کفپوش بیش از ۵۲% خانه های جهان، پارکت است. در ایران تنها ۱% !!
چرا پارکت؟
با یک سوال ساده شروع کنیم. من یک دیزاینر هستم. چه انتخابی برای کفپوش دارم؟ سنگ؟ حس گرمی نمیدهد. سنگ سرد و سخت است. روح ندارد. موکت و لمینت نیز مصنوعی هستند. همچنین گزینه های سلامتی نیستند. این دلیل سادهای است که پارکت، انتخاب حدود ۸۰% خانه های اروپایی و آمریکایی شده است. ۵۰۰ سال است که پارکت انتخاب اول معماران جهان بوده است. هم اکنون نیز با یک جستجوی خیلی ساده در اینترنت می بینیم که کف تمام معماری های معمولی یا لوکس دنیا پارکت است.
واقعا پارکت چیست؟
اول این را بگوییم که پارکت همان لمینت نیست. این اشتباهی است که اکثر مردم میکنند. لمینت با پرس یک لایه مصنوعی روی ضایعات صنایع چوب (مانند MDF و HDF)، تولید میشود. ولی پارکت، تماما چوب است. لذت قدم زدن روی سطح چوبی برایتان آشنا نیست؟
حال میخواهیم پارکت را بصورت خیلی خلاصه بشناسیم و دسته بندی انواع پارکتها را بیان کنیم:
پارکتها از لحاظ روش ساخت
اصولا پارکت به دو دسته تمام چوب (Solid) و مهندسی (Engineered) تقسیم میشود. هر دو خانواده کاملا چوبی هستند. تنها با یک تفاوت: پارکت تمام چوب، از برش چوب درختان بدست می آید. ولی در مدل پارکت چوبی مهندسی، ابتدا چوب را لایه لایه و بعد به هم پرس میکنند. چرا؟ به این دلیل که اگر تغییرات دمایی یا رطوبتی زیادی در محیط وجود داشته باشد، طول عمر پارکت بیشتر میگردد.
اگر منزلتان در جاهای با رطوبت خیلی زیاد یا خیلی خشک است، حتما از پارکت چوبی مهندسی استفاده کنید.
چوب اصلی مورد استفاده در پارکت، بلوط است. با اینحال، با توجه به سلائق مختلف، از چوب های دیگر نیز استفاده میشود. مثلا محصولات برند پارکت مورفلور ، از چوبهای بلوط، گردو، راش، توس و ملچ استفاده میکند.
پارکتها از لحاظ رنگ و فینیش
نوع چوب مورد استفاده در پارکت، نه تنها در بافت ظاهری آن تاثیر دارد، بلکه رنگ آنرا نیز تعیین میکند. با اینحال علاوه بر رنگ ذاتی چوب، برندهای مختلف تایلهای پارکت را بعد از تولید رنگ میکنند. تنوع کدهای رنگی در هر برند متفاوت است. معمولا پارکت های خارجی موجود در بازار ایران، محدودیت کدهای رنگی دارند. زیرا تامین کنندگان آنها، نمیتوانند همه رنگ ها را وارد کنند.
بعلاوه به یاد داشته باشید که روی رنگ نهایی پارکت، لایهای محافظ با نام فینیش اجراء می کنند. دو فینیش متداول در بازار وجود دارد:
- روغنهای طبیعی. مورد استفاده در مکانهای با تردد کم (مثلا منازل)
- پلی اورتانها. مورد استفاده در مکانهای تجاری
اکثر شرکتهای پارکت تنها از یک نوع فینیش استفاده میکنند. در هنگام خرید پارکت، با توجه به محل استفاده تان، حتما به این موضوع دقت کنید.
پارکتها از لحاظ چیدمان
غیر از پارکت های خیلی خاص (و البته گران)، اکثر پارکت ها، مستطیلی شکل و با اندازههای متفاوت هستند. کلا هر چقدر اندازه پارکت بزرگتر شود، قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود.
پارکتهای مستطیلی را با ۳ روش متداول زیر میتوان اجراء کرد:
چه پارکتی نخریم؟
میخواهید پارکت بخرید؟ حتما ابتدا این ۳ نکته را به یاد داشته باشید:
- تا جایی که میتوانید پارکت خارجی نخرید. نه تنها گران است (برای محصولی که واقعا درجه ۱ نیست!) بلکه ضمانت خوبی نمی توانید از فروشنده بگیرید. چرا؟ از آنجا که پارکت، در گروه ۴ آیتم های گمرکی است، لذا ممنوعیت وارداتی دارد. از این لحاظ شرکت های وارد کننده آن را، غیر قانونی وارد میکنند و اصطلاحا (بقول بازاری ها) پشت ندارد.
- همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، پارکت همان لمینت نیست. پس اگر بدنبال محصولی لوکس و جذاب برای کف منزلتان هستید، پارکت را در بازار لمینت جستجو نکنید. (مثلا خیابان سهروردی در تهران)
- فریب قیمت را نخورید. مسلما خرید ارزان، خرید خوب نیست. همچنین خرید گران، خرید لوکس نیست. اگر پارکتی که می خرید استاندارد (ضد سایش، ضد آب،….) باشد، قیمت آن از ۱.۵ تا ۳.۵ میلیون تومان است.
تولیدکنندگان پارکت
در ایران چند تامین کننده اصلی پارکت و معتبر وجود دارد که شاید در جستجوی گوگل براحتی آنها را پیدا نکنید. گروه پارفیکا از برندهای قدیمی پارکت (البته فقط محصولات سالید) است. برندهای کاریز، پارسدکو، دارکوب و پارسدرب نیز در تهران و شیراز فعال هستند. از دیگر برند های معروف در زمینه پارکت، میتوان به صنایع پارکت مورفلور ، بزرگترین تولیدکننده پارکت در ایران اشاره کرد. مورفلور حدود ۴۵۰ محصول مختلف پارکت (هم تمام چوب و هم مهندسی) دارد. البته این برند در ابتدا اروپایی بوده است ولی هم اکنون در ایران فعال است. پیشنهاد میکنیم داستان آنها را بخوانید!
تعداد بازدید: 149
چرا فکر میکنید پارکت بهتر از قالیه؟
خود خارجی هاش می میرن برا قالی های ما