طراحی و معماری خانه پدری ، مهناز دولت آبادی
معمار مسئول: مهناز دولت آبادی
موقعیت: ایران، خراسان رضوی، سبزوار
مساحت زمین: ۲۶۰ مترمربع
مساحت زیربنا: ۱۰۰۰ مترمربع
اجرا: بهمن قاسم زاده
نظارت: مهناز دولتآبادی
طراحی سازه: بهمن قاسم زاده
گرافیست: فائزه خسروی
عکاس: خلیل خسروانی
شرح پروژه
در این بخش از خط معمار با معرفی پروژه ی طراحی و معماری خانه پدری همراه شما عزیزان هستیم. همانطور که طراح اشاره می کند این پروژه برای وی سهل و ممتنع بود. سهل و آسان به دلیل آن که در نگاه اول «گمان می کنی» در عین گذراندن نیمه اول زندگی با کارفرمای پروژه و شناخت خواسته ها و نیازها و آغاز خط کشیدن با توجه به جنبه های معمارانه، سازه ای و شهرسازانه. اما از جنبه ی دیگر ممتنع است زیرا انتظار کارفرما از فرزند معمار خویش به دلیل ایده آل اندیشی بسیار بالاست و همواره کارفرمای سختگیر معماری بی بدیل خلق می کند: خلاقیت برای هر سوال.
در حالی که معماری غالب در این روزها ساخت بناهای پرتراکم یا به اصطلاحی «بساز و بفروش» شده که حداکثر تراکم و کنترل هزینه را داشته باشد، طراحی پروژه ی حاضر با عنوان «خانهی پدری» با توجه به وجود رابطه ی نزدیک میان معمار و کارفرما در سال ۹۷ و منطبق با کیفیت فضاها و واقع بینی در مورد بودجه آغاز شد. کیفیت فضاها، نورگیری فضاهای داخلی، کنترل حریم های ورودی و چشم اندازها بر نظام عملکردی پروژه موثر بود. علاوه بر موارد ذکر شده خواسته ی کارفرما مبتنی بر ایجاد یک دفتر کار در طبقه ی همکف، ساماندهی فضای ورودی ساختمان و پارکینگ ها را تحت تأثیر قرار داد.
از چالش های مهمی که طراح در آغاز پروژه با آن روبرو بود، ضلع غربی گسترده در پلان و نما بود. این گستردگی به لحاظ ویژگی های اقلیمی بازشوها را محدود کرده و از سویی طراح را به داشتن حجمی صلب در نمای اصلی پروژه (در راستای کاهش هزینه ها) واداشت که همزمان امکان محرومیت بیش تر فضاهای داخلی از نور طبیعی می شد. وجود محدودیت همراه با ضوابط تحمیل شده از سوی شهرداری منطقه (پخ در کنج شمال غربی)، منجر به ایجاد شکستگی ها و بازی های حجمی جهت شکست نور و تلطیف نمای ساختمان به طور همزمان شد. بدین صورت حجم ساختمان ترکیبی از جرم (فضای بسته) و حباب (فضای نیمه باز) طراحی شد و به اقتضای اقلیم و فضای داخلی، جهت گیری حباب ها رو به ضلع شمالی ساختمان قرار داده شد. این عمل موجب بهره مندی فضاهای داخلی از روشنایی طبیعی جبهه ی شمالی شده و به طور همزمان از گزند نور غربی در امان بوده و به علاوه منظر را در بخش خصوصی چون حمام فراهم آورد.
اما کیفیت فضاهای داخلی و فرم بنا در فضای شهری باعث کشش حباب های موجود به درون جرم بسته ی ساختمان شد. بنابراین این موجب ایجاد شکافهایی در نما گردید که در عین کنترل نور، امکان ایجاد پنجرهای تمام قد را مقابل کوچهی روبرو که منظری دائمی برای واحدها تامین میکرد را در ضلع غربی فراهم کرد. از طرف دیگر معمار در جبهه ی جنوبی ساختمان بیشترین بهره را از نور طبیعی برای کمک به کیفیت و دلبازی فضا گرفته است و جرم صلب بنا را به واسطه ی شفافیت بی مانع به گستره ی فضای شهری برون پیوند میزند.
مصالح و متریال به کار رفته در بنا متناسب با معماری و بافت شهری، اقلیم منطقه، محدودیت بودجه و یادگاری از خانه ی پیشین پدری که اثر بر گستره ی آن بنا شده است، انتخاب شد تا هرچه بیشتر پیوندهای بافت، ساختمان و ارتباط نوستالژی بنا با آنچه بوده است را حفظ کند.
در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر طراحی و معماری خانه پدری دعوت می نماید.
پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.
تحریریه خط معمار
نگارنده: مینا مقدم
منبع: Aoapedia.ir
اقتباسی از دانشنامه هنرمعماری
تعداد بازدید: 936