معماری ساختمان مسکونی دریا ، دفتر معماری هوبا طرح

معماری ساختمان مسکونی دریا

معماری ساختمان مسکونی دریا

معماری: دفتر معماری هوباطرح

مساحت: ۱۲۳۰ متر مربع

موقعیت: ایران، تهران

سال: ۱۴۰۲

عکاس: پرهام تقی اف

مشاور طراحی: دفتر معماری هوباطرح

معمار اصلی: هومن بالازاده

معمار پروژه: الهام سیفی آزاد

تیم طراحی: الهام سیفی آزاد، مریم اقلیمی

تیم طراحی داخلی: علیرضا باقری، سحر سنایی

طراحی جزئیات: سمیرا برومند، آیدا ابراهیمی

طراح گرافیک: ایمان یوسفی مدیر پروژه: محمد جوادیان-محمد یار محمدی

ناظران سایت: محمد جوادیان، سمیرا برومند

مهندس مکانیک و برق: آقای نیکخو

مهندس سازه: علیرضا جم

طراحان منظر: شرکت گروه ساکو سبز سازه.

طراح آجر لعابدار: شرکت دامون

طراحان نور: شرکت فاد

طراح مبلمان: شرکت نشیمان

شرح پروژه معماری ساختمان مسکونی دریا از زبان معمار

در سال‌ های اخیر، تهران مانند بسیاری از شهرهای دیگر ایران، جهش ساخت و ساز شهری را تجربه کرده است که عمدتاً بر ساختمان‌ های متوسط ​​در بافت شهری تمرکز دارد. ساختمان های آپارتمانی در میان یکدیگر قرار گرفته اند و اغلب فقط از یک طرف نور دریافت می کنند. در این پروژه نما به صورت یک سطح سبز و نور افزا طراحی شده است که با ایجاد نمای دوجداره به دست می آید. یک لایه داخلی، ساخته شده از مواد لعابدار مربوط به فضاهای خالی، نور مسی رنگ را به فضاهای داخلی منعکس می کند و نمای پروژه را به یک دیوار سبز تبدیل می کند. در این پروژه، ایده فضاهای سبز، پنجره ها و فضاهای داخلی برای ایجاد ساختاری یکپارچه با هدف بهبود فضاهای داخلی و خارجی ادغام شده است.

شکل‌ گیری فضایی پروژه از دو مفهوم اصلی نشأت می‌ گیرد: «وُید» و «جرم» که هر کدام با مادی بودن پروژه ترکیب شده‌ اند. هدف نهایی ایجاد الگویی قابل تکرار برای این نوع آپارتمان های مسکونی است که می تواند به ارتقای کیفیت زندگی در آپارتمان های شهری کمک کند و به عناصر فضایی پروژه حس پایداری بدهد. ساختار ایجاد شده در نمای بیرونی یک کل منسجم را از طریق عناصر با فرمی ظریف برای حفظ وضوح در تفسیر پروژه تشکیل می دهد.

مادیت پروژه بر اساس دو عنصر شکل گرفت: آجر لعابدار برای بخش خالی، افزایش بازتاب نور و ارائه یک تجربه نورپردازی منحصر به فرد در فضای خالی. سنگ بازیافتی با بافت دانه ای که نمایانگر حجم های مسکونی پروژه است. این رویکرد سازمانی می تواند گردش هوا و نور را در داخل آپارتمان ها به حداکثر برساند و به فضاهای نیمه باز اجازه می دهد تا نقش مهم تری در زندگی روزمره ساختمان های آپارتمانی شهری ایفا کنند.

چگونه نوآوری را به نمایش می گذارد؟ یکی از اهداف اصلی این پروژه افزودن کیفیت فضایی به فضاهای فراموش شده در آپارتمان های مسکونی و ایجاد راهروی فضای باز در داخل ساختمان برای تامین تهویه طبیعی و همچنین مناظر بصری دلنشین بین فضاهای نیمه باز ساختمان بود. ساختمان (بالکن، راه پله و فضای خالی داخلی). ارزیابی مجدد مقررات شهر از بالا به پایین و دستیابی به یک گونه شناسی تکراری از دیگر اهداف این پروژه بود. تعریف نما به عنوان لایه احاطه کننده فضاهای سبز، پنجره ها، نفوذ نور و همچنین نیازهای داخلی ساکنین از اهداف این پروژه بود که با ضخیم شدن پوسته نما محقق شد. نما اکنون مجموعه ای از فعالیت های مختلف است که نه تنها کیفیت فضاهای داخلی را افزایش می دهد، بلکه میزان نفوذ نور خورشید جنوب را از طریق لایه پوشش گیاهی روی این لایه کنترل می کند.

در این پروژه، مصالح ساختمانی بخشی از استراتژی طراحی هستند:

  1. سنگ بازیافت شده از معادن اطراف تهران، حجم جامد ساختمان را تشکیل می دهد.
  2. آجرهای لعابدار مسی رنگ، مشخص کننده فضاهای نیمه باز و بازتاب نور و سایه هر دوی این مواد به تعریف کیفیت فضایی پروژه کمک می کنند.

چگونه سودمند است؟ در این پروژه سعی بر آن شد تا یک نوع شناسی ساختمانی جدید ایجاد شود که تهویه طبیعی در فضاهای بسته و نیمه باز آپارتمان ها را افزایش داده و مصرف انرژی سرمایشی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. ایجاد فضاهای نیمه باز قابل استفاده در گونه های مسکونی در مقیاس کوچک در ارتقای کیفیت زندگی چنین ساختمان هایی ضروری است. در این پروژه هدف ایجاد نمونه اولیه با قابلیت تکثیر در پروژه های مختلف در سطح شهر بود.

پالت مواد در این پروژه با ایده استفاده از سنگ های بازیافتی معادن اطراف تهران شکل گرفت. در این پروژه از سنگ های بازیافتی در اشکال و اندازه های مختلف استفاده شده است. از سوی دیگر، سطح حفره ها با آجرهای لعابدار سنتی ساخته شده در کوره های الکتریکی پوشانده شده است تا استفاده از روش های سنتی و پایدارتر در تولید مصالح ساختمانی را ترویج دهد. ویژگی بازتابی آجرهای مسی لعابدار کیفیت فضاهای این فضاهای خالی را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر معماری ساختمان مسکونی دریا دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

منبع: Archdaily

تعداد بازدید: 206

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *