معماری خانه آجری توحیدی ، امیر کدخدا محمدی

معماری خانه آجری توحیدی

معماری خانه آجری توحیدی

معمار مسئول: امیر کدخدا محمدی

موقعیت: ایران آذربایجان غربی

تاریخ ساخت بنا: ۱۳۹۹

مساحت زیربنا:۸۰۰مترمربع

تیم طراحی: ناصر کدخدامحمدی، کاویس رشیدی، مظفر زیویه، بهزاد سجادیان، دلنیا کاکه باوه، شهین تابانی

مهندسین سازه: جلال مروتی، هیرش شمس برهان

مهندسین تاسیسات برق و مکانیک: اسعد رشیدی ،لقمان محمودنژاد

عکاس:محمد مرادی

شرح پروژه معماری خانه آجری توحیدی از زبان معمار

بافت شهرهای امروزی در احاطه ساختمان‌ هایی به غایت غریب و بی‌ هویت تحت عناوین نماهای رومی، کلاسیک و… قرارگرفته که متاسفانه هیچ سنخیت و قرابتی با مکان و بستر فرهنگی خود ندارند و سیمایی آشفته و بی‌هویت را برای شهرها به ارمغان آورده‌اند، این در حالی است که در روزگاری نه چندان دور سکونتگاه‌ها و بافت‌های شهری دارای هارمونی و هماهنگی با همدیگر و همساز با اقلیم و در پیوند مستقیم با طبیعت بودند و ضمن ایجاد خاطره و پیوند با ریشه‌های تاریخی خود، هویتی منحصر برای ساکنان متصور می‌نمودند .

خانه آجری توحیدی در زمینی به مساحت ۲۵۴ متر مربع در بافت مرکزی شهر بوکان واقع شده و دارای زیر بنایی درحدود ۸۰۰ مترمربع در چهار طبقه می باشد. در طبقه همکف فضاهای خدماتی شامل لابی ورودی، پارکینگ و سرایداری احداث شده و فضاهای عمومی مانند نشیمن، پذیرایی، آشپزخانه و خواب مهمان در طبقه اول واقع شده‌اند. دراین طبقه، حیاطی در بخش جنوبی ساختمان هم در نظر گرفته شده است. طبقه دوم مشتمل بر خواب والدین به همراه سرویس و اتاق لباس و همچنین خواب فرزندان می باشد و طبقه سوم سوئیتی کامل ساخته شده است .

روند شکل گیری طرح و عوامل تاثیر گذار بر آن

بارزترین شاخصه‌ی این خانه، استفاده از آجر سنتی در نما و بدنه‌ی شهری آن می باشد. آجر به عنوان مصالح غالب در منطقه و پیوند آن با خاطرات غالب مردم (از هردو منظر ساخت و استفاده از آن) چهره ای آشنا برای ساکنان و رهگذران محسوب می گردد. آرایش آجر و ترکیب آن با بازشوها و مصالح دیگر از جمله سنگ ازاره، ناودانی، فلاشینگ و نرده و رعایت اصول بکار‌گیری آنها همانند ایجاد پنجره های سه تایی، برجستگی‌ها و فرورفتگی‌های حجم نما، هره‌چینی ، فخر و مدین و ایجاد سایه روشن درنما بافتی آرام و منطقی را بوجود آورده است .

در معماری ساختمان مسکونی فوق رابطه‌ ی درون و برون، ارتباطی تعریف شده می‌باشد که ضمن رعایت حریم خانه، توانسته ارتباطی متعارف را نیز بین معبر و رهگذران با ساکنان خانه بوجود آورد. طبقه همکف با عقب نشستن ۲ متری از بر معبر و ایجاد پیرنشین و باغچه در آنجا، ورودی ساختمان را تعریف می ‌نماید. ایجاد دو دسته پنجره سه تایی در دو طرف نما و تعبیه حجم وسطی به عنوان شومینه در مرکز آن که اتفاقا برجسته نیز شده و دودکش فلزی آن نیز نمایان است، ضمن برقراری دیالوگ درون خانه با برون آن، یادآور اصول و رسوم خانه‌های قدیمی در اهمیت و مرکزیت آتش در گردهم آوری ساکنان خانه می باشد.

در طبقه دوم خانه که فضاهای خواب فرزندان است در بر معبر واقع شده با احداث تراسی در جلو پنجره‌ها، این ارتباط با واسطه انجام شده و ضمن رعایت حریم خواب‌ها و دعوت نور به داخل فضا‌ها، به سبک شدن نمای ساختمان در محل اتصال به آسمان نیز کمک کرده است.

در ضلع جنوبی ساختمان نیز رفتاری متفاوت با ساخت و سازهای موجود در شهر ایجاد شده است، عقب‌نشینی پله‌ای طبقات در جنوب، امکان احداث حیاطی دارای حوض و باغچه را در ارتباطی مستقیم با فضاهای اقامتی طبقه اول بوجود آورده است. این حیاط ضمن باز‌آفرینی حیاط‌ های فراموش شده، در پی ایجاد الگویی برای احیاء دوباره پیوند و تعامل انسان با طبیعت و آسمان و نور خورشید با توجه به اقلیم سرد منطقه می‌ باشد. این عقب نشینی در طبقه دوم هم ادامه دارد تا ضمن ارتباط بصری حیاط‌ های بالا و پایین امکان بهره‌ وری هرچه بیشتر از نور خورشید برای خواب‌ ها هم میسر گردد.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر معماری خانه آجری توحیدی دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

منبع: دفتر معماری دکتر امیر کدخدا محمدی

تعداد بازدید: 4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *