معماری ویلای دوبلکس طاق بر طاق

معماری ویلای دوبلکس طاق بر طاق

معماری ویلای دوبلکس طاق بر طاق

معماران: دفتر معماری KRDS

معمار اصلی: کوروش رفیعی

تیم طراحی: محسن یزدیان، مهسا الهی، احسان دهقانی، شفق جاویدی، محمد صفی، زهرا اعظمی، ثنا رستگار، پانته آ رفیعی

سازه: نوید امیری

نورپردازی: نورسافرم

عکس ها: محمد حسن اتفاق

متراژ : ۴۴۰ متر مربع

سال پایان پروژه: ۲۰۲۳

موقعیت:  ایران، نور

پروژه ویلای طاقدار در انتهای یک شهرک ویلایی در شهر رویان که مشرف به دریای خزر است واقع شده است. در طراحی این پروژه دو هدف دنبال شده است: یکی جنبه معماری. تلاشی برای استفاده از امکانات طاق ها که معماران باستانی ایران به وفور به آن پرداخته اند. دیگری در مورد هماهنگی با محیط زیست این منطقه است. در این مقاله خط معمار به شرح و بررسی این پروژه معماری ویلای دوبلکس طاق بر طاق خواهیم پرداخت.

گنبد های ایرانی و ساختار آن ها

با توجه به هدف اول، به نظر می رسد آنچه با امکانات مصالح و سیستم های ساختمانی روز امکان پذیر بود، در طراحی و ساخت این نوع سازه ها انجام شده است. امروزه با ظهور سازه های فولادی و بتنی پیشرفته، امکانات جدیدی برای آزمایش های جدید بیشتر گشوده شده است و ترکیب بندی های جدید و خلاقانه ای به مجموعه آثار معماری در طاق ها و گنبدهای انجام شده در این مجموعه اضافه شده است.

در معماری ایرانی به دو صورت طاق و گنبد شکل می گیرد، که گنبدهای دو پوسته را می توان نقطه اوج این گونه بناها دانست. این پروژه با پیگیری کارهای انجام شده بر روی ترکیبات ساختاری این نوع گنبد، این بار با ترکیب‌ های جدیدی از طاق‌ ها آمده است، که با بریدن و چرخاندن طاق‌ ها در جهات عمود بر هم و قرار دادن آن‌ها روی هم به‌ گونه‌ ای که باری از هرکدام توسط قوس پایینی تحمل شود، به ترکیب‌ های جدیدی از طاق‌ها اصلی در نوع خود دست یافته است.

در این مدل جدید، بار طاق بالا به صورت نقطه ای روی قطب طاق پایینی منتقل شده و دوباره به دیوارها تخصیص داده شده است. این نوع توزیع بار در ترکیب طاق، قدیمی نیست و تنها با استفاده از تیرهای فولادی امکان پذیر است. علاوه بر این، از نظر بصری قابل درک است، بنابراین معماری را فراتر از جنبه های زیبایی شناختی صرف گسترش می دهد.

هماهنگی با اقلیم در معماری

برای هدف دوم، برای هماهنگی با اقلیم شمالی، جهت گیری ساختمان به سمت شمال و جنوب انجام شده است تا از تهویه مناسب و سبک بهره مند شود. جهت حرکت هوا از سمت دریا است و منافذ مخالف آن کوران ایجاد کرده و هوای داخل را خنک می کند.

ضلع شرقی و غربی تا حد امکان بسته است و سایه روشن حرکت خورشید بر روی طاق ها باعث ایجاد اختلاف دما در طرفین و در نتیجه حرکت هوا در اطراف ساختمان شده است. سیستم سقف مانسارد (شیروانی) برای پوشش قسمت های بالایی ساختمان استفاده شده است. در حالی که دیوارهای پایه سیمانی هستند. اینها همان موادی هستند که در این منطقه برای مقابله با شرایط سخت باران به وفور استفاده شده است.

در ادامه خط معمار شما را به دیدین سایر تصاویر از پروژه معماری ویلای دوبلکس طاق بر طاق دعوت می نماید.

پلان ها،ددیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

شرکت معماری آوگون

منبع: archdaily

تعداد بازدید: 1,920

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *