چگونگی همزیستی با طبیعت در معماری مسکونی کبوترخانه

 

معماری کبوترخانه

طراحی ساختمان مسکونی

چگونگی همزیستی با طبیعت در معماری مسکونی کبوترخانه

معماری: معماران کیوانی

مساحت: ۲۱۰متر مربع

سال: ۲۰۲۲
معماران اصلی: نیما کیوانی و سینا کیوانی

تیم طراحی: محبوبه شاکری، سحر امین االشریحه نجفی

گرافیک: مهسا کیانی و آذین هادی زاده

مدیر پروژه: نیما کیوانی

سال آغاز پروژ: ۲۰۱۷

موقعیت: تهران، ایران

شرح پروژه:

مفهوم اصلی پروژه، چگونگی همزیستی با طبیعت در معماری مسکونی کبوترخانه است. تیم طراحی بعد از بازدید از سایت پروژه متوجه حضور گسترده پرندگان شدند. بنابراین در طراحی این بنا سعی کردند تا محیطی برای همزیستی بین انسان و پرندگان ایجاد کنند. تصمیم بر آن شد تا خانه ای با الهام از کبوترخانه های تاریخی ایران طراحی شود، تا مردم بتوانند در کنار پرندگان زندگی کنند. بنابراین بخشی از فضای داخلی را با استفاده از مواد شیشه ای و شفاف در نقش پاسیو طراحی کردند. محل زندگی پرندگان در فضاهای داخلی موجود در پاسیو با ایجاد بازی مقطعی و اختلاف سطحوح در فضاها و همچنین طراحی ویژه پله ها و سوراخ های داخل فضاها طراحی شده است.

بنابراین در طراحی این فضا علاوه بر ایجاد توالی های مختلف دید و پرسپکتیو بیرونی، شاهد تابش نور از زوایای مختلف دید، و در نتیجه بازی رقص نور با تغییر در زاویه تابش خواهیم بود. علاوه بر این، این نوع طراحی چیدمان پنجره، در زوایای مختلف پیش نویسی ایجاد کرده است که با اقلیم منطقه سازگار است. موقعیت راه پله ها به شیوه ای طراحی شده که در هر طبقه متفاوت باشد و به عنوان محور گردش عمودی، به فضایی بدل شده است که بیننده را به جستجو در فضا دعوت می کند. این فضا تا جایی مورد اهمیت قرار گرفته که پنجره ای از یکی از اتاق خواب ها به سمت راه پله طراحی شده تا کاربر بتواند بازی بخش راه پله را علاوه بر منظره،  از پنجره اتاق در نما مشاهده کند.

علاوه بر این, در مقابل این پنجره کوچک, پنجره ای بزرگتر رو به خارج از راه پله طراحی شده که این امکان را فراهم کرده است تا  درختی را که در طرف درگیر حیاط قرار دارد بتوان مشاهده کرد. طراح برای حفظ خلوص حجم، یک سقف شیبدار سبز به صورت مخفی در پشت دیوارها تعبیه کرده است تا به این مشکل پاسخ دهد و همچنین فضای بام سبز متفاوتی ایجاد کرده که به یکی از لذت بخش ترین فضاهای پروژه تبدیل شده است. در مجموع، فضای داخلی و سقف ساختمان طوری طراحی شده اند که این امکان را برای کاربر فراهم می کند تا حیاط خلوت خود را در محیط اطراف داشته باشد و در عین حال بیننده را به تعامل دعوت می کند. با توجه به خط فکری طراحی به منظور احترام به طبیعت, از مواد ارزان و گاهی اوقات بازیافتی در ساخت و ساز ساختمان مسکونی کبوتر خانه استفاده شده است. بنابراین می توان همزیستی با طبیعت را در معماری مسکونی کبوترخانه مشاهده کرد.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر طراحی ساختمان مسکونی کبوترخانه دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

منبع:Archdaily

تعداد بازدید: 1,022

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *