معماری و طراحی داخلی رستوران مدرن و ساده

معماری و طراحی داخلی رستوران مدرن و ساده

معماری و طراحی داخلی رستوران مدرن و ساده

معماری و طراحی داخلی رستوران مدرن و ساده این پروژه که زادگاهش پکن است. این رستوران در هپینگلی، منطقه دانگ چنگ در پکن، مجتمعی با دفاتر اداری و مناطق مسکونی قدیمی در کنار جاده حلقه دوم قرار دارد. فضای اصلی یک انبار بیکار است، طبقه اول چند ستونی است، در حالی که طبقه دوم دارای سقف بلندتر است. ضلع شمالی و جنوبی اتاق دارای یک قطعه دیوار متراکم و پنجره های بزرگ است. ضلع جنوبی ساختمان دارای یک درخت بتکده کهنسال است. در ادامه به بررسی این پروژه خواهیم پرداخت.

کانسپت پروژه

هات پات یک کاسه سفالی است. دوست، نمونه اولیه رستوران را در ذهن خود اینگونه توصیف کرد: «این یک فضای غارنشین ساده است؛ غذاخوری‌ ها از غذاهایی که به ساده‌ ترین روش پخته شده لذت می‌ برند و طعم اصلی مواد را حس می‌ کنند». تحت چنین پیشنهاد منحصر به فردی، ما انتظار داشتیم راهی برای بازگشت به منشأ احساس فضایی پیدا کنیم و بر ارتباط بین غذا، ظروف و تجربه آداب و رسوم در یک محیط مشخص تمرکز کنیم.

طراحان در سفر خود در شمال آفریقا در سال‌ های اولیه، از خانه‌ های سفید و خاکی مردمانی که در واحه‌ های شمال صحرا زندگی می‌ کردند بازدید کردند. لبه ها گرد و صاف هستند، سطوح قوسی و منحنی بر فضای روستایی و غارنشینی در سازه ها تاکید دارند. همانطور که انسان ها در ابتدا زندگی می کردند، غارها بدوی ترین تجربه فضایی را در حافظه بشر شکل دادند. تیم طراحی در این پروژه قصد داشته اند که این تجربه فیزیکی اولیه را در طراحی این رستوران بیاوریم تا “فضای غار ساده” را تجسم کنند.

طراحی نما

عملیات فضایی نیز سفر جستجوی “غار” است، به دلیل دیواره های متراکم تیغه در ضلع جنوبی و شمالی فضا، تصمیم گرفته شد در بین فضا، به فضا بپرداخته شود. به عنوان زبان اصلی در طبقه همکف، طاق بشکه ای ممتد از داخل به خارج گسترش یافته است که نمای منحنی در جلو را تشکیل می دهد. با توجه به ارتفاع طبقاتی بالاتر در طبقه اول، یک طرفه بودن طاق به سیستمی از گنبدهای روی هم قرار گرفته است که از شبکه درونی شده فضای فاصله دار تکامل یافته و منجر به فضای غار می شود. علاوه بر این، “نور سقف” به عنوان عنصری برای تقویت تجربه فضایی غار استفاده می شود.

اجرای گنبدهای روی هم یک فرآیند قانع کننده است. در نتیجه کنترل هزینه در این پروژه کوچک مقیاس، سقف پیش ساخته GRG را انتخاب نشده است، بلکه به صورت دستی توسط کارگران سایت ساخته شده است. ابتدا مرکز و نقاط تقاطع گنبد را در فضای سه بعدی تعیین کردند. سپس دنده های مورب بر اساس طول قوس ساخته شده. پس از آن، اتصال دنده ها به صورت سه بعدی و با حفظ شکاف ها برای نورگیر. آخرین مرحله استفاده از روکش برای ساخت گنبدهای روی هم قرار گرفته است.

فضاهای داخلی

این دو طبقه توسط پلکان عمودی مرتبط هستند که همچنین شبیه سازی یک تاسیسات فضایی پیچیده است که به صورت بصری به عنوان هسته مرکزی طبقه همکف عمل می کند و راهرو و نیم طبقه را در طبقه اول ایجاد می کند. راهرو در جلوی پذیرایی قرار دارد و سقف آینه ای ارتفاع طبقات فیزیکی داخل کانکتور را اغراق می کند و تجسم غار عمودی دیگری را پیکربندی می کند. نیم طبقه اول به عنوان یک ناهارخوری متمرکز استفاده می شود که همچنین فرصت نزدیک شدن به بالای دیوار غار و مشرف به فضای غاردار طبقه اول را ایجاد می کند.

در طبقه همکف، عرشه ها در بین دیوارهای تیغه قرار دارند. برای کاهش تنش از دیوارهای تیغه عمودی به جو، دو ماده متفاوت را بر اساس ریتم آرایه دیوارها انتخاب کرده اند. همینطور در مورد کفپوش، قسمت پایینی با یک روکش آجری ترازو ساخته شده است که از عرشه ها به صورت جامد خاکستری تیره تشکیل شده است. قسمت بالایی با خاکستری روشن پوشیده شده است.

دیوارهای داخلی و خارجی هر دو با مواد مشابه پوشانده شده‌ اند، ما ذرات پوشش را بزرگ‌ تر کردیم و بر ناهمواری آن تأکید کردیم تا تجربه غوطه‌ وری مشتریان از “اولیه” و “غار” را افزایش دهیم. به‌علاوه، اولین‌ ها می‌ توانند با مواد سفالی گلدان‌ ها پیوند بخورند، بنابراین انسجام چشیدن، پسلافیزیا و ادراک را ایجاد می‌ کنند.

تصاویر

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر از پروژه معماری و طراحی داخلی رستوران مدرن و ساده دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

منبع: archdaily

تعداد بازدید: 263

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *