معماری مسکونی با پیوند معماری سنتی و رویکردهای مدرن

معماری مسکونی با پیوند معماری سنتی و رویکردهای مدرن

معماری مسکونی با پیوند معماری سنتی و رویکردهای مدرن

معماران: فرآیند منطقی در دفتر طراحی معماری

معماران اصلی: احسان حسینی، الهام گرامی زاده

عکس ها: علی گرجیان، استودیو دید

مساحت: ۷۶۰ متر مربع

سال: ۲۰۲۲

موقعیت: اصفهان، ایران

با پیدایش زندگی شهری مدرن، بافت تاریخی اصفهان مانند سایر مناطق تاریخی ایران مرکزی دستخوش دگرگونی های چشمگیری شده است. در طول قرن گذشته، تسلط خودروها در شهرها و شبکه گسترده خیابان‌ ها، محله‌ های تاریخی را تکه تکه کرده و منجر به جدا شدن خانه‌ های قدیمی با حیاط مرکزی شده است که حدود ۶۰ درصد از مساحت شمالی هر قطعه را تشکیل می‌ دهد و چینش شهر را به شدت تغییر داده است. تا جایی که تنها بقایای پراکنده و منزوی از خانه های حیاطی به هم پیوسته در شهر باقی مانده است. در این مقاله به معماری مسکونی می پردازیم که خانه ای اصیل می پردازیم که با ویژگی ها و نیازهای مدرن بازسازی شده است.

تغییر کاربری و بافت شهری

بناهای تاریخی با کارکردهای عمومی مانند مساجد، مدارس، بازارها و کلیساها با رویکردی موزه‌ وار حفظ و بازسازی شده‌ اند و از هدف اصلی خود جدا شده‌ اند و اکنون در خدمت منافع توریستی هستند. خانه‌ های قدیمی که از هجوم زندگی مدرن شهری جان سالم به در برده‌ اند، اما فاقد سازگاری مناسب برای زندگی معاصر هستند، به کاربری‌ های مسکونی و رستورانی تبدیل شده‌ اند. ساکنان این خانه‌ های قدیمی رویای تخریب آن‌ ها و ساختن آپارتمان‌ ها را در سر می‌ پرورانند، در حالی که تعداد کمی از آنها به گزینه ادامه زندگی خود در این خانه‌ های سنتی فکر می‌ کنند.

الگویی نوین در معماری اصیل و مدرن ایرانی

ساختمان هایی که در طول قرن ها تغییرات متعددی را تجربه کرده اند، هنوز الگوی مناسبی برای تکامل در دنیای مدرن پیدا نکرده اند. به همین منظور در این پروژه، تلاش شده است الگویی ایجاد شود که از یک سو، خانه حیاط مرکزی را به یک خانه مسکونی مدرن و به روز تبدیل کند و از سوی دیگر، آشتی بین ساختارهای قدیمی و شهری جدید برقرار کند.

تغییرات جدید در نهایت با ساختار قدیمی به طور شفاف روبرو می شود، سطح حیاط را بالا و پایین می آورد، یک بخش سیال ایجاد می کند و در پایان، کل خانه را به عنوان پرده ای در برابر خاطرات حیاط قدیمی و کلیسا در سراسر کوچه تعریف می کند.

رویکرد های اصلی پروزه

تعریف کل خانه به عنوان حجاب، حفظ خاطرات حیاط قدیمی و کلیسای مجاور می باشد. و به صورت موردی در دو مورد می توان اینگونه توضیح داد:

  1. حفظ، تقویت و مرمت بخش قدیمی موجود.
  2. ادغام یک ساختار مدرن و پویا در بافت موجود.

در نهایت پیوند این دو قسمت به خانه شکل می‌ دهد، خانه‌ ای با پلان باز که برای یک زوج جوان منعطف و مدرن دعوت‌ کننده است. خانه ای برای کودکان، مهمانان، ورزش، شنا، مطالعه و آرامش است – خانه ای خلوت و در عین حال شفاف در میان بافت متراکم و شلوغ شهر اصفهان.

تصاویر

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر از پروزه معماری مسکونی با پیوند معماری سنتی و رویکردهای مدرن دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

منبع: archdaily

تعداد بازدید: 539

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *