مسابقه طراحی المان ورودی منطقه گردشگری صفه

مسابقه طراحی المان ورودی منطقه گردشگری صفه

مسابقه طراحی المان ورودی منطقه گردشگری صفه

پروژه ای که در این بخش معرفی خواهد شد مربوط به مسابقه طراحی المان ورودی منطقه گردشگری صفه می باشد. شهر اصفهان به دلیل جاذبه های بسیاری که در خود جای داده است یکی از ۵ شهر برتر گردشگری ایران است. همچنین به دلیل وجود معماری زیبای ایرانی و بسیاری از پل‌ های سرپوشیده، تونل‌ های زیبا، کاخ‌ ها، مسجد ها و مناره‌ های منحصربه‌ فرد در فرهنگ ایرانی، نصف جهان لقب گرفته است.

ویژگی های اصلی پروژه

در پروژه مسابقه طراحی المان ورودی منطقه گردشگری صفه با توجه به اینکه در چند سال اخیر از آن شکوه و عظمت معماری گذشته فاصله گرفته است، ما در تلاش بوده ایم در طراحی این سردر موارد ذیل را لحاظ کنیم:

  1. کاربری مجموعه
  2.  معماری ایرانی در کنار معماری مدرن
  3.  تعاملات اجتماعی و جذب گردشگر
  4. تکنولوژي و پایداری انرژي
  5.  متریال ساخت با توجه به اقلیم منطقه

۱-کاربری مجموعه

یکی از موارد حائز اهمیت در طراحی، کاربری مجموعه بود. یکی از مهم ترین تفریح ها برای جذب گردشگر به این مجموعه تله کابین و یکی از مهم ترین اجزا تله کابین چرخ دنده های کاهش سرعت (deceleration) می باشد که رمپ دوار ما از بالا به آن شبیه می باشد گویی ماشین ها را به داخل مجموعه هدایت می کند. همچنین باتوجه به اینکه کوه صفه به صورت کج می باشد و ورودی به مجموعه نیز با شیب ملایمی به سمت داخل می رسد، ما صفحه رمپ را نیز به همین شکل با شیب ملایمی کج درنظر گرفتیم تا دید و منظر مناسبی نسبت به شهر برای بازدید کنندگان فراهم آورد.

۲-معماری ایرانی در کنار معماری مدرن

در طراحی این سردر سعی بر تلفیق معماری مدرن در کنار معماری ایرانی داشتیم. رمپ دوار نمایی از معماری مدرن و طاق های پایه ها نمایی از معماری ایرانی میباشد.
همچنین با توجه به وجود حیاط مرکزی در برخی بناهای اصلی و معروف اصفهان مانند میدان نقش جهان و میدان امام با ایجاد مرکزیت در کلیت سردر و رمپ، قرار دادن حوض در وسط و فضای سبز در اطراف آن سعی بر نمایان کردن این تلفیق داشتیم.
هندسه بخشی جدانشدنی در معماری ایرانی میباشد. ما سعی کردیم تناسبات و هندسه را در طراحی این مجموعه به درستی به کار ببریم تا بازدید کننده در کنار بتن و سازه مدرن روح فضای معماری ایرانی را حس کنند.

۳-تکنولوژي و پایداری انرژي

به دلیل قرارگیری اصفهان در اقلیم خشک و نیمه خشک و وجود نور خورشید به مقدار قابل ملاحظه روی دو پایه پشتی سردر که در ارتفاع بالاتر قرار گرفته اند صفحات فتوولتاییک را درنظر گرفته ایم که بخشی از برق مجموعه ( سیستم گرمایشی و سرمایشی و المنت های رمپ) را تامین می کند.
این صفحات در تمام طول روز نور خورشید را جذب کرده و در قسمتی از اتاقک نگهبانی ذخیره می شود.
همچنین درصورت بارش برف و باران آب اضافی جمع شده در سطح رمپ و همچنین آب های سطحی روی زمین توسط آبراه هایی که در کناره های مسیر آن ایجاد شده به سمت پایین حرکت کرده و توسط لوله هایی که در بدنه پایه های رمپ تعبیه شده به سمت زیرزمین و مخزن آب هدایت می شود.
این آب ها توسط پمپ هایی جهت آبیاری قطره ای درختان و فضای سبز مجموعه استفاده می شود.

۴-افزایش تعاملات اجتماعی و جذب گردشگر

در طراحی این سردر هدف تنها کاربری سردر نبود بلکه ما به فکر جذب افراد عادی و گردشگران نیز بوده ایم. به این شکل که افرادی که در حال گذر هستند مشتاق و کنجکاو به بازدید از سطح شهر توسط رمپ شوند. فضای موجود در مرکز رمپ یک پلازا و فضای اجتماعی کوچک را به وجود آورده و این باعث بالا رفتن تعاملات اجتماعی و احساس سرزندگی میشود. این مجموعه میتواند نقطه ای برای جذب گردشگر و بازدید کننده برای مجموعه گردشگری صفه و همچنین شهر اصفهان باشد.

 ۵-متریال ساخت با توجه به اقلیم منطقه

متریال استفاده شده در این سردر(رمپ و پایه ها) تماما بتن بوده که با توجه به آب و هوای منطقه و کوه صفه و همچنین بارش برف و باران و وزش باد های شدید مقاوم میباشد. تعمیرات و نگهداری بتن بسیار به صرفه بوده و با توجه به مقدار بارش باران در آن منطقه موجب مستحکم تر شدن آن میشود.

توضیحات درمود سردر بام صفه

در ابتدای ورودی پیاده به مجموعه دو دستگاه پله در نظر گرفتیم که کاربران و گردشگران با استفاده از آنها به ورودی و خروجی رمپ میرسند. گشودگی این فضا میان پله ها به شکلی میباشد که در بدو ورود بیننده را به فضای مرکزی و پله ها جذب کند.

هنگامی که بازدیدکننده به بالای رمپ میرسد، میتواند دید مناسبی به سطح شهر داشته باشد و یا به وسیله گرفتن عکس های هنری و بازنشر آن در فضای مجازی به دیده شدن بیشتر و بهتر مجموعه کمک کنند.

زمانی که بازدیدکننده به مرکز آن میرسد با فضایی سرسبز و حوضی در مرکز آن مواجه میشود که می تواند مکثی چند دقیقه ای در آن فضا داشته باشد و در انتهای آن محل قرارگیری اتاقک نگهبانی، مانیتورینگ، اتاق استراحت و سرویس بهداشتی جهت استفاده نگهبانی و گردشگران قرار داده شده است.

بدنه دیوار های مجموعه هتل هما و پارکینگ

باتوجه به جنس بدنه سردر که بتن میباشد، از ورق های بتنی اکسپوز در عرض ۲.۵ و ارتفاع ۳ متر با ضخامت ۳ سانتی متر درنظر گرفتیم که در کنار هم روی این دیوار ها اسکوپ شوند و بین آنها مطابق شکل زیر چراغ هایی قرار دادیم تا روشنایی خیابان و پیاده رو را تامین نمایند.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر از پروژه مسابقه طراحی المان ورودی منطقه گردشگری صفه دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

تعداد بازدید: 340

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *