معماری خانه پیرامون خور، مجتبی هوشنگیان شیرازی

معماری خانه پیرامون خور

معمار مسئول: مجتبی هوشنگیان شیرازی

تیم طراحی: امجد صدری، بیتا عرفانی‌ کیا

سرپرست طراحی داخلی: مهسا پاکشیر

مدلسازی و رندر: غزل دباغ‌ منش

پرزانته: نجمه حیدری

همکاران اجرایی: ایمان قره‌خانیان، مازیار صمیمی، محمد امین مروج

گروه تاسیسات: آقای مهندس میری

عکاس: آرش اختران

سایت پروژه: گویم

متراژ سایت: ۲۵۰۰ متر مربع

مساحت زیر بنا: ۶۰۰ متر مربع

سال طراحی: ۱۴۰۰

سال ساخت: ۱۴۰۲

شرح پروژه معماری خانه پیرامون خور از زبان معمار

خانه پیرامون خور*، در شمال غرب شیراز در باغ های شهری شهرک گویم، در زمینی به مساحت ۲۰۰۰ متر مربع واقع شده است. محدوده ای که یکی از مقاصد مردم شیراز جهت ساخت ویلا یا همان به اصطلاح خانه های آخر هفته‌ ی خود می‌باشد و با گسترش شهر به سمت شمال غرب اکنون بخشی از شهرداری شیراز است. کارفرمای پروژه جهت طراحی و ساخت یک ویلای دوطبقه و با وجود یک سری مداخلات در سایت، به ما مراجعه کرد.

طراحی ویلا

در اولین برخورد با پروژه، معماران معمولا با این سوال مواجه می‌ شوند که آیا می‌توان به نتیجه آن امیدوار بود یا خیر. در این پروژه، پاسخ اولیه منفی بود. با وجود اقدامات انجام شده توسط کارفرما و مخالفت او با اولین پیشنهادات ما در زمینه دخل و تصرف‌های مورد نیاز، قدرت مانور معمار در ابتدا از دست رفته دیده می‌شد. کارفرما با ساخت یک آلاچیق گرد در سبک کلاسیک، یک استخر با فرم لوبیایی شکل با جکوزی و یک سایه بان با سلیقه شخصی خود و به جهت تمهیدات تاسیساتی که برای آن استخر و جکوزی دیده بود، روی خوشی به تغییرات مد نظر معمار نشان نمی‌داد. بنابراین تلاش گروه بر محاط کردن یک استخر کم عمق به دور استخر موجود بافرم لوبیایی و محاط کردن این ساختمان ویلایی به دور استخر کم عمق متمرکز شد.

این قاب‌بندی توسط استخر جدید و ساختمان، ارتباط مناسبی با کناره‌های باغ و فضای اطراف ایجاد کرد.با اجرای ضلع سوم استخر در ارتفاع و رنگ متریال ساختمان، گروه طراحی توانست استخر بزرگ را به عنوان یک فضای منفی در میانه‌ی فضاهای عملکردی جای دهد. همین امکان با توجه به عرض کم، به پشت بام هم کمک کرد که دید کامل را از سمت باغ داشته باشد. با حفظ استخر موجود، توانستیم موافقت تبدیل آلاچیق کلاسیک به یک سازه چادری مدور در سبک مدرن و درترکیب با فرم لوبیایی استخرو تبدیل جکوزی به محل قرارگیری یک المان عمودی، که یک درخت نخل بود، را از کارفرما دریافت کنیم. یک داد و ستد رضایت بخش برای هر دو طرف که برای تیم ما این نوع مذاکره بسیار آموزنده بود. در نهایت این استخر بود که به عنوان یک هسته، ویلای اطراف خود را به صورت یک جعبه هم ارتفاع و همگن تعریف کرد تا خود مهمترین عضو این ترکیب باشد.

از طرفی کارفرما تمایل به ساخت ویلایی دو طبقه در این زمین داشت. اما ما، ساختمان دو طبقه را به شکل یک طبقه روی زمین و یک طبقه زیرزمین پیشنهاد دادیم. پیشنهادی که به چنارهای دو طرف ساختمان و صنوبرها فرصت خودنمایی می‌داد. در این پیشنهاد، فضاهای مورد استفاده مهمانان، سالن ورزشی چند منظوره، استخر و سونا در زیرزمین قرار گرفت. ارتباط داخلی بین طبقات از طریق یک پله فلزی گرد، با رنگی خاص و متفاوت از سایر فضاها که در فرآیند اجرا ساخته و جایگذاری شده بود، شکل گرفت.

محل قرارگیری توده، ورودی و در نهایت فرم ساختمان به شکلی در نظر گرفته شد که دید فضاهای مهم ویلا مانند پذیرایی و اتاق خواب اصلی به استخر باشد. در پذیرایی به علت متراژ بیشتر، امکان دید دو طرفه هم به استخر و هم به پشت ساختمان وجود داشت. پشت ویلا فضایی جهت ارتباط با آشپزخانه درنظر گرفته شد. سایر اتاق‌های خواب هم در قاب دید خود درختان چنار با پس زمینه دیوار سنگی محوطه را داشتند. ویلا به دلیل داشتن تنها یک طبقه روی زمین، نیاز به ارتباط قوی‌تری با پشت بام داشت تا از آن به عنوان نشیمن استفاده شود. از سوی دیگر، انعکاس فضای جعبه پله ی پشت بام می‌بایست در سمت دیگری از ساختمان انتقال کاربر به طبقه پایین را ممکن می‌کرد.

*خور: به شاخه‌ای از دریا گفته می‌شود که به خشکی داخل شده باشد.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر معماری خانه پیرامون خور دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

منبع: اقتباسی از دانشنامه هنرمعماری

تعداد بازدید: 43

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *