نکات طراحی مطب زنان و زایمان

نکات طراحی مطب زنان و زایمان

نکات طراحی مطب زنان و زایمان

برای طراحی مطب زنان و زایمان، باید وقت بسیار زیادی صرف شود تا دیزاینی مرتبط با این حوزه به اجرا در بیاید. در واقع، یک طراحی خوب باعث برقراری ارتباط مناسب بین مطب و بیمار می‌شود. دکوراسیون مطب زنان و زایمان، باید به گونه‌ای باشد که مراجعه کنندگان، احساس آرامش و امنیت کنند. نکات بسیار زیادی در طراحی این مطب‌ها وجود دارند که رعایت آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

نور و اهمیت آن در طراحی مطب زنان و زایمان
نور، پارامتری مهم در طراحی‌ها و دکوراسیون‌های مختلف به حساب می‌آید که نحوه استفاده از آن در هر دکور با دکوری دیگر، متفاوت است. در مطب زنان و زایمان به دلیل این که مراجعه کننده، یک خانم باردار است، باید میزان روشنایی در حد متناسبی قرار داشته باشد. در واقع محیط، نباید آن قدر پر نور و سفید باشد که حس بیمارستان را به مراجعه کننده منتقل کند و از طرفی نیز نباید آن قدر تاریک باشد که حس ناامیدی و یاس را به او بدهد.

نکات طراحی مطب زنان و زایمان

نکات طراحی مطب زنان و زایمان

در طراحی مطب زنان، بهتر است از نور طبیعی، استفاده بیشتری شود؛ زیرا نور خورشید، تأثیر بسیاری بر ترشح هورمون سروتونین می‌گذارد. این هورمون، نام دیگری نیز دارد که به آن هورمون شادی بخش می‌گویند. می‌توان گفت برای یک خانم باردار، روحیه شاد از هر چیزی مهم‌تر است؛ بنابراین با نور طبیعی و کافی می‌توانید باعث ترشح هورمون سروتونین و در نهایت شادی و نشاط بیمار خود شوید.

متریال مناسب برای استفاده در مطب زنان
از آن جایی که مراجعه کنندگان به مطب شما، بانوان و به خصوص زنان باردار هستند، باید بتوانید رابطه تنگاتنگ و صمیمانه‌ای را با آن‌ها ایجاد کنید. در واقع نه ماه زمان بارداری، جز مهم‌ترین بخش‌های زندگی یک فرد است؛ بنابراین یک فرد باردار، نیاز به شخصی دارد که بتواند به صورت صمیمانه با او ارتباط برقرار کند. وجود یک دکوراسیون مناسب، شما را برای صحبت و راحت بودن با مراجعه کننده خود، چندین قدم جلوتر می‌اندازد.

نکات طراحی مطب زنان و زایمان

نکات طراحی مطب زنان و زایمان

متریال‌هایی که حس طبیعی را به افراد می‌دهند، گزینه مناسب‌تری برای استفاده در طراحی مطب زنان هستند. متریال‌هایی از جنس آجر یا چوب با رنگ روشن، ذات طبیعی دارند و حس مثبتی را در افراد ایجاد می‌کنند. حتی خودتان نیز به راحتی می‌توانید درک کنید که چوب ساخته شده از درخت و آجر ساخته شده از خاک نسبت به بتون، حس بهتری را به شما می‌دهند.

مبلمان در طراحی و دکوراسیون مطب زنان و زایمان
درست است که در طراحی، زیبایی اهمیت بسیار زیادی دارد، اما در استفاده از مبلمان برای مطب زنان، زیبایی جز پارامترهای اولیه نیست. در واقع اولین چیزی که در انتخاب مبلمان در مطب خود باید به آن دقت کنید، راحتی مراجعه کننده است.

نکات طراحی مطب زنان و زایمان

نکات طراحی مطب زنان و زایمان

از آن جایی که افراد، باید ساعت‌ها بر روی مبل بنشینند و منتظر بمانند؛ بنابراین مبل‌های راحتی، بهترین گزینه برای مطب زنان و زایمان خواهند بود. ارگونومی مبل‌ها در طراحی مطب شما، اهمیت زیادی دارند و مبل‌ها باید از نظر نشیمن گاه و ارتفاع و شیب، ارگونومی درستی داشته باشند. مطمئن باشید زمانی که مراجعه کننده بر روی مبل‌ها، احساس راحتی کند تجربه مثبتی از حضور در مطبتان خواهد داشت.

رنگ بندی مناسب در مطب مامایی
رنگ‌ها، اولین بخشی هستند که در بدو ورود به هر مکانی به چشم می‌آیند. در طراحی مطب زنان، بهتر است از رنگ‌هایی استفاده کنید که حس امید و زندگی را به مراجعه کنندگان بدهند. به‌عنوان‌مثال می‌توان به رنگ‌های سبز و زرد اشاره کرد که نماد زندگی و بهره‌وری هستند. از دیگر رنگ‌هایی که می‌توانید در کنار سبز و زرد از آن‌ها استفاده کنید، می‌توان به رنگ‌های خنثی سفید و طوسی اشاره کرد.

نکات طراحی مطب زنان و زایمان

نکات طراحی مطب زنان و زایمان

وجود رنگ‌های سبز و آبی، علاوه بر آرامش دادن به مادر و همراهانش، احساس شادی را نیز به آن‌ها منتقل می‌کند. برای رنگ کردن بخش‌های مختلف مطب، بهتر است از ترکیب رنگی تقریباً یکسانی استفاده شود. در واقع سالن، اتاق پذیرش و اتاق معاینه، بهتر است به یک رنگ باشند، اما تیرگی و روشنایی آن‌ها با یکدیگر فرق کند. به‌عنوان‌مثال برای اتاق معاینه از رنگ‌های روشن‌تری استفاده کنید؛ زیرا بیمار در آن مکان به آسایش و آرامش بیشتری نیاز دارد.

استفاده از اکسسوری‌ها و وسایل خاص در مطب زنان
یکی از مهم‌ترین بخش‌های طراحی مطب زنان، سالن انتظار است که بیش‌ترین اکسسوری‌ها در آن مکان، جای می‌گیرند. در این بخش، می‌توانید از تابلوهای مختلفی استفاده کنید، بهتر است بخشی از تابلوهای مورد استفاده مربوط به حوزه زنان و زایمان باشد.

اگر خاطرتان باشد به استفاده از رنگ‌های آبی و سبز اشاره کردیم. شما می‌توانید با استفاده از آکواریوم، رنگ آبی را وارد دکوراسیون مطب خود کنید. از طرفی با استفاده از گل و گیاهان می‌توانید رنگ سبز را در دکوراسیون خود جا بدهید. همچنین استفاده از گل و گیاه و آکواریوم پر از ماهی به دلیل داشتن ذات طبیعی، باعث ایجاد حس مثبت در افراد می‌شوند.

نکات طراحی مطب زنان و زایمان

نکات طراحی مطب زنان و زایمان

در اتاق انتظار باید وسایلی همچون  چوب لباسی و جعبه دستمال برای راحتی بیشتر مراجعه کنندگان، وجود داشته باشند. بهتر است به رنگ بندی این وسایل دقت کنید به‌طوری‌که به رنگ دیوارها و فضا کلی بیایند. هم چنین مجلات و روزنامه‌هایی را در سالن انتظار بگذارید تا افراد حاضر در سالن، سرگرم شوند.

سخن پایانی
در این مطلب به بررسی نکات طراحی مطب زنان پرداخته شد و مسائلی همچون میزان نور محیط، رنگ بندی‌ها و متریال مناسب برای طراحی، مورد بررسی قرار گرفتند. طرح‌های بسیار زیادی وجود دارند که نکات گفته شده را رعایت کردند، شما می‌توانید به سایت معماری شیپ بروید تا تعدادی از طراحی‌های مناسب مطب زنان را مشاهده کنید.

تعداد بازدید: 68

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *