معماری کیوب کلاب، رتبه سوم جایزه معمار ۹۶

نمای بیرونی رستوران،طراحی داخلی رستوران

معماری کیوب کلاب، رتبه سوم جایزه معمار ۹۶

معماری: دفتر معماری آن

معماران مسئول: روزبه قائم مقامی، مهراد حبیبی

همکاران طراحی: زینب عابدی، سحر زرگر، شبنم خزلی، گیل اوا روحی پور، صبا تقی زاده، سعید کبیری

کاربری : مجموعه ای تفریحی خدماتی شامل کافی شاپ، رستوران ، اتاق ها و فضاهای بازی

موقعیت: تهران ، انتهای خیابان ولنجک، مجموعه تله کابین توچال( بام تهران )

سال: ۱۳۹۵-۱۳۹۶

مساحت زمین: ۱۷۰۰ مترمربع

ساحت ساخته شده: ۱۲۰۰ مترمربع

سازه: بهروز میرمیران

مجری: شرکت آمایش طرح و توسعه پارس (پلاتو)

مدیراجرا: مجتبی توتونچیان

عکاس: حمیدرضا خوانساری ، آرش خوانساری ، کاملیا بهبهانی

مبلمان: مبلمان رست

دکورهای چوبی و فلزی: هارش دیزاین

نظارت: دفتر معماری آن

طراحی منظر: دفتر معماری آن

مصالح: کانتینر، کناف، درب و پنجره UPVC

مجری سازه خرپایی: شرکت سازه های افق نور

مجموعه بام تهران در منطقه ی توچال یکی از قطب های تفریحی شهر تهران به شمار می رود و طی سال های بصورت چشمگیری روند توسعه را طی نموده است. بدین جهت، پروژه هایی با کاربری مختلف در این منطقه بیشتر مورد توجه است. در این راستا محوطه بوستان سلامتی ۲ واقع در مسیر جاده سلامتی به منظور احداث مجموعه ای تفریحی خدماتی در اختیار ما قرار گرفت.

در این پروژه با چندین چالش از قبیل ؛ شرایط خاص محدوده طراحی ، خواسته های کارفرما، محدودیت های مالی و زمانی و همچنین مقررات ویژه ساخت و ساز مجموعه بام تهران مواجه بودیم. قرارگیری برروی دامنه کوه و اشراف به شهر، مشخصه های زمین مورد نظر به حساب می آمد. در مجاورت پروژه، ساختمان زیپ لاین واقع شده است که محدوده کلی زمین را تحت تاثیر قرار داده و حفظ حریم آن باید در طراحی مد نظر قرار می گرفت، از طرفی حفظ دید به شهر و پوشش گیاهی موجود از عوامل تاثیر گذار در جانمایی به شمار می آمد.

کانسپت اولیه طراحی کیوب کلاب با در نظر گرفتن موارد و شرایط ذکر شده، بوسیله کنار هم قرار دادن کانتینرها با حداقل دخل و تصرف در ساختار اصلی آنها شکل گرفت. بدین ترتیب کانتینر به عنوان یک واحد مدولار با استانداردهای ویژه ی خود تبدیل به المان اصلی پروژه در طراحی سازه و معماری آن شد.

جانمایی حجم اصلی کانتینرها در سایت بر اساس مواردی همچون چشم انداز شهری، شکل زمین، حفظ حریم های ذکر شده، کاربری های مورد نظر و در نظر گرفتن دسترسی ها، در ۳ قسمت عمده تعیین شد که ناحیه ی شرقی شامل رستوران و کافی شاپ، ناحیه ی جنوبی در برگیرنده ی کاربری های خدماتی، اداری و بازی جعبه نوردی و ناحیه غربی برای بازی «فرار از اتاق» در نظر گرفته شد.

شکل گیری حجم و پلان پروژه در هر کدام از بخش های مذکور نیز بر اساس دستیابی به دید و منظر بهتر، شرایط اقلیمی، جهت تابش آفتاب در فصول مختلف و مسیر حرکت پیاده ، صورت پذیرفت. با چرخش حجم در طبقه فوقانی قسمت شرقی مجموعه، منظر شهر در چشم انداز ساختمان قرار گرفت و نیز با ایجاد گشودگی در طبقه همکف این بخش ضمن ایجاد حس دعوت کنندگی برای عابرین و حفظ استقلال مجموعه های خدماتی و تفریحی، ارتباط آن ها با محدوده طراحی(فضای شهری) مجموعه بام نیز حفظ شده تا افراد به سمت منظره شهر جذب شوند. بدین ترتیب تنوع فضایی نیز با ایجاد فضاهای باز و نیمه باز در کنار فضاهای بسته حاصل گردید.

برای دستیابی به یکپارچگی در فضای داخلی و خارجی، در طراحی داخلی کیوب کلاب حفظ هویت صنعتی کانتینر به عنوان یک اصل در نظر گرفته شد (طراحی داخلی به سبک صنعتی) و نیز با توجه به ماهیت فلزی جداره ها، تعدادی از کانتینر ها با کاربری شاخص، با رنگ های گرم رنگ آمیزی شد تا در تقابل با فضاهای سرد و صنعتی حاکم قرار گرفته و به لطافت و شادابی فضا بیافزایند و به عبارت دیگر، بالانس رنگ و انرژی در فضا برقرار شود.

در محوطه سازی نیز، همانند جانمایی احجام، با توجه به خطوط اصلی مجموعه، طراحی به صورتی انجام شد که کمترین میزان خاکبرداری و خاک ریزی صورت پذیرد و با کمترین آسیب به سایت ، بستری مناسب برای بناها ایجاد شود.

نمای بیرونی رستوران،طراحی داخلی رستوران نمای بیرونی رستوران،طراحی داخلی رستوران نمای بیرونی رستوران،طراحی داخلی رستوران نمای بیرونی رستوران،طراحی داخلی رستوران نمای بیرونی رستوران،طراحی داخلی رستوران نمای بیرونی رستوران،طراحی داخلی رستوران نمای بیرونی رستوران،طراحی داخلی رستوران نمای بیرونی رستوران،طراحی داخلی رستوران نمای بیرونی رستوران،طراحی داخلی رستوران نمای بیرونی رستوران،طراحی داخلی رستوران نمای بیرونی رستوران،طراحی داخلی رستوران نمای بیرونی رستوران،طراحی داخلی رستوران نمای بیرونی رستوران،طراحی داخلی رستوران نمای بیرونی رستوران،طراحی داخلی رستوران نمای بیرونی رستوران،طراحی داخلی رستوران نمای بیرونی رستوران،طراحی داخلی رستوران نمای بیرونی رستوران،طراحی داخلی رستوران نمای بیرونی رستوران،طراحی داخلی رستوران نمای بیرونی رستوران،طراحی داخلی رستوران نمای بیرونی رستوران،طراحی داخلی رستوران نمای بیرونی رستوران،طراحی داخلی رستوران نمای بیرونی رستوران،طراحی داخلی رستوران نمای بیرونی رستوران،طراحی داخلی رستوران نمای بیرونی رستوران،طراحی داخلی رستوران نمای بیرونی رستوران،طراحی داخلی رستوران نمای بیرونی رستوران،طراحی داخلی رستوران  نمای بیرونی رستوران،طراحی داخلی رستوران نمای بیرونی رستوران،طراحی داخلی رستوران نمای بیرونی رستوران،طراحی داخلی رستوران

پلان ها، دیاگرام ها، سکشن ها و …

تحریریه خط معمار

شرکت معماری آوگون

منبع: http://archline.ir – Archdaily – napparchitects

تعداد بازدید: 2,817

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *