معماری ساختمان مسکونی شماره ۷ ، استودیو معماری چارنگ

معماری ساختمان مسکونی شماره 7

معماری ساختمان مسکونی شماره ۷

معماری: استودیو معماری چارنگ

مساحت: ۳۳۰ متر مربع

سال: ۱۹۹۷

عکاس:خاطره عشقی

معماران اصلی: امین نیشابوری

تیم طراحی: سجاد احرام پوش، غزل عطارها، علی فاطمی، کیمیا ملکی

تیم فنی: احسان افشاری، مصطفی خوبیاری، محمود ابریشمی

موقعیت: ایران، یزد

شرح پروژه از زبان معمار

خانه شماره ۷، هفتمین خانه از مجموعه تمرینات با هدف ایجاد یک تجربه فضایی جدید است. در زمینی به مساحت ۱۵۵ متر مربع در منطقه نوساز یزد ساخته شده است. این خانه برای آقا و خانم حسنی و فرزندشان که به زودی به دنیا می‌ آید، در محله‌ ای طراحی شده بود که بیشتر زمین‌ ها یا ساخته نشده یا در حال ساخت بودند.

نیازمندی های مراجعه کننده که شامل فضاهای متعددی مانند فضای کار، اتاق خواب برای والدین، اتاق خواب برای فرزندان و اتاق خانواده همسر – که به دلیل این که ساکن یزد نبودند، اغلب بین یزد و تهران رفت و آمد داشتند. خانه با آنها به اشتراک گذاشته شد – ما را بر آن داشت تا خانه را به صورت دوبلکس طراحی کنیم. آقا و خانم حسنی پنجره های بزرگ رو به بیرون را می خواستند. با این حال، با توجه به مسائل حریم خصوصی و دید که در شهرهای مذهبی مانند یزد حائز اهمیت است و اهمیت نداشتن دید مستقیم برای همسایگان، طراحی به گونه ای تکامل یافت که نمای محکمی در جلوی نمای بیرونی اصلی داشته باشد. در پشت این نما، حیاطی دو طبقه ایجاد شد که تمام روزنه ها رو به این حیاط بود. این طراحی نه تنها حریم خصوصی را تضمین کرد، بلکه یک تجربه فضایی منحصر به فرد را ایجاد کرد و به نقطه کانونی پروژه تبدیل شد.

حرکات، راه پله های جادار، پل روی پرتو، و بازی نور بین فضاها و حیاط ها، که ممکن است به طور غیرمعمول قرار گرفته به نظر برسند، باعث کاوش در فضاهای مختلف و عبور از مرزهای ایجاد شده می شود. این یک تجربه فضایی جدید و انبوهی از فضاهای جدید ایجاد کرده است. پلکانی که از نما روی حیاط ها حرکت می کند، پله های طبقه پایین و مسیری که به سمت پشت بام می رود، ادامه می یابد و در امتداد پل بالای شهر ادامه می یابد و سکانس های متفاوتی را ایجاد می کند، تجربه ای بدیع را برای ما به ارمغان می آورد. این سفر تا بی نهایت ادامه دارد.

درونگرایی ساختمان نتیجه تقلید عمدی از معماری گذشته نیست، بلکه بازتابی از سبک زندگی، پیشینه و محیط معمار، کارفرما، همسایگان و شهر است که همگی با هدف ایجاد خانه و حس آرامش ذهنیت معمار عمیقاً در اکوسیستم زندگی سال‌ها در بافت سنتی یزد ریشه دارد. افکار و تفکرات آنها در کنار احترامی که برای همسایگان و محله قائل هستند با این نوع خانه ها در هم آمیخته است.

خانه شماره ۷ هفتمین پروژه از ۱۳ پروژه طراحی شده توسط استودیو برای رسیدگی به مسائل خاص در هر پروژه و رفع نیازهای فوری مشتری است. این پروژه عناصری از پروژه های دیگر، از جمله استفاده از رنگ را در خود جای داده است. رنگ آبی برای نشان دادن انزوای درونی و سبز برای ایجاد حس آرامش استفاده می شد. در طول سفر فضایی، رنگ‌ها مانند تابلوهای راهنما عمل می‌کنند: سبز نشان‌دهنده نزدیکی به فضایی آرام‌تر است، در حالی که آبی نشان‌دهنده وجود یک منطقه منزوی است… در این پروژه با توجه به شرایط اقتصادی ایران، مصالح ساده و ارزان‌قیمتی مانند سیمان وجود دارد. ، که به صورت ظریف و صیقلی اجرا نشده است، استفاده شده است.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر معماری ساختمان مسکونی شماره ۷ دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

منبع: Archdaily

تعداد بازدید: 54

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *