گالری و اقامتگاه هنرمندان/استودیو باغ ایرانی

گالری و اقامتگاه هنرمندان/استودیو باغ ایرانی

گالری و اقامتگاه هنرمندان/استودیو باغ ایرانی

معماران: استودیو باغ ایرانی

معمار اصلی: مهسا مجیدی

شرکت های سازنده: البرز، باتیک، دیمه، حیدریان، جوتن پینت ویتنام، کلودیرک، ال جی، صنعت روشنایی نورانه، ترنگ دکور، زین

تیم طراحی: پانته آ پرهامی، انوشه احمدی، هومن نوری دوست، مینا نبوی، کتایون تهرانی

تیم سازنده: کاوه معادی، نعیمه بیگی

مهندس سازه: مسعود داریوشی

مهندس برق: اشکان سجادی

مهندس مکانیک: دانیال کمیلیان

گرافیک و ارائه: نیلوفر کاوه

عکس ها: استودیو دید، کامیار مینوکده

مساحت: ۱۳۶۰ متر مربع

سال: ۲۰۲۳

موقعیت: تهران، ایران

گالری و اقامتگاه هنرمندان واست، واقع در مرکز تاریخی تهران به مساحت ۱۳۰۰ مترمربع، در ابتدا شامل سه طبقه مسکونی و پنج فروشگاه خرده فروشی می باشد. از آنجایی که در دهه ۱۹۳۰ در دوره پهلوی اول ساخته شده است، زبان معماری به شدت تحت تأثیر معماری مدرنیستی و روندهای فرهنگی آن دوران بوده است. در ادامه این مقاله به بررسی معماری و طراحی داخلی این بنای مسکونی تجاری می پردازیم.

منبع الهام

این بنا نیز مانند بسیاری دیگر از بناهای این دوره در مرکز تهران پس از انقلاب اسلامی توسط مالکان رها شده بود. صاحبان اصلی، نوازندگان ارمنی که نوازندگان اصلی پیانو در نزدیکی تالار شهر بودند، در واحدهای مسکونی ساکن بودند. تعامل روزانه آنها با محله اطراف و شکل گیری حس اجتماعی در این منطقه که با ارائه خدمات عمومی از طریق فروشگاه های خرده فروشی تقویت شد، منبع الهام برای بازسازی و هسته اصلی برنامه ریزی جدید برای بازسازی این ساختمان پس از ۴۰ سال رها شدن شد.

تغییرات اصلی

با هدف حمایت از احیای بافت مرکزی شهر تهران و توسعه پروژه بلند مدت احیای بافت‌ های شهری، برنامه‌ های جدیدی اجرا و الحاقاتی به بنا اضافه شد. پس از مقاوم‌ سازی ساختمان با افزودن مهاربندی‌ های فلزی و جلیقه‌ های فولادی بر روی ستون‌ های موجود، سقف‌ های طاق‌ دار توسط تیرهای فلزی نگه داشته شد و بین طبقات بازشو ایجاد شد. دو واحد مسکونی به شش واحد کوچکتر تبدیل شده و یک فضای اداری نیز به برنامه اضافه شده است. خرده فروشی ها به کافه، شیرینی فروشی و فروشگاه های هدیه تبدیل شدند. دعوت از بازدیدکنندگان به مجتمع و برجسته کردن تأثیر قابل توجه آنها بر هویت پروژه از طریق ارتباط روزانه با ساکنان محله.

ایجاد تجربه منحصر به فرد

با نصب سازه الحاقی فلزی ساخته شده در حیاط، کف خاکبرداری شد و فونداسیون و سازه نگهبان اجرا شد. دیوارهای بتنی در اطراف گودال اسکلت فلزی ساخته شد و سازه پلکانی به هم متصل شده است. در سطح سقف، این سازه به ساختمان متصل شده و با سازه فلزی روی پشت بام یکپارچه شده است. مطابق با هویت تاریخی و فرهنگی محله و بناهای اطراف و همچنین ایجاد گره شهری، فضای گالری الحاقی به صورت حجمی در پشت بام این بنا طراحی شده است. به منظور ایجاد یک تجربه منحصر به فرد در حین رسیدن به حجم پشت بام و حفظ راه پله اصلی موجود فقط برای دسترسی مسکونی، یک مسیر عمودی به عنوان امتداد به حیاط اضافه شده که از طریق پل ها و راه پله ها به گالری پشت بام منتهی می شود.

جمع بندی نهایی

هدف از تعریف، طراحی و اجرای این گونه پروژه ها جذب نسل جدید به مرکز شهر تهران است. در سال های اخیر محله ها هویت خود را به عنوان مناطق مسکونی از دست داده و کاربری تجاری یا اداری به خود گرفته اند. با ایجاد پروژه‌ های چند منظوره که کاربری مسکونی در آن بخش ضروری است، بخشی از جمعیت برای زندگی، کار و ایجاد به این محله‌ ها باز می‌ گردند. و علاوه بر احیای منطقه، حس امید، تعلق و علاقه به محله را در بین ساکنین قدیمی افزایش می دهند.

تصاویر

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر از پروژه گالری و اقامتگاه هنرمندان/استودیو باغ ایرانی دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

منبع: archdaily

تعداد بازدید: 745

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *