فهرست بها چیست؟ (دانلود فهرست بها)

فهرست بها

خلاصه ای در مورد فهرست بها:

?فهرست بها به زبان ساده مقدار ریالی حجم واحد مصالح و یا خدمات قابل ارائه پیمانکاران است.

?هر سال سازمان برنامه و بودجه (معاونت راهبردی ریاست جمهوری) فهرست بهای واحد رشته های مختلف پروژه های عمرانی و مرتبط مانند فهرست بها تاسیسات الکتریکی را منتشر می کند. و یا اینکه سازمانهای مختلف دولتی مانند شرکت های توزیع نیروی برق و شرکت های برق منطقه ای و یا شرکت های بزرگ مانند شرکت مدیریت پروژه های نیروگاهی (مپنا) اقدام به انتشار فهرست بهای مختص خود می کنند.

توضیحات کامل فهرست بها:

پايه انجام معامله در اجراي طرح‌های عمرانی قيمت‌هايی است كه به استناد ماده ۲۳ قانون برنامه و بودجه توسط سازمان مديريت و برنامه‌ريزی در قالب فهرست بها‌ سالانه تهيه و به دستگاه‌های اجرايی ابلاغ ميی شود و مطابق تبصره ۱ ماده ۸۰ قانون محاسبات عمومی مبنای تهيه برآورد اوليه می گردد.

مستند به بند ۳-۲-۱ دستورالعمل شماره ۷۱۴۰ مورخ ۱۳۷۷/۱۲/۲ سازمان مديريت و برنامه‌ريزی استفاده از قيمت‌های پايه كه برای آن‌ها از طرف سازمان فهرست بها‌ تهيه شده الزامی است.
هر رشته از فهرست بها ‌به اجزا و اقلام ريزتر تقسيم شده و به فصول و زيرفصول (آيتم) فهرست بها ‌نام‌گذاری شده است:

برای نمونه فهرست بها‌ پایه رشته تاسیسات برقی که به اختصار فهرست بهای تاسیسات برقی نامیده می شود شامل فصول چراغ های فلورسنت، چراغ ها با لامپ های کم مصرف، چراغ های صنعتی، چراغ های فضای آزاد، چراغ های مخصوص، سیم ها، کابل های فشار ضعیف، کابلشوها، کابل های فشار متوسط، سرکابل ها و مفصل ها، کلیدها و پریزها، لوله های فولادی، لوله های پی وی سی، وسایل فشارضعیف تابلویی، وسایل اندازه گیری، وسایل فشارمتوسط تابلویی، مولدهای برق، خازن های صنعتی و منابع تغذیه جریان مستقیم، ترانسفورماتورهای فشار متوسط، وسایل شبکه، کابل های تلفن، وسایل ارتباطی، سیستم احضار و دربازکن، سیستم آنتن تلویزیون، سیستم مادر ساعت، وسایل اعلام و اطفای حریق، وسایل صوتی، وسایل متفرقه، سیستم شبکه های اطلاع رسانی، کارهای دستمزدی تقسيم بندي شده است. سایر فهرست های بها‌ نيز به همين ترتيب می باشد.
⚠️لازم به ذکر است که برخی سازمان های دولتی و شرکت های بزرگ نیز برای انجام پروژهای برقی، فهرست بهای برقی مختص خود را دارند.
در این فهارس بها، بهای واحد مثل یک متر کابل و یا یک متر مکعب بتن با عیار ۲۵۰ و یا غیره به ریال نوشته می شود.
بنابر این برای محاسبه هزینه ریال یک پروژه بر اساس یک فهرست بهای پایه کافیست احجام مربوط به آن پروژه را در مقدار ریالی آنها در فهرست بها ضرب کنند و  مجموع آنها قیمت ریالی پروژه بر اساس فهرست بهای آن سال خواهد بود.

آیتم های ستاره دار در فهرست بها چیست؟

در زمان انجام برآورد مهندسین مشاور به عملیاتی برخورد می کند که در فهرست بهای منظم آن مناقصه شرح عملیات یا قیمت واحد ندارد که قیمت واحد و هزینه آن عملیات را آنالیز می نماید و پس از تصویب کارفرما در فهرست بهای منضم به مناقصه (قرارداد آینده) می گنجاند. این آیتم ها به آیتم های ستاره دار موسومند.

از اینرو آیتم های فهرست را به نام ردیفهای پایه و آیتم های ستاره دار را به نام ردیف های غیر پایه می شناسیم.
⚠️تذکر: میزان ردیفهای غیر پایه از نظر ریالی حداکثر ۲۰ درصد مبلغ هر رشته می باشد.
( ابنیه جدا و … )
⚠️تذکر: کارفرما بر روی قیمت واحد اقلام ستاره دار نظر می دهد
?به عنوان مثال:
اگر در پروژه ای مبلغ بخش ابنیه
۱۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال (که ۷.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰ آن فهرست پایه و ۲.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰ آن غیر پایه) و مبلغ برق ۸۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال که (۷۵.۰۰۰.۰۰۰ پایه و ۵.۰۰۰.۰۰۰ آن غیر پایه) باشد در اینصورت با توجه به اینکه عدد بدست آمده از تقسیم رقم غیر پایه به رقم کل ابنیه در این پروژه بیشتر از ۲/۰ می باشد لذا باید به کمیسیون برنامه بودجه برود و مجوز بگیرد (پروژه های عمرانی) اما در مورد برق مشکلی وجود ندارد.

 

    فهرست بهای واحد پایه رشته ابنیه ۹۵

   فهرست بهای واحد پایه رشته تاسیسات مکانیکی ۹۵

   فهرست بهای واحد پایه رشته تاسیسات برقی ۹۵

 

تحریریه خط معمار

منبع: http://archline.ir

تعداد بازدید: 9,741

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *