معماری آپارتمان مسکونی دانش ، محمد آقاجانی

معماری آپارتمان مسکونی دانش

معماری آپارتمان مسکونی دانش

معمار مسئول: محمد آقاجانی

طراح سازه : مهندس قزلجه

موقعیت: ایران، استان گلستان، گنبد کاووس

طراحی تاسیسات : آقای دهگان

مجری: آقای دهگان

مساحت زيربنا : ۱۵۷۸ متر مربع

مساحت زمين پروژه : ۲۹۵ متر مربع

سال شروع و خاتمه‌ اجرا:  زمستان ۹۸، زمستان ۱۴۰۰

نوآوري ها و مزاياي پروژه

استفاده از آجر به عنوان متریالی در دسترس و هماهنگ با بافت شهر گنبد کاووس، هم چنین ایجاد الگویی قابل گسترش در طراحی و سهولت در اجرا

شرح پروژه از زبان معمار

پروژه معماری ساختمان مسکونی دانش با سازه ای ساخته شده برای طرای معماری و به اصطلاح رایج “طراحی نما ” پیشنهاد شد. سازه ای پنج طبقه روی همکف با یک کنج (پخی )، طبق ضوابط شهرداری که طراحی را سخت تر می کرد .

مسأله اصلی رسیدن پروژه به کیفیتی بود که شاید در نگاه اول آوانگارد به نظر نرسد اما تلاش کرده در سایه اقتصاد، توجهی به شهر و گسترش الگوی موجود در خود با کیفیتی مطلوب داشته باشد و تا حدی در وهله اول به خود و در وهله دوم به همسایگی ها و جداره ها توجه کند. (تکثیر الگوی پروژه در بافت شهری)

دخالت معماری در ابتدا از طرفی در جهت فعال کردن آن کنج و به خدمت گرفتنش برای ایجاد لایه های مختلف (درون و بیرون) و از طرف دیگر هماهنگی بیشتر آن با سه وجه نما بود .

در طراحی وجوه مختلف بنا باید به گذر شهری و نسبت آن با پروژه هم توجه می شد، بازشو های متناسب با یک بنای مسکونی ، استفاده از گیاه آویز در نما و استفاده از آجر به عنوان یک متریال نام آشنا، در دسترس و مرتبط با پیشنیه شهرو میل گنبد، به درک بهتر و دیالوگ بیشتر با این گذر کمک قابل توجهی کرد.

به صورت کلی طراحی این ساختمان باید طوری انجام می شد که متناسب و در ارتباط با محیط پیرامونش باشد الگوی به کار رفته در طراحی می تواند در آینده به عنوان یک الگوی قابل گسترش در ساختمان های مجاور استفاده شود .مقابل هر پنجره یک فلاورباکس قرار گرفت تا حس بهتری به استفاده کنندگان منتقل کند .همچنین بازشو ها عموما با ابعاد بزرگتر از حالت عادی طراحی شدند.

نبش پروژه به عنوان نقطه ای مهم در نظر گرفته شد به طوری که هم از داخل بنا و هم از بیرون مورد توجه قرار بگیرد. باکس هایی جهت قرار گیری درختچه در نبش پروژه طراحی شد که از داخل ساختمان قابل دسترس هستند و از درون و بیرون نمایی سبز ایجاد می کنند.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر معماری آپارتمان مسکونی دانش دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

منبع: محمد آقاجانی

 

تعداد بازدید: 212

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *