معماری ویلای افشاریه – آرتور امید آذری

معماری ویلا،طراحی نمای ویلا

معماری ویلای افشاریه – آرتور امید آذری

معمار: آرتور امید آذری
موقعیت: هشتگرد، کرج، ایران
تاریخ: ۱۳۹۴
مساحت: ۱۰۰۰ مترمربع
وضعیت: ساخته‌شده
کارفرما: بهشته ناظری
همکاران طراحی: نوشین صفایی، میثم فلاحی، مولود حسینی امیر
مدل‌سازی: دانیال آذری، مصطفی کمیلی، محسن قنادپور
سه‌بعدی و گرافیک: سپهر ادیب‌زاده، امیرعلی باریکانی
طراح سازه: علیرضا شعبانی
تاسیسات: حسین شاه‌نظری
اجرا: دفتر معماری آرتور و همکاران (AOA)
سرپرست کارگاه: رضا دریس شنه، هادی آذری
عکس: حسین حمزه‌لویی

بازاندیشی در معماری گذشته ایران، از جمله باغ‌های ایرانی، جوهره طراحی ویلای افشاریه را شکل داد، با در نظرگرفتن ارزش‌هایی که بازتاب آن به پدیدآمدن بنا کمک می‌کند، از جمله نظام معنایی باغ ایرانی و تاثیرات روانی محیط باغ بر انسان و ایجاد حس آرامش و دعوت او به تامل و اندیشه، و استفاده از نظام کالبدی باغ ایرانی به کمک عناصری همانند آب، نظام کاشت، مصالح آجری، نحوه استقرار بنا، هندسه شفاف، و مسیریابی.

هویت این مجموعه در گرو یکپارچگی بنای کوشک و طبیعت پیرامون است که از طریق شفافیت جداره‌ها، دعوت‌کنندگی بنا، استفاده از آب و انعکاس بنا در آن، به منصه ظهور رسیده است. در طراحی فضاها، توالی فضاهای باز و بسته  بر اساس مفهوم کوشک ایرانی، سلسله مراتب و نیز کیفیت بصری و اقلیمی فضاها مورد توجه بوده است. به همین سبب، سیالیت و شفافیت بارزی حول وید و پله در مرکز بنا اتفاق افتاده است. فضاهای اصلی نیز در جداره جنوبی آرایش یافته‌اند تا از نور، تهویه و دید مناسب برخوردار شوند.

ترکیب مصالح رایج معماری ایرانی با عناصر شفاف و مدرن، تعریفی از معماری ایرانی و معماری معاصر را ارائه می‌دهد، به گونه‌ای که این نوع ترکیب مصالح در فضای داخل و خارج بنا نمایان است. مسیر ورود از درب ورودی تا عمارت اصلی، توسط یک راه از ترکیب آجر و گیاه متمایز شده است. همچنین ایجاد حوض کم‌عمق در بخش جنوبی بنا، ضمن ایجاد دید و منظر دلپذیر، امکان دست‌یابی به هوای مطلوب، آرامش و حضور آب را مهیا ساخته است.

از دیگر عوامل تاثیرگذار بر طراحی می‌توان به تاکید بر حفظ محیط‌زیست و حفظ درختان موجود در سایت برای پاسداشت طبیعت، استفاده از منابع تجدیدپذیر انرژی، معماری پایدار، بهینه‌سازی اقتصادی، بازیافت مصالح ساختمانی و تصفیه آب اشاره کرد.

کلام آخر اینکه، بنای حاضر تلاش گروهی است که هویت معماری ایرانی را جستجو کرده و دریافته‌اند که اعتلای این معماری را در بافت آجری، حجم سبک و شفاف و دعوت‌کننده، و بهینه‌سازی مصرف انرژی می‌توان یافت.

معماری ویلا،طراحی نمای ویلا معماری ویلا،طراحی نمای ویلا معماری ویلا،طراحی نمای ویلا معماری ویلا،طراحی نمای ویلا معماری ویلا،طراحی نمای ویلا معماری ویلا،طراحی نمای ویلا معماری ویلا،طراحی نمای ویلا معماری ویلا،طراحی نمای ویلا معماری ویلا،طراحی نمای ویلا معماری ویلا،طراحی نمای ویلا معماری ویلا،طراحی نمای ویلا معماری ویلا،طراحی نمای ویلا معماری ویلا،طراحی نمای ویلا

تحریریه خط معمار

منبع: http://archline.ir

تعداد بازدید: 8,861

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *