معماری مرکز تحقیقات هواشناسی قم ، دفتر معماری ایده و اجرا

معماری مرکز تحقیقات هواشناسی قم

تصاویر اجرای مرکز تحقیقات هواشناسی قم

معماری: دفتر معماری ایده و اجرا

معماران اصلی: مسعود نعمتی، علی نعمتی

مساحت: ۲۷۰۰ متر مربع

عکاس: استودیو دید

سرپرست تیم: نسترن تهرانی

تیم طراحی: نسترن نامور، نگین امیری، بیتا اسماعیلی، صبا رستم نژاد، کاوه خواجوی

تیم فنی: پدرام احمدی، کامران نراقی پور، پدرام زرپاک، شهاب خانجانی، اسماعیل سالاری

موقعیت: ایران، قم

شرح پروژه معماری مرکز تحقیقات هواشناسی قم از زبان معمار

مصرف جهانی انرژی روزانه در حال افزایش است و بیشتر انرژی مصرف شده در سراسر جهان از سوخت های فسیلی تامین می شود که منجر به آلودگی و گرم شدن کره زمین می شود. اتخاذ استراتژی هایی برای کاهش مصرف سوخت های فسیلی ضروری است. در ایران این نیاز به ویژه قابل توجه است زیرا حدود ۹۸ درصد انرژی مصرفی کشور از منابع فسیلی تامین می شود. با توجه به جغرافیا، اقلیم و معماری غنی بومی ایران، اتخاذ راهکارهای معماری می تواند مصرف انرژی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

پروژه آتی مرکز تحقیقات هواشناسی در قم که دارای آب و هوای گرم و خشک است، با توجه به ماهیت تحقیق، بر کاهش مصرف انرژی متمرکز شده است. این طرح شامل راه حل های ساده و در عین حال مقرون به صرفه برای ایجاد یک ساختمان سبز و سازگار با محیط زیست است که صرفه جویی در مصرف انرژی را به حداکثر می رساند. این راهکارها نه تنها مصرف انرژی مربوط به تاسیسات مکانیکی (سرمایش و گرمایش) را کاهش می دهند، بلکه با به حداکثر رساندن نور طبیعی، استفاده از انرژی الکتریکی را کاهش می دهند.

این پروژه مطابق با سنت معماری ایرانی ۲۵ درجه به سمت شمال شرقی جهت گیری شده است و نصب تراس ها و پانل های عمودی با کنترل ورود نور شدید خورشید آسایش را برای کاربران فراهم می کند. سهولت اجرا و تکرارپذیری بالقوه این راه حل ها باعث می شود که تأثیر گسترده تری داشته باشد. از دیگر عوامل موثر در طراحی پروژه می توان به محدودیت در پوشش گیاهی و سایه به دلیل سکوی آب و هوا، مورفولوژی ساختمان های اطراف و وجود پایگاه حمله هوایی در محل پروژه اشاره کرد که منجر به انتخاب انباشته افقی برای طرح ریزی شد.

در نتیجه محدودیت ها و راه حل ها، مصرف انرژی ساختمان سالانه ۳۶ درصد کاهش می یابد، در حالی که با حفظ نور طبیعی کافی، آسایش بصری و حرارتی بهبود می یابد. سازمان این طرح با اتصال اتاق ها از طریق فضاهای داخلی نیمه باز و بسته، تنوع فضایی ایجاد می کند و نقاط دسترسی متنوعی را برای کاربران فراهم می کند. ورودی های مجزا در ضلع جنوبی و شمالی، متصل به هسته مرکزی و یک راه پله معلق، کیفیت و انعطاف پذیری فضا را افزایش داده است.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر معماری مرکز تحقیقات هواشناسی قم دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

منبع: Archdaily

 

تعداد بازدید: 83

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *