طراحی ساختمان ویلایی ناربن

طراحی ساختمان ویلایی ناربن

طراحی ساختمان ویلایی ناربن

ناربن ویلا / معماران استودیو گرا

معماران: معماران استودیو گرا

معماران اصلی: حسین نمازی

عکس ها: محمد حسن اتفاق

مساحت: ۳۵۰ متر مربع

سال: ۲۰۲۲

موقعیت: کرمان، ایران

طراحی ساختمان ویلایی ناربن در یک باغ انار در شهر تاریخی ایران به نام کرمان (حکومت ۲۲۴ تا ۲۴۱ میلادی) واقع شده است. در ابتدا دیوار کاهگلی باغ را حفظ شده و در پشت آن دیوار جدیدی ایجاد کرده اند. این به طراح اجازه داده تا بافت موجود مکان را حفظ کند و مرزهای آن با کوچه ها را دوباره تعریف کند و حسی نوستالژیک به رهگذران ببخشد و خاطرات قدیمی را تداعی کنند. در ادامه به شرح و بررسی این پروژه زیبا می پردازیم.

اتصال حیاط به خانه

با ایجاد شکاف در دیوار و نصب درب شیشه ای، ورودی باغ را ایجاد کرده اند. این امر باعث شده تا دارایی های باغ از جمله چنارهای کهنسال و مسیر آب از این ملک به زمین کشاورزی با همسایگان و رهگذران تقسیم شود. با ورود به این پروژه، هدف طراح این بوده که حیاط را به خانه وصل کند. طراحان از طریق یک حیاط غرق شده که سایه ای خنک در روزهای گرم و طولانی ایجاد می کند، به این امر دست یافته اند. در این محیط با ساختمانی مواجه می‌ شویم که بخشی از آسمان را به تصویر می‌ کشد، به لطف دو شکاف عمیق که از آن به عنوان «شکاف‌ های آسمان» یاد می‌ کنیم که در مسیر گردش هوا و باد هستند که می‌ توانند به تهویه هوای داخلی کمک کنند.

نور در معماری نابن

با استفاده از نور خورشید، سایه‌ ها و عناصر معماری، ساختمان در طول روز خود را متفاوت نشان می‌ دهد. پس از داخل شدن، این گزینه را داریم که در خانه بمانیم یا به سمت باغ پشتی ادامه دهیم. از نظر مفهومی، خانه به عنوان یک آلاچیق عمل می‌ کند و از میراث معماری این اقلیم و فرهنگ الهام می‌ گیرد. شکاف دوم نیز ما را به کاوش در سقف ها ترغیب می کند، جایی که می توانیم از سایه ایجاد شده توسط دیوارهای بلند و سقف های چند سطحی لذت ببریم.

این دیوارها و شکاف ها نه تنها با ایجاد سایه و صرفه جویی در انرژی در روزهای گرم به خنک نگه داشتن ساختمان کمک می کنند، بلکه مناظر اطراف را قاب می کنند و ارتباط پویا بین بینندگان و ساختمان برقرار می کنند. علاوه بر این، آنها فضایی را برای تماشای ستارگان، تماشای فیلم، لذت بردن از شبانه روز و در نهایت باز تعریف هدف سقف نادیده گرفته شده که عمیقاً در این اقلیم و فرهنگ ریشه دارد ایجاد می کنند.

در اصل، فضاهای خانه بین این شکاف ها و هسته ای متراکم از آجرهای ترک خورده توزیع و در هم تنیده شده اند که هدف آن روایت داستانی از احساسات و تجربیات متنوع از درون است.

تصاویر

در ادامه خط معمار شما را به دیدن سایر تصاویر از پروژه طراحی ساختمان ویلایی ناربن دعوت می نماید.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: ماریه عطایی

منبع: archdaily

تعداد بازدید: 1,130

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *