشگامان مینیمالیستی مانند  Gerrit Rietveld, Tadao Ando, and Ludwig Mies van der Rohe راه را بر این سبک تأثیر گذار هموار کردند.

دکوراسیون مینیمالیسم چیست؟

یک راه ساده برای تعریف مینیمالیسم، ایجاد فضایی ساده، مسالمت آمیز و منظم است. هدف اصلی در طراحی مینیمال برجسته ساختن محتوی و کانون توجه است. از دیدگاه بصری، طراحی مینیمالیستی به معنای ایجاد فضای آرام است و ذهن را به سمت ساده گرایی سوق می دهد. ایجاد دکوراسیون مینیمال عمدتا با استفاده از مبلمان کاربردی و اشیای داخلی هندسی و ساده و ترکیبی از حداقل رنگ ها (یک یا دو رنگ) حاصل می شود. تقسیم صحیح فضا در چنین طراحی بسیار مهم است. در دکوراسیون های مینیمالیستی معمولا با فضاهای جمع و جور، تنالیته های خاکستری، سفید و سیاه و همچنین استفاده از اشکال هندسی روبرو هستیم. در ادامه خط معمار چهار نمونه از دکوراسیون های برتر مینیمالیستی با تم سفید را برای کاربران گرامی به اشتراک خواهد گذاشت.

پروژه اول

در پروژه اول با فضایی کاملا روشن و سفید با پلان باز روبرو هستیم. آشپزخانه از یک طرف رو به سالن پذیرایی باز می شود. طراح برای پنهان سازی اشیا و کابینت ها در این فضا از درهای کشویی سفید استفاده کرده است. همچنین از این ایده در سالن پذیرایی برای پنهان سازی تلویزیون نیز استفاده کرده است. در فضای آشپزخانه ما یک میزغذاخوری مینیمال و سفیدی را مشاهده می کنیم که دارای شش صندلی چوبی روشن می باشند و چراغ خطی معلق در بالای میز به نقطه کانونی تبدیل شده است. انتخاب صندلی های چوبی در این فضای سفید گرما را می افزاید. همچنین سطوح چوبی در بدنه کانتر آشپزخانه به چشم می خورد. درهای کشویی بافت دار در روبروی درب ورودی قرار گرفته و برای ساکنین حریم خصوصی را ایجاد می کند.

دکوراسیون مینیمالیسم چیست دکوراسیون مینیمالیسم چیست دکوراسیون مینیمالیسم چیست دکوراسیون مینیمالیسم چیست دکوراسیون مینیمالیسم چیست دکوراسیون مینیمالیسم چیست دکوراسیون مینیمالیسم چیست دکوراسیون مینیمالیسم چیست دکوراسیون مینیمالیسم چیست دکوراسیون مینیمالیسم چیست دکوراسیون مینیمالیسم چیست دکوراسیون مینیمالیسم چیست دکوراسیون مینیمالیسم چیست دکوراسیون مینیمالیسم چیست دکوراسیون مینیمالیسم چیست

پروژه دوم

در پروژه بعدی نیز ما با فضایی مینیمال و روشن روبرو هستیم. طراح در این پروژه سعی کرده فضایی گرم و جذاب را با افزودن رنگ خردلی و بافت چوبی کفپوش ایجاد کند. چیدمان منحنی و سیال مبلمان در سالن پذیرایی این خانه مینیمال، فضایی صمیمانه ایجاد کرده است. در راستای سالن پذیرایی، آشپزخانه و میز غذاخوری قرار گرفته است. میز غذاخوری تیره رنگ، در تضاد با فضای سفید آشپزخانه قرار دارد. در اتاق خواب اول ما شاهد استفاده از طیف های رنگی چون صورتی ملایم هستیم. در اتاق خواب دیگر طراح از طیف های آبی استفاده کرده است.

دکوراسیون مینیمالیسم چیست دکوراسیون مینیمالیسم چیست دکوراسیون مینیمالیسم چیست دکوراسیون مینیمالیسم چیست دکوراسیون مینیمالیسم چیست دکوراسیون مینیمالیسم چیست دکوراسیون مینیمالیسم چیست

پروژه سوم

در پروژه سوم ما با فضایی مینیمال با رنگ های روشن روبرو می شویم. حضور نور طبیعی در سالن نشیمن، فضا را روشن تر می سازد. صندلی های قهوه ای و سایر عناصر چوبی تم گرمی به فضا می افزاید. برخلاف رنگ های گرم مبلمان، طراح برای پوشش کف از بتن اکسپوز سرد استفاده کرده و فضایی متعادل را برای ساکنین ایجاد می کند.

دکوراسیون مینیمالیسم چیست دکوراسیون مینیمالیسم چیست دکوراسیون مینیمالیسم چیست دکوراسیون مینیمالیسم چیست دکوراسیون مینیمالیسم چیست دکوراسیون مینیمالیسم چیست دکوراسیون مینیمالیسم چیست دکوراسیون مینیمالیسم چیست دکوراسیون مینیمالیسم چیست دکوراسیون مینیمالیسم چیست

پروژه چهارم

ترکیب رنگ های سیاه و سفید در این دکوراسیون مینیمالیستی، فضای برجسته تری را در پروژه ایجاد می کند. مبلمان تیره در سالن نشیمن این بخش را به نقطه کانونی منزل تبدیل می کند. پرده ها با تنالیته خاکستری میانه در پس زمینه دکوراسیون قرار می گیرند.

دکوراسیون مینیمالیسم چیست دکوراسیون مینیمالیسم چیست دکوراسیون مینیمالیسم چیست دکوراسیون مینیمالیسم چیست

در این بخش به این موضوع پرداختیم که دکوراسیون مینیمالیسم چیست و نمونه بی نظیری از فضاهای مینیمال را معرفی کردیم.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت طراحی داخلی آوگون

منبع: Homedesigning

تعداد بازدید: 908

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *