چطور یک مطب دندانپزشکی جذاب برای کودکان طراحی کنیم؟

چطور یک مطب دندانپزشکی جذاب برای کودکان طراحی کنیم؟

چطور یک مطب دندانپزشکی جذاب برای کودکان طراحی کنیم؟

تجربه‌ی رفتن به دندانپزشکی برای یک کودک در مقایسه با یک فرد بزرگسال متفاوت است. بسیاری از کودکان از آن جایی که تجربه‌ی خوشایندی از رفتن به دندانپزشکی ندارند یا اولین بار است که به چنین جایی مراجعه می‌کنند احساس ترس یا اضطراب دارند، اگر شما به عنوان یک دندانپزشک قصد راه‌اندازی بخش کودکان در مطب خود را دارید خوب است با مهم‌ترین نکات طراحی مطب دندانپزشکی کودکان آشنا شوید.

اهمیت طراحی داخلی مطب دندانپزشکی کودکان

طراحی دکوراسیون برای هر فضایی مهم است، اهمیت این موضوع برای یک فضای پزشکی که مختص کودکان است بیشتر است. کودکان به فراخور سن و میزان توانایی‌های شناختی که دارند برای رفتن به محیط‌های درمانی دچار اضطراب می‌شوند، بنابراین با یک طراحی داخلی خوب می‌توان آن‌جا را به یک محیط شاد، سرگرم کننده و قابل ارتباط برای آن‌ها تبدیل کرد. به صورت کلی اهمیت یک طراحی داخلی خوب برای مطب دندانپزشکی کودک تامین موارد زیر است:

·         ایجاد یک محیط گرم و خوشایند برای کودک

·         ایجاد حس خوب برای کودک از آمدن به مطب

·         کاهش استرس کودک

·         حفظ ایمنی کودک

·         سرگرم شدن کودک با بازی

چه چیزهایی مطب دندانپزشکی کودک را جذاب می‌کند؟

حال که از اهمیت طراحی مطب دندانپزشکی آگاه شدیم باید بدانیم که چطور می‌توانیم اتاق دندانپزشکی کودک را جذاب و خلاقانه کنیم؟

وقتی پای بچه‌ها وسط باشد رنگ‌های گرم، شاد و متنوع حرف اول را می‌زند. پس از آن‌ نیز توجه به نور است که یک طراحی داخلی خوب و کامل را به همراه می‌آورد.

رنگ‌ها

طبق علم روانشناسی کودک هر رنگی احساسات و عواطف خاصی را در آن‌ها ایجاد می‌کند برای مثال اگر در طراحی داخلی فضای دندانپزشکی رنگ قرمز تند را به کار ببرید می‌تواند برای کودک احساس خطر را تداعی کند اما وقتی از رنگ‌های ملایم‌تر استفاده کنید به طور خودکار موجب احساس آرامش در آن‌ها می‌شود.

نورپردازی

نورپردازی از دو جنبه‌ی تزئینی و عملکردی بسیار مهم است. نور پردازی مطب باید به گونه‌‌ای باشد که هم دندانپزشکان و تکنسین‌ها بتوانند به خوبی به کار خود بپردازند و هم کودک و همراه او بتوانند احساس بهتری داشته‌باشند. برای مثال نور شدید در فضاهای کوچک اگر با رنگ‌های تند ترکیب شود باعث اضطراب کودک می‌شود و اگر نور ضعیف باشد بر عملکرد خود تکنسین اثر می‌گذارد.

۷ ایده‌ برای طراحی مطب دندانپزشکی کودکان

برای اینکه یک فضا برای کودک به بهترین نحو طراحی شود ۷ ایده جذاب را بیشتر بررسی می‌کنیم.

استفاده از رنگهای گرم یا آرامش‌بخش

استفاده از ترفندهای دکوراسیون کلینیک دندانپزشکی اطفال می‌تواند اضطراب کودکان را از بین ببرد و حتی آنها را هیجان زده کند. در داخل اتاق درمان، می‌توان تم‌ها و طرح‌های رنگی مانند حیوانات، یا شخصیت‌های کارتونی محبوب را گنجاند که برای پسران و دختران در هر سنی جذاب باشد.

چطور یک مطب دندانپزشکی جذاب برای کودکان طراحی کنیم؟

چطور یک مطب دندانپزشکی جذاب برای کودکان طراحی کنیم؟

از آن جایی که عموما تجهیزات دندانپزشکی از متریال استیل ساخته می‌شوند بنابراین مهم است که در طراحی سایر اجزای مطب از رنگ‌های متنوع و شاد استفاده کنید که احساس خوشایندی به کودک بدهند، مثلا رنگ‌هایی مانند سبز، آبی، زرد و نارنجی برای کودکان بسیار جذاب هستند و با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند.

استفاده از کاغذ دیواری و برچسب‌های طرح کارتونی

دیوارهای مطب جای خوبی برای مانور دادن روی طراحی‌های کودکانه است. امروزه کاغذ دیواری‌های مخصوص کودک این امکان را به شما می‌دهد تا با استفاده از آن‌ها فضای یک محیط را بیش از پیش برای کودکان مناسب کنید.

استفاده از مبلمان متنوع و راحت برای کودکان

مبلمان و صندلی‌های به کار رفته در اتاق باید علاوه بر رنگ‌ و طرح جذاب، برای فیزیک کودکان نیز مناسب باشند تا بتوانند راحت روی آن بنشینند.

چطور یک مطب دندانپزشکی جذاب برای کودکان طراحی کنیم؟

چطور یک مطب دندانپزشکی جذاب برای کودکان طراحی کنیم؟

قرار دادن بازی‌های ساده و جذاب در اتاق انتظار

از آن جایی که بچه‌ها آستانه‌ی تحمل پایینی دارند بهتر است در فضای انتظار کودک میزهای بازی کوچکی با بازی‌های ساده مانند بازی‌های فکری و… قرار دهید تا با آن مشغول شوند.

استفاده از المان‌های ساده کودکانه

المان‌های کودکانه روی طراحی اتاق دندانپزشکی کودک تاثیر زیادی دارند.این المان‌ها می‌توانند شامل پازل یا جورچین، مدادرنگی، شخصیت‌های کارتونی و … باشند.

توجه داشته باشید که استفاده از شخصیت‌های کارتونی که بچه‌ها به آن علاقه‌مند هستند مانند اسپایدرمن، پلنگ صورتی، تام و جری، مرینت و… برای آن‌ها بسیار جذاب است و این کار باعث می‌شود بچه‌ها سریع‌تر از هر زمانی با فضا ارتباط برقرار کنند.

طراحی اتاق درمان

جذابیت محیط، گرافیک محیطی خلاقانه، رنگ و نور همگی می‌توانند تاثیر مستقیم در بهبود فرایند درمان داشته باشند. یونیت‌های دندانپزشکی کودک در رنگ‌های روشن فضا را بسیار مطلوب و جذاب میکنند.

استفاده از تکنیک‌های جذاب مانند نصب صفحه تلویزیون در سقف یا نورپردازی‌های خلاقانه برای منحرف کردن توجه کودک به کار دندانپزشک و کاهش اضطراب کودک زمانی که روی صندلی دراز می‌کشند بسیار کمک می‌کنند.

درطراحی اتاق درمان، باید برای والدین کودک نیز صندلی‌هایی در نظر بگیرید تا کودک از حضور والدین در کنارش احساس اطمینان و ارامش داشته باشد.

چطور یک مطب دندانپزشکی جذاب برای کودکان طراحی کنیم؟

چطور یک مطب دندانپزشکی جذاب برای کودکان طراحی کنیم؟

استفاده از مدیا در مطب

در طراحی داخلی مطب دندانپزشکی کودکان نباید استفاده از مدیا و رسانه را دست کم گرفت. پخش کارتون از تلویزیون اتاق انتظار یا درگیر شدن با یک نوع بازی و گیم هنگام درمان می‌تواند کاری کند که حواس کودک پرت شود و درگیر آن موضوع شود. اهمیت این کار در حین کار درمان برای پزشک در این است که بتواند کار خود را راحت‌تر انجام دهد و کودک نیز استرس بسیار کمتری را تجربه کند.

دادن یک هدیه‌ی کوچک پس از درمان

پس از اینکه کار درمان کودک تمام شد می‌توان به آن‌ها یک هدیه‌ی ساده و کوچک مانند بادکنک و… داد تا تجربه‌ی آن‌ها از مراجعه به آن‌جا به یک تجربه‌ی خوشایند تبدیل شود.

هزینه‌ی طراحی مطب دندانپزشکی کودکان

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای کسانی که قصد طراحی یک محیط را دارند مطرح می‌شود میزان هزینه‌ است. باید گفت هزینه‌ی دکوراسیون داخلی یک کلینیک دندانپزشکی کودکان به عوامل مختلفی بستگی دارد که عبارتند از موراد زیر:

مساحت کلینیک

میزان مساحت کلینیک در میزان استفاده از متریال‌هایی مانند چراغ‌های نور، کاغذی دیواری، مبلمان و… موثر است. در نتیجه هر چه متریال بیشتری استفاده شود هزینه‌ی بیشتری در برگرفته می‌شود.

بخش‌های مختلف خدمات درمانی

اگر کلینیک شما بیش از یک اتاق درمان داشته باشد هزینه‌ی طراحی آن نسبت به زمانی که تنها یک بخش درمانی داشته‌باشد کمتر خواهد بود.

طراحی دکوراسیون داخلی کلینیک

پیش از انجام هر طراحی، شما با کارشناس مربوطه مشاوره‌ی لازم را خواهید داشت، در پایان، نوع طراحی که برای مطب خود انتخاب می‌کنید از دیگر عوامل تاثیر گذار در میزان هزینه‌ی نهایی است.

نتیجه گیری

طراحی داخلی مخصوصا برای محیط‌های درمانی راهی است که به صورت غیر مستقیم بر تجربه‌ی افراد در استفاده از یک محیط اثر‌گذار است، بنابراین پرداختن به آن بسیار مهم است. حال اگر مراجعان یک فضا کودکان باشند اهمیت این موضوع به مراتب بیشتر می‌شود چرا که توانایی‌های شناختی یک کودک در مواجهه با درد و محیط‌های درمانی بسیار متفاوت‌تر از بزرگسالان است.

تعداد بازدید: 45

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *