معماری ساختمان تجاری فود تترا با استفاده از آجر و بتن در نما

معماری ساختمان تجاری فود تترا با استفاده از آجر در نما

معماری ساختمان تجاری با استفاده از آجر و بتن در نما

تالار فود تترا / استودیو طراحی OJAN

معماران: OJAN Design Studio

معماران اصلی: اوجان سلیمی، دنا خاکسار

عکس ها: م.ح.حمزه لویی

مساحت: ۶۰۰ متر مربع

سال: ۲۰۲۲

موقعیت: اهواز، ایران

معماری ساختمان تجاری با استفاده از آجر و بتن در نما در ساختمان تالار فود تترا که یک ساختمان تجاری در سه طبقه به مساحت ۶۰۰ متر مربع است، دارای چند کاربری تجاری می باشد. این هتل در خیابان کیان آباد اهواز واقع شده است که دارای عملکردهای مختلفی مانند کافه، رستوران و قنادی می باشد. این ساختمان قبلاً با نماهای سنگی مسطح بدون هیچ گونه ارزش معماری در مجاورت ساختمانهای عمدتاً بلند آجری پوشیده شده بودند. بنابراین، مشتری طرحی را پیشنهاد کرده که نه تنها با ساختمان‌ های اطراف مطابقت داشته باشد، بلکه از نظر بافت منحصر به فرد باشد. با در نظر گرفتن این موارد، اولین هدف حفظ هماهنگی ساختمان با شهر و ایجاد یک گونه شناسی جدید برای جذب هر رهگذری بود. در ادامه به بررسی ویژگی های این پروژه می پردازیم.

بازسازی نما با حفظ سازه بتنی

در مراحل اول، نمای موجود برداشته شد، اما سازه بتنی به عنوان شبکه ای دست نخورده برای پشتیبانی از نمای جدید حفظ شد. از آنجایی که ساختمان بین دو ساختمان آجری قرار گرفته بود، رنگ آجری به نوعی بین رنگ ساختمان های همسایه انتخاب شد. سپس دیوارهای آجری وارد سازه شده و منحنی شدند تا به عنوان تداوم پوسته شهر عمل کنند و مردم را به داخل هدایت کنند. در نتیجه، چندین دیوار آجری منحنی بین سلول‌ های بتنی وجود دارد، در حالی که هر دیوار بسته به عملکردش، شعاع و زاویه‌ ای منحصر به فرد دارد. یک دیوار به طور خاص برای ورودی طراحی شده است. برخی از دیوارها صندلی های رستوران را پوشانده اند و برخی دیگر به عنوان دیوارهای جداکننده مستقیم عمل می کنند. علاوه بر این، از آجرهای آجری برای وسوسه کردن مشتریان برای لمس آنها و خیره شدن در سایه ها و انعکاس نور استفاده می شد. این آجرها تا حدودی دست ساز بوده و در نتیجه هر آجر بافت و فرم منحصر به فردی دارد. در واقع این تقریب در الگوی آجرها یک اثر هنری تلقی می شود که هرگز توسط ماشین ساخته نمی شود.

طراحی داخلی با استفاده از محرک‌ های حسی‌

مراحل پایانی، طراحی داخلی با استفاده از محرک‌ های حسی‌ تر مانند گیاهان مختلف در جعبه‌ های گل، دیوارهای سبز، گلدان‌ های آویزان و به‌ ویژه یک درخت نخل بلند در مرکز فضای خالی به عنوان نمادی از بافت گرمسیری آن توسعه یافت. همچنین استفاده از مواد قابل لمس مانند بتن، فلز سیاه و چوب طبیعی در مبلمان و دکوراسیون همگی با آجرها و گیاهان هماهنگ بود. این پروژه شامل دو سطح بسته، یک تراس نیمه باز و یک روف گاردن باز است که علیرغم انسجام در شکل‌ بندی‌ ها، تجربیات فضایی متفاوتی را ارائه می‌ دهد. تترا فود هال الگوی رقص دیوارهای منحنی است که ملودی شهر را به داخل گسترش می دهد.

تصاویر

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تنصویر از پروژه معماری ساختمان تجاری فود تترا با استفاده از آجر در نما دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

منبع: archdaily

تعداد بازدید: 382

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *