عکس نمای ساختمان

عکس نمای ساختمان

نمونه هایی از انواع عکس نمای ساختمان در سبک های مختلف

از مهمترین بخش های طراحی یک ساختمان طراحی نما می باشد. نما ساختمان دیدگاه کلی بینندگان در ارتباط با ساختمان را شکل می دهد. بنابراین میزان جذابیت و زیبایی نما ساختمان مخاطب را ترغیب به یافتن اطلاعاتی در ارتباط با درون آن می کند. اهمیت این موضوع از بعد تجاری در ساختمان ها بسیار برای کارفرمایان حائز اهمیت است. البته اهمیت طراحی نما برای ساختمان های مسکونی نیز کمتر نیست. این موضوع حتی در تبلیغات ساختمان های تجاری با توجه به استفاده از عکس نمای ساختمان در تبلیغات دیده می شود.

در طراحی این بخش مهم از ساختمان ویژگی ها و نکات مهمی وجود دارد که رعایت آنها از اصول مهم و اساسی می باشد و همراهی این نکات و اصول در کنار خلاقیت هنرمند و طراح به خلق ساختمانی جذاب و منحصر به فرد می انجامد که در انتهای مقاله نمونه هایی از عکس نمای ساختمان برای تطبیق بیشتر در نظر گرفته شده است

به طور کلی نمای ساختمان از دو بخش تشکیل شده است. ارکان نما و اجزای نما. ارکان نما شامل ریتم های عمودی و افق.ی و سقف یک ساختمان می شود و اجزای نما شامل مواد تشکیل دهنده و فرم در و پنجره های ساختمان می شود.

این مقاله به معرفی نمای ساختمان و  آن می پردازد و در آخر نمونه هایی از عکس نمای ساختمان در سبک ها و با ویژگی هایی که در این مقاله از آن صحبت می شود می پردازد.

ویژگی های اصولی یک نمای موفق

  1. ایجاد ارتباط با مخاطب
  2. حفاظت
  3. معرفی کاربری ساختمان
  4. جزئی از فضای شهر

حفاظت

در گذشته های دور زمانی که انسان به مرحله ای رسید که نیاز به داشتن سرپناهی را برای خ،ود احساس کرد، ساخت خانه با هدف حفاظت و ایجاد فضایی امن در برابر خطر ها و  تهدید  های جانی شکل گرفت. امروزه این نیاز و ویژگی ها تکامل یافته و شکل های نوینی به خود گرفته است. امروزه با رشد تمدن انسانی و آگاهی های بشر، حفظ  و حراست در برابر خطر های طبیعی چون سیل، زلزله، طوفان و…نیز مد نظر در ساخت ساختمان ها می باشد. و در قوانین و قواعد ساختمان سازی شهری بسیار مورد توجه می باشد.

ایجاد ارتباط با مخاطب

 معماری و طراحی ساختمان از دیرباز در دسته بندی هنرها بوده و می باشد. در پیشینه این هنر در دوران بیزانسی و حتی رونسانس این هنر از والاترین هنرها بوده است. چرا که علاوه بر بعد بصری زیبایی شناسی، هنری کاربردی نیز می باشد. بنابراین در ارتباط مستقیم با مخاطب است و این ارتباط در طراحی ساختمان ها از اهمیت بر خوردار است. از سوی دیگر با توجه به فلسفه ساختمان ها به عنوان مکان زندگی و آرامش و همجنین در موارد دیگر مکان های کار و اداری نوع طراحی و ارتباط با مخاطب علاوه بر تامین نیاز مخاطب بر اساس نوع کاربری، مکانی است برای اسراحت و در واقع تامین انرژی و روحیه افرادی که در ساختمان حضور دارند.

معرفی کاربری ساختمان

از آنجایی که در برخورد افراد با ساختمان ها اولین چیزی که با آن مواجه می شوند نمای ساختمان می باشد، بنابراین نوع طراحی نما باید توانایی ارائه حداقلی از آن مکان را داشته باشد. این طلاعات اولیه در ارتباط با نوع کاربری ساختمان است. این اطلاعات بسته به نوع کاربری و مصالح و رنگ آمیزی و حتی نورپردازی به مخاطب ارائه می شود. ساختمان های تجاری و اداری به واسطه نوع نیازشان متعلقاتی را دارا می باشند که در ساختمان های مسکونی نوع آن نیاز ها متفاوت می باشد.

جزئی از فضای شهر

زندگی شهری دارای قواعدی است که ساختمان سازی از آن مستثنا نمی باشد. این قواعد تحت عنوان شهر سازی مطرح می شود که قواعد و ویژگی های مشترک را نسبت به منطقه و شهری که ساختمان در آن ساخته می شود طرح ریزی شده است. بنابراین از آنجایی که هر ساختمان بخشی از منظره یک شهر را می سازد، پیری از این خصوصیات در طراح شهری ایجاد هارمونی می کند و علاوه بر داشتن طراحی و زیبایی منحصر به فرد خود در زیبایی و تناسب شهری نیز ایفای نقش می کند. از این رو رعایت این اصول در طراحی شهری در طراحی شهری بسیار حائز اهمیت است.

انواع سبک های طراحی نمای ساختمان

از دیرباز نمای ساختمان ها به عنوان هنری کاربردی که نمایشگر فرهنگ و هنر اقلیم و تمدن های مختلف بوده است، مئرد توجه قرار داشته است. این هنر در دوران مختلف متناسب با نیاز کاربردی و روانی مردم متفاوت بوده و ویژگی های خاص را داشته است. از جمله سبک های مورد توجه و مهم در دوران مختلف و امروزه می توان به سبک های زیر اشاره کرد:

  • سبک کلاسیک
  • سبک مدرن
  • سبک مینیمال
  • سبک اسلامی

هر کدام از این سبک ها دارای ویژگی ها و زیبایی هایی هستند که متناسب با نوع کاربری ساختمان ها می توانند انتخاب و استفاده شوند. انتخاب درست سبک طراحی نمای ساختمان، می تواند از بعد تجاری و ارزش گذاری در ساختمان ها بسیار موثر باشد و در مواقعی حتی مناطقی بر اساس ساختمان های با طراحی های درست و شاخص شناخته می شوند و بر قیمت گذاری منطقه اثرگذار می باشند. از این رو استفاده از طراحانی متخصص در این زمینه اهمیت چندانی دارد. در این حوزه تیم طراحی شرکت معماری آوگون با سابقه طولانی و متخصصانی کارآمد در این زمینه آماده مشاوره و طراحی نمای انواع ساختمان ها با کاربری های مختلف می باشند.

شماره تماس (ویژه ساعات اداری)

۰۲۱-۸۸۷۲۸۱۲۴

شماره تماس جهت خارج از زمان اداری:

۰۹۱۲۴۹۵۲۳۶۵

سبک کلاسیک

این سبک با دیرینه ای تاریخی منتسب به دوران یونان و روم باستان و امپراطوری های عظیم آن دوران می باشد. برای یک حکومت نمایش قدرت و شکوه حاکم و قلمروی او از مهم ترین استراتژی های حکومت داری می باشد.

اینجاست که به مدد هنر و هنرمند تحقق این امر امکان پذیر می شود. از ویژگی های بارز این سبک تجمل گرایی و نمایش عظمت و شکوه با ساختمان هایی با سقف های بلند، تزئیینات بسیار، ستون های پر شکوه و عظیم و در نهایت ساختمان و نمایی شکوهمند و عظیم می باشد. این سبک امروزه نیز طرفداران بسیاری دارد و بیشتر در ویلا سازی و ساختمان های مسکونی به صورت تلطیف شده و امروزی استفاده می شود. در ادامه این مقاله نمونه هایی از عکس نمای ساختمان با ویژگی های این سبگ قرار داده شده است که این ویژگی ها را به تصویر می کشد.

سبک مدرن

رشد صنعتی و تکنولوژی در شکل گیری این سبک در تمامی هنرها و همچنین معماری بسیار موثر بوده است. سادگی و حذف جزئیات و ساختار شکنی از ویژگی های اصلی این سبک است. استفاده از خطوط افقی و عمودی و فرم های ساده هندسی مشخصه این سبک در طراحی نمای ساختمان می باشد. این سبک در تمامی کاربری ها قابل استفاده و درخشنده است. محدودیت ها در سبک مدرن به حداقل می رسد و خلاقیت به اوج می رسد.

سبک مینیمال

این سبک در ادامه سبک مدرن می باشد با نقاط مشترک بسیار که مهم ترین آن تکیه بر سادگی و حذف جزئیات و تزئینات می باشدو با این تفاوت که تاکید بر سادگی در این سبک بسیار بیشتر است طوری که استفاده از فرم ها نیز محدود و حساب شده می باشدو همچنین تنوع استفاده از مصالح ساختمانی نیز در این نوع از طراحی نمای ساختمان محدود و نهایتا دو نوع متریال می باشد.

سبک اسلامی

این سبک همانطور که از نامش پیداست مربوط به دوره اسلامی است و دارای ویژگی هایی با قواعد اسلامی می باشد. این ویژگی ها شامل:

  • استفاده از تزئیناتی چون کاشی کاری، آیینه کاری، گچبری، خوشنویسی و نقوش اسلیمی و … می باشد.
  • رعایت اصل تقارن در طراحی نما ساختمان
  • رعایت اصول اسلامی
  • استفاده از ستون قوس گنبد و … می باشد.
  • این سبک بیشتر در اماکن فرهنگی و مذهبی استفاده می شود. البته بسیاری از معماران خوش ذوق و خلاق از ویژگی های این سبک و ترکیب آن با سبک مدرن طراحی های جذاب و منحصر به فردی ایجاد کرده اند.
  • در نهایت می توان گفت طراحی نما ساختمان همانطور که در ابتدا گفته شد از بخش های مهم معماری ساختمان محسوب می شود که در اعصار مختلف مورد توجه بوده و هست که در زمان های مختلف بسته به شرایط و نیاز مخاطبین دستخوش تغییرات می شود.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن مجموعه ای از عکس نمای ساختمان بر اساس سبک های معرفی شده و ویژگی های ذکر شده دعوت می نماید.

تحریریه خط معمار

نگارنده ماریه عطایی

شرکت معماری آوگون

تعداد بازدید: 215

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *