طراحی نمایشگاه خودرو هیوندا جنسیس، سئول

طراحی نمایشگاه خودرو هیوندا

طراحی نمایشگاه خودرو هیوندا جنسیس، سئول

در این مطلب قصد داریم به بررسی نما و همینطور طراحی نمایشگاه خودرو برند هیوندای جنسیس در شهر سئول، پایتخت کشور کره جنوبی بپردازیم. این نمایشگاه، دارای طراحی خاص و منحصر بفرد است و بررسی آن، می تواند ایده های خوبی را در اختیار شما قرار دهد. اگر به عنوان طراح و معمار در حال دیزاین نمایشگاه و فروشگاه خودرو هستید، پیشنهاد می کنیم بررسی این شوروم را از دست ندهید.

دیزاین این نمایشگاه اتومبیل توسط شرکت معماری سرشناس و بین المللی OMA صورت گرفته است. همانطور که می دانید این دفتر معماری متعلق به رم کولهاس (Rem Koolhaas) می باشد. معمار سرشناسی که دفتر خود را در سال ۱۹۷۵ در شهر رتردام هلند دایر نمود و در حال حاضر، این شرکت در ۷ کشور دنیا دارای دفتر کار است.

برند هیوندا، در حال حاضر یکی از غول های خودروسازی دنیاست که محصولات خود را به تمام دنیا صادر می کند. زیر برند جنسیس یا همان هیوندا جنسیس، یکی از تولیدات این شرکت است که سالهاست در کره جنوبی تولید و به سراسر دنیا صادر می شود. شرکت هیوندا در سال گذشته، شوروم اختصاصی جنسیس را در سئول افتتاح نمود که در این بخش موضوع بررسی ماست.

کانسپت طراحی نمایشگاه خودرو

اولین چیزی که با دقت در تصاویر درخواهیم یافت، سادگی بیش از حد است. معماران OMA فضایی را خلق نموده اند که در عین سادگی، بی نهایت زیباست. فضایی مینیمال که تمام تمرکز خود را بر روی پرزنت و نمایش محصول متمرکز نموده است. دیوارهای این نمایشگاه با متریال بتن کار شده اند. برای کف بطور کامل از اپوکسی استفاده شده است. رنگ کف با دیوارها یکسان است و در نهایت سقف، با باریسول کار شده و نورپردازی شده است. هماهنگی ممتد کف و دیوارها در کنار منبع نور غیر نقطه ای و گسترده ی سقف شما را به یاد چه چیزی می اندازند؟ پاسخ به این سوال ممکن است متفاوت باشد اما باید گفت از خلق چنین فضایی، بی نهایت بوده است. طراحان کوشیده اند فضایی را خلق نمایند که شما با حضور در آن، حس موهوم بی نهایت را تجربه نمایید.

این همان چیزی است که از آن با عنوان کانسپت طراحی یاد می شود. این کانسپت در پس زمینه با کانسپت محصول هماهنگ است و گره خورده است. محصول این نمایشگاه یکی از قدرتمندترین و فاخرترین خودروهای هیوندای است و طبیعی به نظر می رسد که در نهایت امر، کانسپت طراحی فضا با غایت محصول به هم پیوند خورده باشند و ناخوداگاه کاربر را به بازی گرفته و درگیر نماید.

طراح سعی دارد از طریق کانسپت فضا، کیفیت و هدف محصول یعنی خودروی جنسیس را در ضمیر ناخودآگاه بازدید کننده نهادینه نماید. این زیبایی طراحی، حاصل یک تفکر ناب است. تفکری که همه ی ما به عنوان معمار، ملزم به یادگیری، پرورش و بکارگیری آن هستیم.

از سوی دیگر، در طراحی این فروشگاه، موضوعی دیگر نیز نهفته است و آن ارائه ی فضایی ساده برای تاکید بر روی محصول و جلوگیری از تشویش ذهن بازدید کننده با دیگر عناصر و عوامل است. اگر این پازل طراحی را کنار هم قرار دهیم، می بینم که طراحان شرکت OMA، طرحی درخور و حتی فراتر از محصول این نمایشگاه را ارائه نموده اند.

در این میان نقدی هم بر طراحی وارد است. برخی معتقدند خودروی جنسیس، خودرویی با پیچیدگی فراوان است و شاید طرحی پیچیده تر باید برای این فضا ارائه می شد تا ساده. منتقدان بر این باورند که پیچدگی های به کار گرفته شده در فضا، می توان پیچدگی های این خودرو را بهتر منعکس نماید و کانسپت موفق تری باشد!

در نهایت طراحی این نمایشگاه و فروشگاه به شکلی که مشاهده می نمایید ارائه شده است. داشتن یک کانسپت فوق العاده برای طراحی، همواره یکی از دلایل موفقیت در امر طراحی است. به طور حتم وقتی شما غایت خاصی را در طراحی دنبال می نمایید، ذهن ها این هدف را خواهند دید و ارتباط عمیق تری با آنچه شما طراحی نموده اید برقرار خواهند نمود. طراحی بر مبنای یک کانسپت عمیق، مانند منظوری است که نقاش، از تقاشی ساده خود داشته اما به طور واضح در مورد آن صحبت نمی کند. به این ترتیب، ارتباط عمیق تری میان اثر و بیننده برقرار خواهد شد.

در ادامه دعوت می کنیم تصاویر طراحی نمایشگاه خودرو جنسیس را مشاهده نمایید.

طراحی نمایشگاه خودرو هیوندا طراحی نمایشگاه خودرو هیوندا طراحی نمایشگاه خودرو هیوندا طراحی نمایشگاه خودرو هیوندا طراحی نمایشگاه خودرو هیوندا طراحی نمایشگاه خودرو هیوندا طراحی نمایشگاه خودرو هیوندا

در این مطلب به بررسی طراحی نمایشگاه خودرو هیوندا پرداختیم. اگر در مورد طراحی انجام شده، کانسپت طراحی و همچنین نقدهایی که بر طراحی این نمایشگاه وارد است، ایده و نظری در ذهن دارید، می توانید از طریق بخش زیر، نظرات خود را با ما و سایر معماران در میان بگذارید.

 

تحریریه خط معمار

منبع: ArchLine – OMA

تعداد بازدید: 1,499

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *