معماری ساختمان مسکونی خانه خاکی / دفتر معماری EZ

معماری ساختمان مسکونی خانه خاکی / دفتر معماری EZ

معماری ساختمان مسکونی خانه خاکی

معماران: EZ Studio

معمار اصلی: پدرام ایزدی بروجنی

مشاور فضای سبز: گودرزی

تیم طراحی: پریا ایزدی، راضیه شمس، علیرضا صانعی

مهندسی: پ.ایزدی

عکس ها: علی گرجیان

مساحت: ۱۰۰ متر مربع

سال: ۲۰۲۲

مشاور گرافیک: Studio ADD

موقعیت: قهدریجان، ایران

معماری ساختمان مسکونی خانه خاکی پروژه ای است که در آن با نگاهی تازه روبرو هستیم. گاهی اوقات، هیچ کاری انجام ندادن، چیزهایی را به همراه می آورد که بزرگ ترین فرد قادر به انجام آن نیست. گاهی اوقات، عدم ساختن می تواند فضایی را ایجاد کند که هر ساخت و ساز باعث بهبود احساس آن نمی شود. کم کردن از آنچه که باید باشد، اضافه کردن به آنچه که نیست. چیزی که به سختی قابل مشاهده است و تنها رابط بین فضاهای مختلف است که در امتداد یکدیگر معنا پیدا می کنند. مسیری که ذهن را به حرکت وا می دارد تا انسان بتواند در آن زندگی پیدا کند. خلأ تکمیل کننده ای که نمای بیرونی و داخلی، تفرجگاه و سکون، گوشه های صمیمی نور و سایه را تعریف می کند که در وحدت با کل معماری که حضور شما در آن بین درون و بیرون در نوسان است، یک عالم خرد جذاب را ایجاد می کند. در ادامه به بررسی این پروژه می پردازیم.

  سبک زندگی شهری و جذابیت روستایی

اما خانه به عنوان یک ظرف نه تنها آسایش مطلوب را که ثمره تعامل با اقلیم و فرهنگ است برای ساکنان خود به ارمغان می آورد، بلکه مفهوم همسایگی را در ارتباط با سایر ارگان ها ایجاد می کند. به همین ترتیب، کوچه مفهومی است که هم افزایی بین این تعاملات را تعریف می کند. اگر خانه یک خانه باشد، می تواند نقطه ای بین سبک زندگی شهری در داخل و جذابیت روستایی در بیرون ایجاد کند. خانه اینگونه ساخته شد. قرار نبود ویلایی باشد. هدف ما ایجاد خانه ای خواهد بود که در عین حال راحتی زندگی شهری در داخل و سادگی ظاهر روستایی در بیرون را در خود داشته باشد. تازه متولد شده ای که به سرعت جایی در دل روستا پیدا می کند و تجربه زندگی متفاوتی را رقم می زند در هر قدم ساکنان را به دنیایی جدید فرا می خواند.

زمین

مسیر داستان ما خانه بود. فلنور که در اطراف بامبو قدم می زند بالا و پایین می رود و کنجکاوی ایجاد می کند که منجر به کشف مکان های صمیمی و غیرمنتظره می شود. مکانی که نظاره گر روشنایی آسمان آبی و صمیمیت بی صدا فضاهای خصوصی است. زمین به دلیل ماهیت خود یکی از بهترین مصالح ساختمانی پایدار است، زیرا از نظر تاریخی طولانی ترین مصالح مورد استفاده بشر است. این محصول به طور جهانی در دسترس طبیعی با جرم حرارتی سنگین است. جیره بندی یا انحصاری نیست و ضد آتش و صدا است. به این دلایل، ما یک ماده واحد را برای ساخت خانه انتخاب کرده ایم: زمین rammed.

متریال اصلی

اول از همه مکانی برای ته نشین شدن آب ایجاد شد و خانه با کوبیدن خاک حاصل از کندن زمین ایجاد شد. کثیفی انباشته شده دانه بندی، پردازش شده، لایه به لایه در قالب های چوبی بزرگ ریخته شده، کوبیده شده و با دست فشرده می شود. هر روز قسمتی از دیوار ساخته می شد تا زمانی که قالب ها باز شود و دیوار نفس بکشد و ملات خشک شود. این شیوه ساخت، تجربه ای ناب بوده که در سایه دانش بومی های مجربی که سال ها با خاک زندگی کرده اند و با خلق و خوی و سرکشی آن آشنا هستند، محقق شد.

این خانه خاکی با مصرف کم انرژی و ساخت و ساز کم هزینه، آرام آرام شکل گرفت تا در جای خود محکم بماند، سال ها در قلب زادگاهش ایستاده و در نهایت در آغوش طبیعت بدون آلودگی محیط زیست آرام بگیرد.

تصاویر

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر از پروژه معماری ساختمان مسکونی خانه خاکی / دفتر معماری EZ دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام ، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

منبع: archdaily

تعداد بازدید: 1,594

۱ دیدگاه

  1. عابدین یاری کامرانی گفت:

    سلام شماره تماسی از معماران ویا مهندسی این خونه خاکی در قهدریجان میخواستم برای مشورت اگر عنایت بفرمایید متشکرم واقعا شاهکاره این کار بسیار ساده ولی چیچیده دست مریزاد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *