
طراحی داخلی سیلو (مرکز نوآوری صنعت غذا) ، دفتر طرح و معماری شیوه
معماران مسئول: مهدی قزل ایاغ، مصطفی مومنی راد، محمدرضا رحیم زاده، محمدمهدی صدوقی، سید امیر حسینی
اجرا: محمدرضا رحیم زاده
موقعیت: ایران، تهران
عکاس: محمدحسین حمزه لویی، محمدحسن اتفاق
سال: ۱۴۰۳
جوایز: فینالیست بخش بازسازی چهارمین دوره جایزه آجر ایران
شرح پروژه طراحی داخلی سیلو (مرکز نوآوری صنعت غذا) از زبان معمار
مرکز نوآوری صنایع غذایی در یکی از سوله های قدیمی سایت شرکت غله ایران به سفارش معاونت علمی ریاست جمهوری طراحی و اجرا شده است. موضوع پروژه بازسازی یک سوله قدیمی برای کار اشتراکی فردی و تیمی با استانداردهای بالا بود.
هدف اصلی ما استفاده از ظرفیت های محیطی پروژه و توجه به بودجه بسیار کم و ایجاد فضایی پویا و سرزنده در محیطی صنعتی بود.
بنای اصلی از یک حجم بلند با سقف شیبدار و چند حجم مکعبی کوتاه تر تشکیل شده بود.
با مطالعه بر روی سایت به حقایق جالبی در مورد این پروژه رسیدیم.
سیلوی تهران از جمله میراث فرهنگی استان تهران است که با فرهنگ تولید نان سنتی و آرد با کیفیت ارتباط مستقیم دارد. جالب است که یکی از ضرب المثل هایی که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد نیز به واسطه همین سایت بین مردم رایج شده است. ضرب المثل نان کسی را آجر کردن. در هنگام جنگ جهانی دوم و کمبود نان در تهران، دولت یک کارخانه تولید نان ماشینی را در سیلوی تهران راه اندازی می کند که برای سرعت بیشتر در تولید نان، این کارخانه مبادرت به تولید نوعی نانی شبیه به نان تست فعلی می نماید و ازآنجا که کمبود گندم در کشور وجود داشته از هر نوع غله ای که می توانستند در آرد این نان استفاده می کردند در نتیجه نانی تیره رنگ، سفت و شبیه به آجر به دست مردم می رسید. باتوجه به کمبود نان و بنوعی قحطی، مردم بالاجبار و علیرغم میل باطنی این نان را می خوردند.
این نان به نان سیلو و با طعنه به نان آجری معروف شد و از آن به بعد به دلیل این که احساس می کردند دولت نانشان را از حالت سنتی به شکل آجر درآورده است این ضرب المثل رواج یافت.
همزمانی این ضرب المثل با موضوع پروژه و سایت تاریخی آن باعث شد تا کوره های آجرپزی اطراف تهران را بگردیم تا مناسب ترین مصالح درخور این پروژه را پیدا کنیم. کمبود بودجه و نیاز به مصالح ارزان در عین بیان معمارانه ما را به سمت استفاده از آجرگری سوق داد. شاید به توان گفت اگر قرار بود در یک پروژه از همین آجر استفاده کنیم قطعا باید در اینجا از آن استفاده می شد.
سوله اختصاص داده شده با پلانی ال شکل که احجام زاید به آن چسبیده بودند تعریف شده بود. در اولین تصمیم اتصال سوله اول با سوله دوم را قطع کردیم . دیواره جنوبی تخریب شد و مجددا جانمایی شد. به دلیل همسایگی ها نامناسب جنوب تصمیم گرفتیم با جداره آجری مجوف ضمن حذف دید نامناسب ، نور را با شکل هنرمندانه به داخل فضا بکشیم. با استفاده از شیشه ها نره چین شده. این دیواره که حالا فضای داخل را محصور میکرد با اتاقک تنور تلاقی داشت.
با حفظ اتاقک تنور قدیمی، بر حس فضایی و سابقه تاریخی آن را تاکید کردیم. این فضا به عنوان اتاق جلسه مورد استفاده قرار گرفت. روی این اتاق نیز به عنوان فضای ایده پردازی با پلکانی بتنی آماده شد. دو فضای کار اشتراکی در سمت غرب و شرق سالن قرار گرفت. اتصال این دو فضا با عبور از یک پلتفرم آجری با کاربری اتاق سکوت شکل گرفت.
در شمال سالن فضای آمفی تاتر به عنوان حد فاصل فضای کار اشتراکی و فضاهای خدماتی به داخل زمین نفوذ کرد و با سقف و بدنه شیشه ای با تضادی دلنشین جا گرفت. درکنار این آمفی تاتر نیز یک حوض کشیده بوجود آمد. محل تجمع و محل نشستن افراد.
با استفاده از آجر و کاشی ایرانی و عنصر حوض در ورودی و فضای خدماتی و با تلطیف فضا، حس تعلق به فضا و آرامش برای کاربران تامین خواهد شد.
در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر طراحی داخلی سیلو (مرکز نوآوری صنعت غذا) دعوت می نماید.
تصاویر پیش از بازسازی
- تصاویر پیش از بازسازی
- تصاویر پیش از بازسازی
- تصاویر پیش از بازسازی
پلان ها،ف دیاگرام، سکشن و غیره.
- مدارک فنی پروژه سیلو
- مدارک فنی پروژه سیلو
- مدارک فنی پروژه سیلو
- مدارک فنی پروژه سیلو
- مدارک فنی پروژه سیلو
- مدارک فنی پروژه سیلو
- مدارک فنی پروژه سیلو
- مدارک فنی پروژه سیلو
تحریریه خط معمار
منبع: اقتباسی از دانشنامه هنرمعماری
تعداد بازدید: 53