مقاله معماری: محله مسکونی پایدار “مطالعه موردی نارمک”

معماری محله نارمک،مطالعه موردی نارمک

در این بخش قصد داریم مقاله ای در زمینه ی بررسی معماری و شهرسازی محله ی نارمک تهران ارائه دهیم. این مقاله به بررسی معماری پایدار این منطقه از تهران می پردازد. این مقاله توسط دکتر محمد مهدی عزیزی، دانشیار دانشکده شهرسازی پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، نگارش شده است و در نشریه ی هنرهای زیبا به چاپ رسیده است. این مقاله دارای ۱۲ صفحه است و به طور رایگان از طریق لینک انتهای مطلب قابل دانلود است. در ادامه چکیده ی این مقاله را می خوانید.

چکیده:

به دنبال تغییر در شرایط و عوامل موثر بر گسترش و توسعه ی شهری در دوران اخیر، محله های مسکونی انسان ساخت جایگاه ویژه ای در شکل گیری شهرها داشته اند. در حالی که توسعه شهری پایدار بخش عمده ای از ادبیات شهرسازی سال اخیر را به خود اختصاص داده است، پرداختن به اصول و معیارهای توسعه محله ای پایدار هنوز نیازمند تحقیق و پژوهش فراوان است. محله نارمک تهران را می توان یک محله پایدار دانست که محصول برنامه ریزی و طراحی شهرسازی دوران معاصر است. یافته های تحقیق حاضر نشان می دهد که اصول و معیارهای پایداری محله نظیر هویت، سرزندگی، دسترسی، تنوع، تامین خدمات و امنیت، در حد بالایی در نارمک تحقیق یافته است. با وجود این، آنچه که به عنوان و هشدار دغدغه جدی مطرح است، ظرفیت قابل تحمل محله است. محله نارمک به آستانه ظرفیت های جمعیتی و ساختمانی رسیده و چنانچه نظارت مستمر به عنوان یک اصل مهم مورد غفلت قرار گیرد، اصول و معیارهایی که پایداری محله را تاکنون تضمین کرده اند، از دست خواهند رفت. بدین ترتیب، علاوه بر اصول معمول در برنامه ریزی و طراحی محله ها، اصل ظرفیت قابل تحمل محله می باید به عنوان یک اصل تعیین کننده و اجتناب ناپذیر برای پایداری محله ها مورد توجه جدی قرار گیرد.

 

    دانلود مقاله محله مسکونی پایدار "مطالعه موردی نارمک"  ||   لینک کمکی

    حجم: ۲٫۶ مگابایت

 

تحریریه خط معمار

منبع: http://archline.ir

تعداد بازدید: 2,879

۱ دیدگاه

  1. پوریا گفت:

    مقاله شهرسازی پایدار هست نه معماری پایدار، تفاوت زیادی بین شهرسازی و معماری هست، معمارها کی دست از سر شهرها بر میدارن خدا می دونه.
    نویسنده مقاله هم دکتر عزیز لیسانسه کارتوگرافی، فوق لیسانس برنامه ریزی شهری و دکترای شهرسازی هستن که ربطی به معماری نداره.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *