معماری ویلای مدرن پنج‌ دری با نمای آجری

معماری ویلای مدرن پنج‌ دری با نمای آجری

معماری ویلای مدرن پنج‌ دری با نمای آجری

شرکت:  دفتر طراحی مورفکت

معمار:  محمد فرجام

همکاران طراحی:  سعید قاسمی، کیانا بابایی

گرافیست پروژه:  سارا فرد شیرازی

مدیریت اجرا: محمد فرجام

مجری:  حامد زرگرزاده، محمدهادی دبیری

نورپردازی:  محمدعلی زارع

مهندس تاسیسات:  قاسم زارع

مهندس سازه:  مریم فرجام

نوع سازه:  اسکلت بتنی

عکاس پروژه:  آرش اختران

موقعیت:  فارس، قلات

مساحت: ۷۵۰ متر‌مربع

تاریخ شروع پروژه: اردیبهشت ۱۳۹۸

پایان ساخت:  شهریور ۱۳۹۹

معماری ویلای مدرن پنج‌ دری با نمای آجری نمونه ای زیبا از معماری مدرن با الگوبرداری از معماری اصیل ایرانی است. این ویلا با استفاده از متریال آجر در طراحی نما کار شده است. در ادامه به شرح و بررسی ویژگی های معماری این بنای زیبا می پردازیم.

پنج‌ دری چیست؟

پاتاق پنج‌دری: اتاقی که پنج درگاه رو به میانسرا (حیاط) دارد و در خانه‌ های کهن بیشتر برای پذیرایی از مهمان از آن بهره می‌ بردند، در خانه‌ های کوچک‌ تر کارکرد اتاق نشیمن را داشته است. پنج‌ دری یکی از عناصر سنتی معماری ایرانی است. پنج‌ دری به طور معمول یک اتاق بزرگ است که در واقع همان تالار اصلی خانه محسوب می‌ شود و اغلب اوقات رو به ایوان بزرگی است که ۵ پنجره‌ به هم‌ پیوسته برای آن در نظر گرفته شده‌ است.

الگوبرداری از معماری ایرانی

در معماری نوین پنج‌ دری به اتاق نشیمن اطلاق می‌ شود با این ‌حال خانه‌ های سنتی اصیل ایرانی بسیار بزرگ بوده و با تعداد زیادی اتاق ساخته می‌ شده که پنج‌ دری اتاق اصلی خانه محسوب می‌ شده است. در طراحی ویلا پنج‌ دری از الگوهای معماری بناهای مسکونی ایران استفاده شده است. در واقع می‌ توان بنای مدرنی را دید که برگرفته از عناصر معماری ایرانی می‌ باشد. در این ویلا عناصری همچون حیاط مرکزی (قرار گرفتن پنجره‌ ها و بازشوها در حیاط مرکزی)، رعایت حریم فضاهای عمومی و خصوصی، در نظر گرفتن نورگیرها و رعایت کردن عمق سایه‌ بان‌ ها و همچنین استفاده از طبقه‌ فوقانی و استفاده از متریال آجر و نوع چیدمان آن در بازشوها را می‌ توان دید که نقش کنترل و فیلتر نور را ایجاد می‌ کنند.

مدرن با نمای آجری

در روند طراحی این پروژه که برگرفته از الگوی خانه ایرانی می‌باشد، می‌توان به محل قرارگیری ساختمان و به وجود آمدن حیاط مرکزی (میانسرا) اشاره کرد که در ادامه محل قرارگیری بازشوهای فضای عمومی و خصوصی را نسبت به فضای بیرونی مشخص می‌کنیم. فضاهای درونی به گونه‌ای طراحی شده است که ارتباط مستقیم با فضای بیرونی دارند و با در نظر گرفتن تراس در طبقه‌ی فوقانی این ارتباط در طبقات هم در نظر گرفته شده که مشرفیت تراس به حیاط مرکزی و فضای بیرونی باغ می‌ باشد.

بازشوها

نوع قرار گرفتن بازشوها در این پروژه به صورتی‌ ست که می‌ توان دید و نور را با استفاده از مکانیزم متحرک بودن آن کنترل کرد و تمامی بازشوهایی که مشرف به فضای بیرون یا همان حیاط مرکزی می‌ باشند دارای مکانیزمی هستند که می‌ توان نسبت به قرارگیری آنها اندازه‌ بازشوها را تغییر داد. هر بازشو متشکل از چند چرخ و قرقره می‌ باشد که برای جابجایی می‌ توان آنها را در هر فاصله‌ ای به‌ راحتی حرکت داد. برای حفظ امنیت، ساختار فلزی مشبکی در دهانه‌ بازشوها قرار گرفته که با چیدمان آجر پوشیده شد. با حرکت این بازشوها می‌ توان فضای دید و ندید را به وجود آورد و کنترل کرد.

تصاویر

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر از پروژه معماری ویلای مدرن پنج‌ دری با نمای آجری دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

منبع: aoapedia

تعداد بازدید: 1,075

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *