پوشش نمای ساختمان با شبکه فلزی

پوشش نمای ساختمان با شبکه فلزی

پوشش نمای ساختمان با شبکه فلزی

مدتهاست که متریال شبکه فلزی یا همان Metal Mesh به عنوان پوشش روی نمای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. حجم عظیمی از فلز که بصورت شبکه و با طرح های گوناگون به عنوان پوشش روی نما قرار می گیرد. اگر به ساختمان هایی که با این نوع نما کاور می شوند نگاهی بیاندازید، خواهید دید که زیر کاور متریال شیشه و فریم کار شده و روی شیشه، پوشش نمای ساختمان با این شبکه های فلزی کار می شود. پروژه های شاخصی با این متریال و این سبک طراحی، در خارج و داخل ایران کار شده است. در میان کارهای داخلی با متال مش می توان به پروژه بازار چارسو اشاره نمود که طراحی آن توسط معمار باتجربه کشورمان، مهندس محمد مجیدی صورت گرفته است. قطعا تا بحال بارها نمای چارسو را دیده اید اما برای اینکه نگاهی نزدیک به این ساختمان تجاری داشته باشید، می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

معماری مجتمع تجاری چارسو، محمد مجیدی

اما در این مطلب قصد داریم به بررسی یک ساختمان اداری در شهر مکزیکوسیتی، پایتخت کشور مکزیک بپردازیم که توسط این متریال کار شده است. این ساختمان ۸ طبقه اداری توسط استودیو معماری Belzberg Architects طراحی شده است. نکته ای که ذکر آن ضروری و البته جالب به نظر می رسد این است که عمده ی ساختمان هایی که توسط شبکه فلزی، متل مش یا Steal Facede کار می شوند، عمدتا کاربری تجاری یا اداری دارند. به عبارت دیگر کمتر در ساختمان های مسکونی شاهد استفاده از این متریال هستیم. دلیل این امر هم تا حدودی مشخص است. به نظر نگارنده، دلیل این امر این است که قیمت تمام شده ی این نوع نما تا حدودی بالاست و برای ساختمان هایی که نیاز به خودنمایی و پرزنتیشن قوی دارند، از این نوع متریال استفاده می شود. بنابراین مالکان و طراحان برای ساختمان های تجاری و اداری در مراکز شهری که نیاز به دیده شدن دارند، بیشتر به سراغ استفاده از فلز بر روی نما می روند و ساختمان های مسکونی، کمتر.

ایده های طراحی

یکی از نکات دیگر در این نوع نمای ساختمان که ذکر آن ضروری به نظر می رسد این است که بر روی نماهای این چنینی بیشتر از دیگر ساختمان ها، شاهد استفاده از سبک معماری دیکانستراکشن هستیم. در واقع معماران وقتی قرار است از چنین متریالی بر روی نما استفاده کنند، به سراغ حجم های متفاوتی می روند. این موضوع نیز در نوع خود جالب توجه است.

در ساختمانی که ادامه این بخش مشاهده می نمایید نیز این موضوع صدق می کند. نمای ساختمان به شکلی طراحی شده است که گویی نما در حال چرخیدن است. اما پشت این نمای فلزی عظیم، شیشه و فریم قرار دارد. یکی از کارکردهای این نوع نما این است که دید به داخل ساختمان را کور کرده اما از سمت داخل، دید به بیرون وجود دارد. از طرف دیگر نور طبیعی و آفتاب با تابش بر ساختمان، سایه های بسیار زیبایی را در داخل ساختمان بوجود می آورند که این موضوع را می توانید در تصاویر انتهایی مشاهده نمایید.

در ادامه سخن را کوتاه و دعوت می کنیم تصاویر این ساختمان و پوشش فلزی نمای ساختمان را مشاهده نمایید.

پوشش نمای ساختمان با شبکه فلزی پوشش نمای ساختمان با شبکه فلزی پوشش نمای ساختمان با شبکه فلزی پوشش نمای ساختمان با شبکه فلزی پوشش نمای ساختمان با شبکه فلزی پوشش نمای ساختمان با شبکه فلزی پوشش نمای ساختمان با شبکه فلزی

آنچه در این مطلب ارائه شده، بررسی پروژه ای در شهر مکزیکوسیتی با پوشش نمای ساختمان با شبکه عظیم فلزی است. با استفاده از این فلز، معمار اقدام به طراحی و ساخت حجمی نموده است که در حقیقت از ساختمان جداست و بر روی آن نصب گردیده است. نظر شما در این رابطه چیست؟ اگر نظر و ایده متفاوتی دارید، می توانید از طریق بخش زیر آن را با ما و سایر معماران در میان بگذارید.

 

تحریریه خط معمار

منبع: Archline

تعداد بازدید: 1,310

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *