طراحی فروشگاه حضوری دیجی کالا ، دفتر طراحی و معماری مرز

طراحی فروشگاه حضوری دیجی کالا

طراحی فروشگاه حضوری دیجی کالا

دفتر طراحی و معماری مرز

معمار پروژه: هومن طالبی

طراحان ارشد: مهرناز زرین، فرشاد نصیری

کارفرما: دیجی‌کالا

تیم معماری: مونا حجازی، محسن حجتی

مسئول فاز ۲:علی مرآتی

ساخت و اجرا: استودیو ممکن

شرح پروژه از زبان معمار

گذار فروشگاه‌ های آنلاین و تجارت‌ های الکترونیک از فضای آنلاین به فضای آفلاین در دهه های اخیر رو به‌ افزایش است. در واقع رویکردی خلاف مسیر مرسوم اولیه که در ابتدای قرن بیست‌ و‌ یکم رواج داشت که در آن انتقال کیفیات فیزیکی‌ فضا به کیفیات مجازی صورت می گرفت. این موضوع امکان خلق پتانسیل های تازه را پیش روی معماران قرار داده است.

پلتفرم تجارت الکترونیکی دیجی‌کالا با بیش از ۴۰ میلیون بازدید ماهیانه، به عنوان مهمترین پلتفرم تجارت الکترونیکی ایران شناخته می‌ شود. این پلتفرم با بزرگ‌ ترین مرکز پردازش سفارش (Fulfillment Center ) در خاورمیانه، ظرفیت ثبت سفارش ۳۰۰ هزار کالا در روز را دارد. با این وجود سهم کوچک خرید و فروش از کل بازار الکترونیک متعلق به آن هست،(به عنوان نمونه، در ایران صرفا پنج درصد از کل خرید و فروش آنلاین در فضای الکترونیک صورت می گیرد) این موضوع باعث شده است که دیجی کالا و پلتفرم های مشابه آن برای ورود به فضاهای آفلاین ابراز تمایل کنند در چنین شرایطی، دیجی‌ کالا جهت راه اندازی اولین فروشگاه آفلاین خود با یک برنامه ی فیزیکی عمومی، طراحی این پروژه را به دفتر طراحی و معماری مرز محول کرد.

چشم‌ انداز

پروژه حاضر که طراحی داخلی تجاری است، در ابتدا با چند سوال کلیدی روبرو بود. چگونه می توان از پتانسیل های موجود فضای آنلاین، در طراحی و تعریف یک فروشگاه آفلاین با رویکردی معاصر استفاده کرد؟ فروشگاه حضوری دیجی کالا نسبت به فروشگاه دیجیتالی آن چه ارزش های افزوده ای برای مراجع  می تواند داشته باشد و چگونه پروسه ی خرید حضوری، تجربه‌ ای دربرگیرنده بوده و روایتی نو را برای مراجعین حضوری دیجی کالا شکل می دهد؟

در یک فروشگاه حضوری معاصر، سفری که‌ یک مراجع برای خرید خود طی میکند می تواند باز تعریف شود. حضور فیزیکی و [تجربه]ی محصول می تواند مراجع را در لایه های عمیق تری درگیر کند؛ در واقع ایده اصلی، بر عمیق کردن تجربه تمرکز میکند، تجربه ای که در امتداد خرید محصول شکل می گیرد و منجر به انتخاب آگاهانه و غوطه وری در پروسه ی انتخاب و خرید میشود. با چنین چشم اندازی، غنی‌ساختن تجربه و توانمندسازی مراجع موضوعیت پیدا می‌کند و واژه ی ” مراجع” جایگزین ” خریدار” شده و  مفهوم ” راهنما” جایگزین “فروشنده”، می شود.

فضای معماری

ساختار مارپیچ (spiral) استندهای محصول‌ به همراه  فضاهای بیضوی-شکل تجربه که در محورهایی متفاوت در میان  آن غوطه‌ ورند، فضای فروشگاه را سازماندهی می کند. کف، با تبدیل شدن به استندهای یکپارچه ی مارپیچ شکل،  فضایی پویا  را دور تا دور فروشگاه، به منظور حرکت و چرخیدن(browsing) برای تماشا و خرید محصولات شکل  می دهد و از این طریق فضای دو بخشی فروشگاه را که توسط جعبه ی تاسیسات مکانیکی در پلان موجود اولیه بخش بندی شده بود را یکپارچه میکند.

سقف از طریق قوس هایی پیوسته و نرم به استوانه های بیضوی که فضای مکث و غوطه وری در تجربه ی خرید می باشد،تبدیل می‌ شوند.

انتخاب متریال و بافت در جهت تاکید بر این دوگانه سازمان دهنده یعنی سقف و کف صورت می گیرد. تضاد میان متریال دونز سفید که نوعی رنگ دکوراتیو هست با دانه های پرز دار و با تکنیک پاششی جهت پوشش سقف و استوانه ها، و  در مقابل متریال مایکروسمنت خاکستری دودی تیره با تکنیک مالشی جهت پوشش استندها، کف و دیوارها تاکیدی روی این دوگانگی می باشد.

ساخت

تکنولوژی ساخت دیجیتال و فبریکیشن در طول پروسه ی اجرا با روش های ساخت سنتی آمیخته شده است، در گچکاری استوانه ها از لوله های پلاستیکی جهت کروم بندی و از لوله های خم به عنوان ماله ی منعطف برای اجرای دقیق قوس ها و سطوح سیال و بدون موج استفاده شد.

پورتال‌ های تجربه

قوس های و استوانه های آویخته از سقف، مرزهای پورتال ها را  به منظور فضایی برای مکث و تجربه ایجاد می کنند و در عین حال فضاهای بینابینی را هم در میان خود شکل می دهند. از آنجایی که این فضاها در وهله ی اول از ورودی فروشگاه عیان نیستند و عمق هایی را  درون خود ایجاد می کند کنجکاوی برانگیز می باشد.

خراش های روی بدنه ی پورتال ها و همچنین بازشوهای آن ها با جهت های خود بر پویایی هندسه ی استوانه ها و بیضی ها تاکید میکنند.این پورتال ها شامل ۳ فضا می باشد. پورتال صدا، مربوط به تجربه ی اسپیکر و هدست ها می باشد. تکنولوژی Audio Reactive برای ایجاد اتمسفرمنطبق با موزیک در حال پخش، انتخاب شده است و تکنولوژی Air Reactive نیز در جهت تجربه نواختن موزیک از دیگر تکنولوژی های موجود در این فضا می باشد که نسبت به یکدیگر نیز تعاملی می باشند. پورتال بازی، مربوط به تجربه ی کنسول ها و وی آر می باشد که با تکنولوژی ادیو ری اکتیو، اتمسفر فضا و رنگ نورمحیط را  در واکنش نسبت به تغییرات و رنگ بندی محیط بازی تغییر می‌کند.. پورتال موبایل، فضایی برای تجربه و مقایسه ی موبایل های متفاوت است. این پورتال دارای ۶ ایستگاه بوده که به واسطه ی ویدیو پروژکتورهای تعاملی با برداشتن هر گوشی، اطلاعاتی در رابطه با آن را نمایش می‌ دهد. در اینجا مراجع میتواند گوشی های انتخابی خود را مقایسه کرده و با حرکت دست در فضا وارد بخش های جزئی تر برای اطلاعات شود.

فضاهای حرکت و تماشای محصول(Browsing)

فضای براوزینگ، مارپیچی به طول ۵۴ متر است که دورتا دور فروشگاه چرخیده است. فضایی برای حرکت و تماشای محصولات که بخش خدمات مشتریان، نمایش محصولات و فضای نشیمن و انتظار را سازماندهی می‌ کند و فضایی برای ارائه‌ی حدودی ۷۰ محصول را در اختیار می‌ گذارد. نورپردازی استندها که در سقف و در امتداد آن ها شکل گرفته است، در واقع پویایی فضای کف را به واسطه ی خراش هایی در سقف منعکس میکند. در کنار استند اسپیرال(مارپیچی) استندهای دایره ای شکل بصورت مستقل در فضاهای بینابینی قرارگرفته و بزرگترین آنها در بخش میانی، برای نمایش محصولات خاص ، فضایی ویژه را شکل می دهد .

گالری

اغلب فروشگاه‌ های دستگاه‌ های دیجیتال در بستر مجموعه‌ های تخصصی موبایل و لوازم الکترونیک قرار گرفته‌ اند، فروشگاه دیجی‌کالا اما بستری متفاوت دارد. مجموعه ای که فروشگاه دیجی کالا در آن قرار گرفته است به‌عنوان فضایی عمومی و با تنوع مراجعین روزمره‌ی خود، پتانسیلی بالقوه برای این پروژه محسوب می شود. ایده ی”گالری” ،به عنوان یک فضای واسط، فروشگاه را به بستر خودش وصل میکند. هندسه ی استوانه ها (پورتال های تجربه )با کمان هایی روی به یکدیگر فضای میانی “گالری” ایجاد کرده‌اند که  مفصل پیوند دهنده فروشگاه دیجی کالا به مرکز خرید رویال می باشد. این فضای میانی به واسطه ی سه ال ای دی وال که روی دیوارهای منحنی استوانه ها نصب شده و میز دایره ای شکل که در مرکز قرار دارد مرزهای فضایی گالری را سازماندهی میکنند.

فضای گالری محل نمایش هنرهای دیجیتال و رویدادهایی با همکاری هنرمندان دیجیتال است که امکان تبدیل شدن فضای اختصاصی تبلیغات و  رونمایی برندها  یا اطلاع‌ رسانی برای مخاطبین غیر تخصصی را دارد.

در ادامه خط معمار شما را به دسدن سایر تصاویر دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

منبع: دفتر معماری مرز

تعداد بازدید: 131

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *