معماری ساختمان مسکونی شماره ۱۰ ، دفتر معماری پادیاوپارت

معماری ساختمان مسکونی شماره 10

معماری ساختمان مسکونی شماره ۱۰

معماران: پادیاو پارت

مساحت:  ۱۴۵۰ متر مربع

سال:  ۲۰۲۲

عکاس: محمد حسن اتفاق

معماران اصلی: بهرام شکوهیان، امیر فاضلی

مشاوران برق: گروه طراحی A4

تیم طراحی: بهار سعادت، رامین رهروانی، آرمیدا رضوی

مهندس سازه: فضل الله جهانگرد

مهندس مکانیک: محمدرضا قدوسی زاده

شرح پروژه معماری ساختمان مسکونی شماره ۱۰ از زبان معمار

پروژه مسکونی ظفر زمانی آغاز شد که سرمایه گذاران برای طراحی متناسب با طبقه متوسط ​​با کیفیت فضایی مناسب به دفتر ما مراجعه کردند. گزینه های نموداری مختلفی برای چیدمان فضا در نظر گرفته شد. در نهایت، نموداری که الزامات پارکینگ را برآورده می کرد انتخاب شد.

در طول فرآیند طراحی، برای ارتقای کیفیت فضایی لابی ورودی، جعبه راه پله را تغییر مکان دادیم و اجازه دادیم ورودی طبقه همکف کاملاً مستقل از محوطه پارکینگ باشد و از بیرون به لابی هویت مستقل و شفافی بدهد. تلاش برای به حداقل رساندن تعداد سطوح پارکینگ انجام شد. از طریق تجزیه و تحلیل بیشتر و اقدامات طراحی مناسب، سطوح پارکینگ را از دو به یک سطح زیرزمین کاهش دادیم. این امر نه تنها باعث کاهش هزینه ها و استفاده بهینه از فضای زیرزمینی شد بلکه فضای بیشتری را برای واحدهای مسکونی فراهم کرد.

دو نوع آپارتمان طراحی شد: واحدهای یک خوابه و دو خوابه به ترتیب با متراژهای ۷۰ و ۱۰۵ متر مربع. این طراحی با در نظر گرفتن ویژگی ها و نیازهای شهروندان طبقه متوسط ​​تهران، اطمینان حاصل کرد که هر واحد مسکونی می تواند به بهترین شکل پاسخگوی نیازهای ساکنان باشد.

برای طراحی نما، گزینه های مختلفی در نظر گرفته شد و معیارهای زیر به انتخاب طرح نهایی کمک کرد: شکستن ریتم پنجره ها، ترکیب سطوح شفاف و جامد در یک بافت همگن، در نظر گرفتن نما به عنوان یک ساختار حجمی و نه یک پوسته خارجی. گسترش حجم نما به داخل فضاها با ادامه دیوار آجری در داخل و تبدیل عناصر ساختاری نما به سطح یا حجم یکپارچه و همگن.

از آنجایی که آجر در فرهنگ ایرانی نمادی از سکونت و اصالت است، تصمیم گرفتیم از آجر به عنوان ماده پوشش غالب و ترکیب با مصالح دیگر استفاده کنیم. برای تبدیل عناصر ساختاری نما به حجم، جان پناه ها را به گونه ای طراحی کردیم که به صورت سه بعدی گسترش یافته و با سطوح فلزی به یک بافت همگن ترکیب شوند. بدنه فلزی خاکستری، در پیوند با آجر مجاور، ترکیب جالبی از مواد و رنگ ها ایجاد کرده است. یکی دیگر از عناصر نما، بدنه پوششی درز انبساط است که به جای صرفاً یک پوسته پوششی، به عنوان یک ساختار حجمی در ارتباط با سایر عناصر نما طراحی شده است.

همانطور که گفته شد، برای اطمینان از اینکه نما فقط یک پوسته بیرونی نیست، بسیاری از بدنه های آجری به داخل ساختمان کشیده شده و دیوارهای اتاق نشیمن یا اتاق خواب را تشکیل می دهند. ماژولی که فضاها و نما بر آن استوار است با ابعاد آجر و نیم آجر تعیین می شود. با گنجاندن کمدها در جلوی نما، کارایی فضا را به حداکثر رساندیم و نمای مدولار و بافتی ایجاد کردیم. علاوه بر این، با توجه به سبکی و سنگینی حجم ساختمان‌ها در دو طرف، ترکیب بافت نما تکمیل شد تا به تعادل بصری نمای شهری و لطافت خط افق کمک کند.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر معماری ساختمان مسکونی دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

منبع: Archdaily

تعداد بازدید: 137

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *