مراحل اجرای نمای ساختمان

مراحل اجرای نمای ساختمان

طراحی نمای ساختمان توسط روه معماری آوگون

 

داشتن نمایی زیبا و متناسب با با بافت شهری نیازمند یک طراحی هوشمندانه و متفکرانه می باشد، اما برای رسیدن به جذابیت در نمای جذاب و زیبا صرفا طراحی خلاقانه و منحصر به فرد کافی نیست، بلکه باید این طرح به صورت اصولی و درست اجرا شود چرا که در بسیاری از موارد دیده شده که نمای ساختمان به دلایل اجرای نامتناسبی که داشته، جلوه ی بصری مورد انتظار را به مخاطبانش ارائه نمی دهد. همانطور که قبلا بدان اشاره کردیم، طراحی نمای ساختمان یکی از بخش های مهم در معماری ساختمان می باشد. به همان اندازه که شما باید نکات مهم و ضروری در طراحی نمای ساختمان را بدانید، همچنین باید به طور کامل با مراحل اجرای آن نیز آشنا شوید. از این رو خط معمار در این بخش قصد دارد تا شما عزیزان را به طور خلاصه با مراحل اجرای نمای ساختمان آشنا سازد.

مراحل اجرای نمای ساختمان

اجرای نمای ساختمان به طور عمده شامل سه بخش زیر می باشد:

_ طراحی نمای ساختمان

_ زیرسازی یا شاسی کشی

_ اجرای نمای ساختمان

طراحی نمای ساختمان

مراحل اجرای نمای ساختمان

طراحی نمای ساختمان توسط گروه معماری آوگون

از مهم ترین و در واقع حساس ترین مراحل ساخت و ساز انواع ساختمان، طراحی نمای آن می باشد. همانطور که قبلا بدان اشاره کردیم نمای هر ساختمان همچون لباسی بنا را پوشش داده و علاوه بر محافظت ساختمان از عوامل خارجی، معرف ویژگی و سبک فضای درونی ساختمان می باشد. نمای زیبا و جذاب علاوه بر این که توجه مخاطبانش را جلب می کند، همچنین نقش مهمی را در سیمای بصری شهر ایفا می کند. افزون بر این نمای زیبا و متناسب، ارزش و اعتبار ساختمان را افزایش می دهد. بنابراین شما باید ر طراحی نمای ساختمان خود حساسیت بالایی به خرج دهید. در طراحی نمای ساختمان عوامل زیادی همچون بافت شهری، نوع کاربری، سبک طراحی و به علاوه میزان بودجه ی کارفرما تأثیر گذارند. در این راستا گروه معماری آوگون با بهره گیری از معماران و طراحان با تجربه و خلاق آماده ارائه خدمات مختلف در زمینه ی طراحی و اجرای نمای ساختمان می باشد. شما می توانید جهت مشاوره و اطلاع از قیمت ها با شماره زیر تماس بگیرید.

شماره تماس:

۰۲۱-۸۸۷۲۸۱۲۴

تاییدیه کمیته نما

اگر در حال ساخت ساختمان باشید، حتما به خوبی می دانید که یکی از مراحل کار این است که نمایی که قصد دارید آن را اجرایی نمایید، توسط شهرداری و بویژه کمیته نمای ساختمان شهرداری مورد تایید باشد. هر منطقه شهرداری در شهرهای بزرگ ، دارای کمیته نمای اختصاصی خود است که بر اساس ضوابط و قوانین حاکم بر معماری ساختمان های آن منطقه ، نماهای ارائه شده را تایید یا رد می کند. به این منظور شما نیاز خواهید داشت که طرحی برای نمای ساختمان داشته باشید که به کمیته ارائه نمایید.

در این راستا ، گروه معماری آوگون جهت طراحی نمایی که به تایید کمیته نما برسد، در کنار شما خواهد بود. ما سعی می کنیم برای ساختمان شما نمایی طراحی کنیم که :

  • از نظر طراحی ، خلاقانه و متفاوت باشد.
  • از نظر کمیته نما به تایید برسد و اگر نیاز به ویرایش باشد، تا گرفتن تاییدیه ، ما در کنار شما هستیم.
  • از نظر هزینه بهینه و مقرون به صرفه باشد.
  • با توجه به بودجه و هزینه مورد نظر شما برای این کار ، بهترین متریال های ممکن در آن به کار گرفته شده باشند.
  • اصول معماری و مهندسی به طور کامل در آن رعایت شده باشد.

خلاقیت در طراحی نمای ساختمان

یکی از بندهایی که در قسمت پیش به آن اشاره نمودیم این بود که ما سعی می کنیم نمایی طراحی کنیم که خلاقانه و متفاوت باشد. همانطور که می دانید، اکثر سازندگان  ساختمان در سطح شهر ، با توجه به قیمت بالای زمین و ساخت ، سعی می کنند از تراکم و سطح اشغالی که قوانین شهرداری در اختیار آن ها قرار داده ، نهایت استفاده را ببرند و حتی یک سانتی متر هم پرتی نداشته باشند.

با این اوصاف ، می بینیم که شهر پر از ساختمان های مکعب مستطیل است که هیچ گونه تغییری در حجم معماری آنها داده نمی شود. به همان دلیل استفاده از نهایت تراکم ممکن . رسیدن به بالاترین متراژ ممکن.

در این شرایط ، کاری که ما به عنوان معمار و طراح نمای ساختمان شما انجام می دهیم این است که سعی می کنیم حرکات خلاقانه روی نما ایجاد نماییم. از آنجا که دست ما در بازی کردن با حجم معماری ساختمان بسته است، می کوشیم روی نما خلاقیت مان را پیاده سازی نماییم. بر این اساس چندین گزینه طراحی (آلترناتیو) به شما به عنوان کارفرما ارائه می شود تا دست تان در انتخاب باز باشد.

زیر سازی یا شاسی کشی

مراحل اجرای نمای ساختمان

شاسی کشی نمای ساختمان

شاسی کشی یا به عبارتی زیر سازی یکی از مهم ترین و اصلی ترین مراحل اجرای نمای ساختمان به حساب می آید. قبل از اتصال و نصب متریال اصلی نما، معمولا شاسی کشی انجام می شود، هدف معماران از انجام این کار، ایجاد یک بستری مناسب و سطحی صاف جهت نصب و اتصال متریال نما می باشد. توجه به این نکته ضروری است که هر گونه خطایی در زیر سازی می تواند منجر به ایجاد مشکلات اساسی در اجرای نمای ساختمان شما باشد و برای شما هزینه های اضافی را به بار آورد. از این رو در زیر سازی نما باید دقت کافی صورت گیرد.

پروفیل زیر سازی نما برای متریال مختلف (سیمان، چوب، کامپوزیت) متفاوت می باشد، از این رو اولین و مهم ترین چیزی که در زیر سازی باید بدان توجه داشته باشید، انتخاب متریال مورد نیاز است. در کل باید گفت که نوع و جنس پروفیل با توجه به نوع جنس نما و طراحی آن صورت می گیرد.

پس از انتخاب متریال مناسب باید نقشه های فاز ۲ شاسی کشی را تهیه کنید. انجام این امر بر عهده ی معمار می باشد. این نقشه تمامی جزئیات و اطلاعات مرتبط با اجرای نما از جمله پروفیل مورد نیاز، ابعاد و ضخامت، محل اتصال شاسی کشی به سازه، ابعاد جوش و نوع جوش وجود دارد.

پس از اتمام این مرحله، ریسمان کشی نما انجام می پذیرد. در این مرحله تمامی برجستگی ها و فرورفتگی های نمای ساختمان مشخص و تراز می شود. اگر این مرحله به درستی انجام نشود، ممکن است زیر سازی نما تراز نشده و موجب دوباره کاری گردد. بدین ترتیب برای سازنده هزینه های اضافی را به همراه خواهد داشت. در نهایت زیرسازی (شاسی کشی) با استفاده از پروفیل ها و طبق نقشه ی فاز دو صورت می گیرد. اجرای این مرحله با توجه به متریال مختلف متفاوت می باشد.

اجرای نمای ساختمان

در نهایت بعد از این که زیرسازی نما آماده شد، مرحله نهایی صورت می گیرد. آخرین مرحله از اجرای نمای ساختمان اتصال متریال به بستر آماده شده و صافِ حاصل از مرحله شاسی کشی می رسد. همانطور که می دانید متریال مورد استفاده از نمای ساختمان مختلف می باشند. در میان متریال کاربردی در نمای بیرونی ساختمان می توان به سنگ، چوب، بتن، آجر، شیشه و غیره اشاره کرد. اگر قصد آشنایی با متریال های مرسوم و پر استفاده برای نمای ساختمان را دارید، پیشنهاد می کنیم حتما مطلب زیر را مطالعه نمایید:

نگاهی به متریال کاربردی در نمای بیرونی ساختمان ارزان قیمت

توجه به این نکته ضروری می باشد که اتصال هر یک از این متریال به سطح زیرساخت به طور یکسان نبوده و به واسطه ی ملات، پیچ و مهره و یا آداپتور(برای نماهای شیشه ای) با توجه به ماهیتی که دارند، صورت می گیرد.

طراحی و اجرای نمای ساختمان توسط گروه معماری آوگون

مراحل اجرای نمای ساختمان

طراحی و اجرای نمای ساختمان توسط گروه معماری آوگون

گروه معماری آوگون با دارا بودن کادری متخصص و مجرب سال هاست که سعی بر این داشته تا با ارائه ی طرح های نوین در معماری و طراحی داخلی رضایت کارفرمایان رابه خود جلب کند. طراحان و معماران در گروه معماری آوگون با توجه به نیازها و خواسته های کارفرما مدرن ترین، به روز ترین و با کیفیت ترین طرح نماها را با توجه به بودجه ی کارفرمایان ارائه می دهند. شما می توانید جهت مشاوره، طراحی و اجرای نمای ساختمان خود با مشاوران و کارشناسان ما در گروه معماری آوگون تماس بگیرید.

شماره تماس:

۰۲۱-۸۸۷۲۸۱۲۴

نمونه نماهای طراحی شده توسط دفتر معماری آوگون

این مجموعه در طی سال های فعالیتش نمونه های بی نظری از طراحی نمای ساختمان با کاربری های مختلف را طراحی و اجرا ساخته که در ادامه تعدادی از این نمونه ها را برای شما به اشتراک خواهیم گذاشت:

نمونه نمای مسکونی

مراحل اجرای

طراحی نمای ساختمان مسکونی توسط گروه معماری آوگون

نمونه نمای اداری

نمونه نمای ویلا

سبک های مورد استفاده برای طراحی و اجرای نمای ساختمان

در ادامه قصد داریم شما را با سبک های معماری که برای طراحی نمای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند ، آشنا نماییم. امروزه به طور معمول ، برای نمای ساختمان از دو یا نهایتا سه سبک معماری مورد استفاده قرار می گیرند:

نمای مدرن : امروز در شهر تهران و همینطور سایر شهرهای ایران ، ساختمان ها معمولا دارای نمای مدرن هستند. برای نمای مدرن می توان از متریال های مختلف استفاده نمود. متریال هایی از جمله آجر ، سنگ ، شیشه ، سیمان شسته و … . در لینک های زیر می توانید نمونه های مختلف نمای مدرن را مشاهده نمایید:

بررسی نمونه های برتر نمای آپارتمان لوکس و آجری

نگاهی به انواع نمای ساختمان مدرن در سراسر دنیا

نمای ساختمان مسکونی مدرن ، بررسی ۳۰ طرح

نمای کلاسیک : اگر جدیدا ساختمان ساخته باشید، به خوبی می دانید که شهرداری های مناطق مختلف ، به سختی نمای کلاسیک را تایید می کنند. در واقع طی سالهای گذشته ، در مناطق مختلف تهران بویژه مناطق ۱ تا ۳ ، ساختمان های کلاسیک بسیار زیادی ساخته شده است. پس از آن ، دستورالعملی به شهرداری ها ابلاغ شد که نمای کلاسیک ، از چرخه معماری و نمای شهر حذف شود. بنابراین ، امروزه کمتر شاهد اجرا و ساخت نمای کلاسیک هستیم.

 

نمای سنتی ایرانی : معماری سنتی ایران ، بسیار غنی است. شاید طی سالهای گذشته به دست فراموشی سپرده شده باشد اما هنوز کارفرماهایی هستند که از ما ، نمای سنتی ایرانی با تمامی جزئیات و دیتیل های موجود در آن را می خواهند.

 

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: Archline

تعداد بازدید: 1,286

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *