آنچه افراد باید در ارتباط با اصول طراحی سرویس بهداشتی بدانند!

اصول طراحی سرویس بهداشتی

هریک از بخش های داخلی منزل در جایگاه خود، نقشی مهم و اساسی در دکوراسیون منزل دارند. یکی از این بخش ها حمام و سرویس بهداشتی می باشد. حمام وسرویس بهداشتی از قسمت هایی است که روزانه توسط تمامی اعضای خانواده مورد استفاده قرار می گیرد. در گذشته افراد به طراحی و دکوراسیون سرویس های بهداشتی اهمیت چندانی نمی دادند و طراحی این بخش را امری بیهوده می دانستند. اما امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی، دیدگاه افراد نیز تغییر کرده و طراحی این بخش به همان اندازه بخش های دیگر در درجه اهمیت قرار می گیرد. افراد علاوه بر رعایت نکات بهداشتی، می خواهند حمام و سرویس بهداشتی آن ها زیبا بوده و متناسب با سبک دکوراسیون منزلشان باشد. طراحی و تزئین حمام و سرویس های بهداشتی دارای اصول منحصر به فرد خودشان می باشد. از این رو اگر شما قصد بازسازی سرویس بهداشتی منزل خود را دارید، علاوه بر این که باید با طراح  داخلی مشورت کنید، باید نکاتی را راجع اصول طراحی سرویس بهداشتی بدانید تا بتوانید حمام و سرویس بهداشتی مدرن، زیبا و به روزی را طراحی کنید. از این رو در ادامه خط معمار نکات و اصول طراحی سرویس بهداشتی را برای شما کاربران گرامی به اشتراک می گذارد.

لی اوت حمام و سرویس بهداشتی

پیش از این که سراغ خرید مصالح و متریال برای سرویس بهداشتی منزل خود بروید، بهتر است که به طراحی این بخش بپردازید و جای هریک از اجزا مانند (توالت فرنگی، وان، دوش، روشویی و آینه) را مشخص کنید. باید در نظر داشته باشید که حمام و سرویس بهداشتی با داشتن طرح مناسب، نه تنها زیبا به نظر خواهد رسید، بلکه کاربردی نیز خواهد بود. در هنگام طراحی این بخش باید مواردی چون جای لوله کشی و برق کشی را در نظر داشته باشید، زیرا پیکره بندی مجدد آن ها هزینه های بالایی را در بر خواهد داشت.

نورپردازی

نورپردازی مناسب و دقیق، نقشی کلیدی و اساسی در طراحی سرویس بهداشتی کاربردی و زیبا دارد. این امر در حمام و سرویس بهداشتی های کوچک تر برجسته تر می شود. نور پردازی مناسب باعث می شود تا حمام و سرویس بهداشتی های کوچک تر، بزرگ و دلباز به نظر برسند. یکی از بهترین روش ها برای نورپردازی این بخش، بهره مندی از نور طبیعی می باشد. کارشناسان و طراحان داخلی توصیه می کنند تا تا حدامکان حمام و سرویس بهداشتی از نور طبیعی بهره مند شوند. نورپردازی مصنوعی نیز در درجه دوم اهمیت پس از نور طبیعی قرار می گیرد. در میان نورپردازی مصنوعی، لامپ های دیمر بهترین گزینه می باشند. همچنین شما می توانید از یک لوستر ساده و مدرن برای روشن ساختن فضای سرویس بهداشتی خود استفاده کنید. این گونه لوسترها ظاهری زیبا به این بخش می بخشند.

تهویه مناسب برای سرویس بهداشتی

وجود تهویه مناسب برای حمام و سرویس بهداشتی برای سلامت افراد امری ضروری می باشد. یکی از راه ها برای داشتن تهویه مناسب در سرویس بهداشتی این است که پنجره ای با ابعاد استاندارد قرار دهید. همچنین سعی داشته باشید که پنجره و درب را در مقابل یکدیگر قرار دهید تا هوا در این بخش به خوبی جریان داشته باشد. همچنین طراحان توصیه می کنند تا در این بخش یک فن تهویه هوا تعبیه شود تا نم و رطوبت در این بخش به حداقل برسد.

سبک دکوراسیون

در طراحی این بخش باید دقت داشته باشید تا از اشیا و لوازمی استفاده کنید که معرف سبک دکوراسیون منزل شما باشد. همچنین شما باید مصالح و متریالی که در طراحی حمام و سرویس بهداشتی منزل خود استفاده می کنید با متریال سایر بخش ها مانند متریال به کار رفته در آشپزخانه هارمونی داشته باشد.

فضای ذخیره سازی

همانند سایر بخش های منزل، در نظر گرفتن فضای ذخیره سازی در حمام و سرویس بهداشتی امری ضروری می باشد. داشتن فضای ذخیره سازی باعث می شود تا این بخش مرتب به نظر برسد. یکی از راه ها برای ذخیره سازی در این بخش، استفاده از شلف ها و همچنین کابینت می باشد. همچنین شما می توانید با ایجاد تورفتگی در دیوار فضایی برای ذخیره سازی طراحی کنید.

انتخاب رنگ کاشی ها و سرامیک

همانطور که می دانید رنگ ها نقش تعیین کننده ای در طراحی فضاها دارند. در طراحی حمام و سرویس بهداشتی نیز این گونه می باشد. از آنجایی که این فضا حسی از پاکیزگی و تمیزی را به افراد منتقل می کند، تا حدامکان رنگ های روشن و به ویژه سفید برای کاشی ها و سرامیک این بخش از منزل انتخاب می شود. علاوه بر رنگ سفید در طراحی حمام ها و سرویس های بهداشتی استفاده از رنگ های کرم، انواع خاکستری های روشن مرسوم است.  استفاده از رنگ های روشن علاوه بر اینکه فضاها را روشن و تمیز جلوه می دهند، باعث بزرگ تر دیده شدن سرویس های بهداشتی کوچک نیز می شوند. با این وجود در برخی از قسمت ها کاشی های تیره نیز به کار می رود که ظاهری زیبا و مدرن را به این بخش می افزاید.

همانطور که ملاحظه نمودید نکاتی را راجع به اصول طراحی سرویس بهداشتی برای شما به اشتراک گذاشتیم. اکنون شما با توجه به این اصول می توانید به طراحی حمام و سویس بهداشتی منزل خود بپردازید.

در ادامه با دیدن تصاویر خط  معمار را همراهی کنید.

اصول طراحی سرویس بهداشتی اصول طراحی سرویس بهداشتی اصول طراحی سرویس بهداشتی اصول طراحی سرویس بهداشتی اصول طراحی سرویس بهداشتی اصول طراحی سرویس بهداشتی اصول طراحی سرویس بهداشتی اصول طراحی سرویس بهداشتی اصول طراحی سرویس بهداشتیاصول طراحی سرویس بهداشتی اصول طراحی سرویس بهداشتی اصول طراحی سرویس بهداشتی اصول طراحی سرویس بهداشتی اصول طراحی سرویس بهداشتی اصول طراحی سرویس بهداشتی اصول طراحی سرویس بهداشتی اصول طراحی سرویس بهداشتی اصول طراحی سرویس بهداشتی اصول طراحی سرویس بهداشتی اصول طراحی سرویس بهداشتی اصول طراحی سرویس بهداشتی اصول طراحی سرویس بهداشتی اصول طراحی سرویس بهداشتی اصول طراحی سرویس بهداشتی اصول طراحی سرویس بهداشتی اصول طراحی سرویس بهداشتی اصول طراحی سرویس بهداشتی اصول طراحی سرویس بهداشتی اصول طراحی سرویس بهداشتی اصول طراحی سرویس بهداشتی

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: Archline

تعداد بازدید: 777

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *